zondag 5 oktober 2014

Dropshot is hot

Vandaag gaan Wim en ik allebei op de snoek/baars/snoekbaars met de 250 cm lange Fairplay grafiet tien grammer. Ik begin met de dropshot vanaf een brug en Wim begint met een twister.

Al gauw vang ik een aardige baars en schakelt Wim ook over op de dropshot. Na ongeveer een kwartier krijg ik een aanbeet en zo te voelen is het geen baars. Na enkele seconden is de vis echter los. Even later krijg ik weer een aanbeet en nu hangt de vis. We verwachten allebei een snoekbaars afgaande op de stompende beweging die de vis maakt. Het blijkt echter een snoek te zijn. Na een korte dril kan ik de snoek naar de kant dirigeren waar Wim hem kan scheppen. Het blijkt een snoek van 70 cm te zijn, gevangen aan een shadje van een luttele 6 cm.




Snoek 70 cm aan de dropshot



De snoek moet even op adem komen, maar zwemt uiteindelijk gewoon weg

Niet veel later krijgt Wim ook een aanslag en hij voelt direct dat het een serieuze vis is. De vis blijft in eerste instantie diep. Als hij aan de oppervlakte komt zien we dat hij groter is dan mijn vis. De snoek probeert nog een paar keer onder brug tussen de palen te vluchten, maar Wim weet hem er vandaan te krijgen. Uiteindelijk kan ik hem scheppen. Hij blijkt 85 cm te zijn en dat aan zo'n klein shadje. De haak zit net als bij mijn snoek voorin de bek en is makkelijk te onthaken.










Snoek 85 cm aan de dropshot.




Wim laat de snoek weer even op adem komen, maar het is eigenlijk niet nodig want de snoek is nog opmerkelijk fit en zwemt vlot weg.












Ik zie nog het slachtoffer van waarschijnlijk een roofvogel:


Dode muis.

We proberen het later nog op een andere plek. Wim vangt nog drie baarzen en ik in totaal twee baarzen.






8 opmerkingen:

marcel neerhout zei

Mooie vissen mannen, heel bekend terrein hier om de hoek, ik fiets er vaak met gezin zó de polder in.
Perry en ik hadden erg veel baarsjes vooral bij de 2e brug, snoek had geen zin, was er wél!

Jan zei

We waren van plan naar de splas te komen, maar de snoeken hielden ons op.

Jan

marcel neerhout zei

Wat een rotzakken zeg, mooi dat Wim nu effe moestgas geven tegen die snoek en zie...een mooie kromme grafiet!
Alle kleurtjes zijn besteld, ik maak wel wat joh, geef de aftma of haakmaat maar door.

Jan zei

Ik wil mijn FairPlay aftma 6 ervoor gaan gebruiken, dus een niet zo grote streamertje. Het moet allemaal nog makkelijk werpen.

Jan

Wim zei

Ja Marcel de grafiet hengels van Schreiner buigen echt wel hoor!
Jan en ik horen het graag als je jouw (vliegvis) hengels van grafiet op marktplaats gooit en helemaal op glashengels overgaat.

marcel neerhout zei

Kom goed Jan, ik zal ze gestroomlijnd maken, niet huilen Wim, ze schieten echt niet los als ze flink strak staan, is vast een oude 'tik'. Vliegvissen met glas is als met de #2 van FP, slowmotion..en nee ik had het over kunstaas, dan heeft glas mijn voorkeur.

wim zei

Marcel, jouw #2 van FP is toch ook een grafiet hengel? Was je even vergeten??

marcel neerhout zei

Nee weet ik, maar erg té soepel, in het kleine slootje vis ik met de #5 cobolt met bucktail streamertjes, gaat prima. Van die #2 kun je beter een vlokhengel maken.