Op de site van totalfishing kwam ik deze video tegen:
Voortaan het aas niet te klein nemen.....
dinsdag 26 juni 2012
maandag 25 juni 2012
Maandag 25 juni vrije dag
Sinds mijn vorige bericht ben ik nog een keer gaan plugvissen, maar door de sterke wind en het troebele water was dat geen succes. Afgelopen zondag nog wezen vissen met mais met de bedoeling om een karper te verleiden, maar afgezien van een paar brasems, een paar ruisvoorns en een giebel was het niets.
Vandaag, maandag 25 juni, heb ik een vrije dag en besluit te gaan vissen in de Nieuwe Waterweg.
's Morgens ga ik met kunstaas en 's middags op de harder.
Met kunstaas in de Nieuwe Waterweg.
Ik hoop ooit eens een roofblei te vangen en mede daarom ga ik in de morgen met een klein blauw plugje en de FP 10 grams aan de gang. Ik ga bij de waterzuiverings installatie de Groote Lucht.
Dit is de stek: Stek bij Groote Lucht
Omstreeks negen uur begin ik en dan is het net hoog water. Ik begin met een klein blauw plugje. Na een paar worpen krijg ik al een aanslag, maar wanneer ik sla hangt de vis even, maar schiet los. Dan is het tijdje rustig en dan weer hangt er even een vis, maar ook die schiet los.
Ik schakel over op een kleine spinner en daarop krijg ik al vrij snel een aanslag. Ik sla en de vis hangt. Door de stroming geeft de vis extra strijd, maar na een paar minuten kan ik de vis scheppen: het is een winde van ongeveer 45 cm. Helaas geen roofblei.
Even later krijg ik weer een aanslag en de vis schiet er vandoor en gaat meters door de slip. Dit lijkt sterker dan een winde. Helaas blijkt het even later een grote winde(50+) te zijn die in één van zijn borstvinnen is gehaakt. Wat lijkt een vis sterker als die vals gehaakt is!
Even later vang ik nog een kleine winde van een centimeter of 30. Ik verspeel nog mijn spinner aan de stenen onder water. Omstreeks kwart over twaalf stop ik.
Op harder.
Omstreeks twee uur 's middags arriveer ik weer bij de Nieuwe Waterweg en nu met mijn FP brasemhengel 370 cm met abu 1500C reel. Ik voer wat geweekt brood en gooi in. Al vrij snel loopt de pen weg en sla ik aan: helemaal niks. Als ik er een nieuwe broodvlok aan wil doen blijkt mijn haak er af te zijn. Ik heb bij het aanslaan niks gevoeld dus hoe dit kan snap ik niet. Ik monteer extra nauwkeurig een nieuwe haak(Gamakatsu nr 8) en vis verder. Niet veel later krijg ik alweer beet: een flinke winde die de haak diep geslikt heeft. Ik knip de lijn af en zet de winde terug. Zo vang ik nog eens drie windes en alleen bij de laatste kan ik de haak verwijderen. Ik vang ook nog twee krabben.
Inmiddels is het al omstreeks half vijf en de vrij harde wind neemt nog wat toe. Net als ik besluit te stoppen gaat de pen schuin weg en sla ik aan. De vis komt direct omhoog en ik zie meteen dat het een harder is. De harder neemt meteen een run en met de hengel in mijn linkerhand en mijn fototoestel in de rechterhand probeer ik een stuk van de dril te filmen: video van harder dril
De harder geeft goed strijd en ik zet de slip van de reel iets zwaarder. De uitlopen van de harder worden minder, maar hij geeft het nog niet op. Uiteindelijk na een minuut of 6 kan ik hem scheppen. Hij blijkt 56 cm te zijn:
Ik heb de harder ook nog gefilmd van dichtbij: video harder van dichtbij
Ook het terugzetten van de harder heb ik gefilmd: video harder terugzetten
Na het terugzetten van de harder stop ik en fiets naar huis.
Vandaag, maandag 25 juni, heb ik een vrije dag en besluit te gaan vissen in de Nieuwe Waterweg.
's Morgens ga ik met kunstaas en 's middags op de harder.
Met kunstaas in de Nieuwe Waterweg.
Ik hoop ooit eens een roofblei te vangen en mede daarom ga ik in de morgen met een klein blauw plugje en de FP 10 grams aan de gang. Ik ga bij de waterzuiverings installatie de Groote Lucht.
Dit is de stek: Stek bij Groote Lucht
Omstreeks negen uur begin ik en dan is het net hoog water. Ik begin met een klein blauw plugje. Na een paar worpen krijg ik al een aanslag, maar wanneer ik sla hangt de vis even, maar schiet los. Dan is het tijdje rustig en dan weer hangt er even een vis, maar ook die schiet los.
Ik schakel over op een kleine spinner en daarop krijg ik al vrij snel een aanslag. Ik sla en de vis hangt. Door de stroming geeft de vis extra strijd, maar na een paar minuten kan ik de vis scheppen: het is een winde van ongeveer 45 cm. Helaas geen roofblei.
| Winde van ongeveer 45 cm |
| Close up van de winde |
Even later krijg ik weer een aanslag en de vis schiet er vandoor en gaat meters door de slip. Dit lijkt sterker dan een winde. Helaas blijkt het even later een grote winde(50+) te zijn die in één van zijn borstvinnen is gehaakt. Wat lijkt een vis sterker als die vals gehaakt is!
Even later vang ik nog een kleine winde van een centimeter of 30. Ik verspeel nog mijn spinner aan de stenen onder water. Omstreeks kwart over twaalf stop ik.
Op harder.
Omstreeks twee uur 's middags arriveer ik weer bij de Nieuwe Waterweg en nu met mijn FP brasemhengel 370 cm met abu 1500C reel. Ik voer wat geweekt brood en gooi in. Al vrij snel loopt de pen weg en sla ik aan: helemaal niks. Als ik er een nieuwe broodvlok aan wil doen blijkt mijn haak er af te zijn. Ik heb bij het aanslaan niks gevoeld dus hoe dit kan snap ik niet. Ik monteer extra nauwkeurig een nieuwe haak(Gamakatsu nr 8) en vis verder. Niet veel later krijg ik alweer beet: een flinke winde die de haak diep geslikt heeft. Ik knip de lijn af en zet de winde terug. Zo vang ik nog eens drie windes en alleen bij de laatste kan ik de haak verwijderen. Ik vang ook nog twee krabben.
Inmiddels is het al omstreeks half vijf en de vrij harde wind neemt nog wat toe. Net als ik besluit te stoppen gaat de pen schuin weg en sla ik aan. De vis komt direct omhoog en ik zie meteen dat het een harder is. De harder neemt meteen een run en met de hengel in mijn linkerhand en mijn fototoestel in de rechterhand probeer ik een stuk van de dril te filmen: video van harder dril
De harder geeft goed strijd en ik zet de slip van de reel iets zwaarder. De uitlopen van de harder worden minder, maar hij geeft het nog niet op. Uiteindelijk na een minuut of 6 kan ik hem scheppen. Hij blijkt 56 cm te zijn:
| Harder 56 cm Nwe Waterweg, maandag 25 juni 2012 |
Ik heb de harder ook nog gefilmd van dichtbij: video harder van dichtbij
Ook het terugzetten van de harder heb ik gefilmd: video harder terugzetten
Na het terugzetten van de harder stop ik en fiets naar huis.
maandag 28 mei 2012
Maandag 28 mei 2012. Opnieuw op de harder.
Vandaag ga ik het opnieuw op de harder proberen, ditmaal alleen. Omstreeks een uur begin ik in de Nieuwe Waterweg. Ik ga op dezelfde plek als gisteren, maar ik zie dit keer geen harders op mijn plek. De wind is nu noordwest en het is ondanks de zon een stuk frisser. Als ik richting Hoek van Holland kijk dan zie ik dat daar mist hangt. De strandgangers hebben vandaag pech.
Ik tuig mijn FP brasem cobold 3,70 meter op met ditmaal een ABU reeltje 1500C. Dat is een rechtshandig reeltje dat ik al 35 jaar heb. Rechtshandig, dus de hengel in de linkerhand en draaien met rechts. Het reeltje heeft een uitstekende slip die ook nog een ratel heeft: als een vis lijn van de slip trekt dan hoor je dat.
Ik voer weer wat geweekt brood en zowaar binnen tien minuten zie ik de harders op de stukjes drijvende broodkorst azen. Dan gaat mijn pen schuin weg en sla ik aan: harder! De harder neemt ditmaal meteen een flinke run en hij geeft duidelijk meer weerstand dan die van gisteren. Na nog een aantal runs kan ik hem dichterbij halen en uiteindelijk kan ik hem scheppen. In het water schatte ik hem een stuk groter dan die van 50 cm van gisteren, maar hij blijkt slechts drie centimeters groter te zijn: 53 cm dus. Wel is hij een stuk zwaarder dan die van gisteren. Dit was hem:
![]() |
| Harder 53 cm Nwe Waterweg maandag 28 mei 2012 |
![]() |
| De harder in close up |
Het terugzetten van de harder heb ik gefilmd, ik hoopte dat de golven hem makkelijk zouden meenemen, maar dat ging toch moeizaam .
Zo ziet de omgeving aan de Nieuwe Waterweg eruit.
Na een uurtje probeer ik een stek een paar honderd meter verderop. Daar zit volop harder, maar de drie weglopers die ik krijg kan ik niet verzilveren, ik sla drie keer een gat in de lucht zonder dat ik de harder voel. Jammer. Omstreeks half vijf stop ik en fiets naar huis.
Jan
zondag 27 mei 2012
Zondag 27 mei 2012: eerste harder gevangen
Vandaag, zondag 27 mei, gaan mijn zwager en ik op de harder vissen in de Nieuwe Waterweg. Ik gebruik de FP brasemhengel cobold van 3,7 meter met een reel gevuld met 17/00 maxima(2 kg trekkracht). Mijn zwager vist met een FP swingtip hengel light met penn molen.
Het is warm, een graad of 25 schat ik, en er staat een matig windje uit het oosten.
We hadden om twee uur afgesproken, maar ik ben een half uurtje eerder om te kijken of ik harder kan spotten. Die zitten er inderdaad: op de plek waar ik er ruim twee weken geleden bijna een ving zie ik nu ook weer harderstaarten boven het water. Ik tuig snel de hengel op en voer wat geweekt brood. Dit was de stek in de Nieuwe Waterweg. Het was afgaand tij:
De harders lijken in eerste instantie verdwenen, maar na ongeveer 5 minuten zie ik kolken op mijn stek en gaat mijn dobber schuin weg: ik sla aan en hangen, een harder! De harder komt in eerste instantie direct naar de oppervlakte, maar realiseert zich dan dat er iets niet klopt en begint het tegengevecht. De FP brasemhengel buigt flink door en de reel geeft meters lijn af. De harder maakt geen lange runs, maar blijft wel hardnekkig vechten. Na ongeveer 3 tot 4 minuten kan ik hem scheppen. De eerste harder van 2012 is een feit. Hij blijkt 50 cm te zijn en de haak zit zoals gewoonlijk voor in de bek. Ik maak snel een paar foto's en zet hem snel terug. Met dit warme weer wil ik ze niet te lang op de kant hebben. Dit was hem:
Het is warm, een graad of 25 schat ik, en er staat een matig windje uit het oosten.
We hadden om twee uur afgesproken, maar ik ben een half uurtje eerder om te kijken of ik harder kan spotten. Die zitten er inderdaad: op de plek waar ik er ruim twee weken geleden bijna een ving zie ik nu ook weer harderstaarten boven het water. Ik tuig snel de hengel op en voer wat geweekt brood. Dit was de stek in de Nieuwe Waterweg. Het was afgaand tij:
De harders lijken in eerste instantie verdwenen, maar na ongeveer 5 minuten zie ik kolken op mijn stek en gaat mijn dobber schuin weg: ik sla aan en hangen, een harder! De harder komt in eerste instantie direct naar de oppervlakte, maar realiseert zich dan dat er iets niet klopt en begint het tegengevecht. De FP brasemhengel buigt flink door en de reel geeft meters lijn af. De harder maakt geen lange runs, maar blijft wel hardnekkig vechten. Na ongeveer 3 tot 4 minuten kan ik hem scheppen. De eerste harder van 2012 is een feit. Hij blijkt 50 cm te zijn en de haak zit zoals gewoonlijk voor in de bek. Ik maak snel een paar foto's en zet hem snel terug. Met dit warme weer wil ik ze niet te lang op de kant hebben. Dit was hem:
| Harder 50 cm gevangen in Nwe Waterweg, 27 mei 2012 |
| Harder 50 cm in close up |
Ik vang later nog een winde van 53 cm, het leek wel een karper. Helaas had deze de haak geslikt en ik moest de lijn doorknippen. Ik heb geen foto gemaakt.
Mijn zwager ving een kleine winde, een brasem en nog een soort grondel:
Omstreeks kwart voor zeven stoppen we.
Hemelvaartsdag
Op hemelvaartsdag, donderdag 17 mei, hadden we ook een poging gedaan om harder te vangen. Het werden geen harders maar windes. Mijn zwager had er twee en ik een. Ze waren allen iets onder de 50 cm.
Hemelvaartsdag
Op hemelvaartsdag, donderdag 17 mei, hadden we ook een poging gedaan om harder te vangen. Het werden geen harders maar windes. Mijn zwager had er twee en ik een. Ze waren allen iets onder de 50 cm.
Tijdens het vissen zien we nog een groot zeilschip langsvaren: de Oosterschelde. Met datzelfde zeilschip zijn we een jaar of zeven geleden mee geweest voor een zeiltocht vanuit Scheveningen. We voeren eerst ver de zee op en daarna parallel aan de kust richting de Nieuwe Waterweg. Toevallig dat we dat zeilschip langs zien komen:
| Zeilschip de Oosterschelde |
Ik heb er ook nog een kort filmpje van gemaakt: Oosterschelde
Jan.
maandag 14 mei 2012
Zaterdag 12 mei: voor het eerst op de harder
Het is zaterdag stervenskoud en ik twijfel lang of ik wel wil gaan vissen. Ik popel al langer om weer eens op de harder te gaan vissen, maar het koude en natte weer gooit iedere keer roet in het eten.
De wind is noordwest en volgens mij zit ik dan aan de Nieuwe Waterweg net uit de wind: ik besluit het er toch op te wagen. Ik neem een heel wit brood mee en ga met de fiets op weg met een dikke sjaal om mijn nek. Al gauw slaat de twijfel toe: ik zie een paar donkere buien hangen en het is gewoon januari koud op de fiets. De harders zitten waarschijnlijk nog lekker in de Middellandse Zee vermoed ik.
Na een tiental minuten fietsen bereik ik de Nieuwe Waterweg aan de noordzijde. Ik fiets eerst een stuk langs de oever af om te zien of ik, gewapend met polaroid zonnebril, enige harders kan ontwaren. Helaas kan ik geen enkele harder spotten. Wel zitten er volop sterntjes die op jonge visjes jagen en ook tientallen zwanen.
Beneden aan de oever zit ik inderdaad uit de wind en na een klein buitje wordt en blijft het droog en het wordt zelfs lekker in het zonnetje.
Ik week een aantal witte boterhammen in water, pers het water er uit en voer daar regelmatig mee. Als ik omstreeks half twee 's middags begin, is het afnemend tij en dat geeft een flinke stroming. Bovendien is de scheepvaart behoorlijk druk waardoor mijn dobber constant op en neer deinst. Ik vis met de FP brasemhengel 370 cm met ABU reel en 17/00 maxima nylon. Haakje is een feederhaakje nummer 8 en als aas gebruik ik een broodvlok.
Ik zie nog een vliegvisser die het bij de uitlaat van de waterzuiveringsinstallatie probeert.
De aankomende twee uur krijg ik één keer beet(voor zover dat in de deinende golven is waar te nemen) en na die twee uur is de concentratie behoorlijk verslapt. Dit blijkt fataal want als ik na het bekijken van de vissende sterntjes weer een blik werp op mijn dobber blijkt die te zijn verdwenen. Ik vermoed eerst dat die dobber weer is vastgelopen en dat de stroming hem onder heeft getrokken, maar opeens zie ik mijn lijn omhoog lopen en komt er een harder aan de oppervlakte die direct loslaat. De harders zitten er dus wel degelijk!
Regelmatig zwemmen er nu harders op mijn voerplekje soms met wel vijf stuks tegelijk en ik verwacht ieder moment dat mijn broodvlok gepakt wordt. Helaas wil geen enkele harder toebijten. Toch geniet ik van het lekkere zonnetje en deze sessie heeft mij geleerd dat de harders er toch al zijn ondanks het matige weer. Omstreeks half zes hou ik het voor gezien.
Ik popel nu al om bij een volgende sessie een harder te vangen!
Jan
De wind is noordwest en volgens mij zit ik dan aan de Nieuwe Waterweg net uit de wind: ik besluit het er toch op te wagen. Ik neem een heel wit brood mee en ga met de fiets op weg met een dikke sjaal om mijn nek. Al gauw slaat de twijfel toe: ik zie een paar donkere buien hangen en het is gewoon januari koud op de fiets. De harders zitten waarschijnlijk nog lekker in de Middellandse Zee vermoed ik.
Na een tiental minuten fietsen bereik ik de Nieuwe Waterweg aan de noordzijde. Ik fiets eerst een stuk langs de oever af om te zien of ik, gewapend met polaroid zonnebril, enige harders kan ontwaren. Helaas kan ik geen enkele harder spotten. Wel zitten er volop sterntjes die op jonge visjes jagen en ook tientallen zwanen.
Beneden aan de oever zit ik inderdaad uit de wind en na een klein buitje wordt en blijft het droog en het wordt zelfs lekker in het zonnetje.
Ik week een aantal witte boterhammen in water, pers het water er uit en voer daar regelmatig mee. Als ik omstreeks half twee 's middags begin, is het afnemend tij en dat geeft een flinke stroming. Bovendien is de scheepvaart behoorlijk druk waardoor mijn dobber constant op en neer deinst. Ik vis met de FP brasemhengel 370 cm met ABU reel en 17/00 maxima nylon. Haakje is een feederhaakje nummer 8 en als aas gebruik ik een broodvlok.
Ik zie nog een vliegvisser die het bij de uitlaat van de waterzuiveringsinstallatie probeert.
De aankomende twee uur krijg ik één keer beet(voor zover dat in de deinende golven is waar te nemen) en na die twee uur is de concentratie behoorlijk verslapt. Dit blijkt fataal want als ik na het bekijken van de vissende sterntjes weer een blik werp op mijn dobber blijkt die te zijn verdwenen. Ik vermoed eerst dat die dobber weer is vastgelopen en dat de stroming hem onder heeft getrokken, maar opeens zie ik mijn lijn omhoog lopen en komt er een harder aan de oppervlakte die direct loslaat. De harders zitten er dus wel degelijk!
Regelmatig zwemmen er nu harders op mijn voerplekje soms met wel vijf stuks tegelijk en ik verwacht ieder moment dat mijn broodvlok gepakt wordt. Helaas wil geen enkele harder toebijten. Toch geniet ik van het lekkere zonnetje en deze sessie heeft mij geleerd dat de harders er toch al zijn ondanks het matige weer. Omstreeks half zes hou ik het voor gezien.
Ik popel nu al om bij een volgende sessie een harder te vangen!
Jan
donderdag 3 mei 2012
Marcel op het Oostvoornsemeer: het verhaal gaat verder
Van Marcel ontving ik onderstaand visverslag via e-mail.
Hoi Jan,
Vandaag in de middag weer even naar het OVM geweest en niet voor niets gelukkig, die kans is immers zeer groot daar.
Er stond weer een vervelend windje uit de verkeerde richting om vanaf de kade te vissen en veel vissers waren er niet, 1 jongen stond op de kade en had nog niets op droge vlieg.
Ik ging naast hem staan en probeerde het ook ermee, maar dat was haast niet goed weg te zetten met die wind, dus ik schakelde maar om naar zinkleader met 16/100e tip, wel wat dun voor daar zou later blijken...
Ik monteerde een 'red tag' zo'n nimfje met goud kopje, zwarte body en rode staart en strippen maar, al was laten slepen op de wind net zo makkelijk.
Al snel diende de eerste aanbeet zich aan, ik zag mijn lijn wegduiken en sloeg, hangen....
Dat ging rap en zowaar wat groter dan gisteren, snel onthaken en weer lekker laten zwemmen.
Je zag ze nu duidelijk weer aan de oppervlakte komen en de wind ging ook ineens liggen, mmmm zou ik omschakelen naar droog...nee doorgaan, die nimf is duidelijk goed.
Al snel knalde de volgende erop, wel heftig hoor zo zinkend vissen, je ziet niets en ineens is het raak.
Weer een regenboog, met ditmaal al duidelijk zijn mooiere paarse gloed erop.
Hij zat net naast zijn bek eronder gehaakt, maar die telt ook toch?!
Al snel werd duidelijk wie hier de vis ving en waarmee, andere vissers kwamen met lege handen van de dammetjes en voegde zich bij ons, de andere jongen, die er al stond, ving ook eindelijk een regenboogje en was van de 0 af.
Ondertussen had ik al een paar flinke aanbeten gemist en 2 grotere verspeeld, jammer weer.
Ook was ik ineens mijn fijne 'red tag' kwijt, waar die is gebleven ik weet het niet, was het die harde aanbeet of ligt die achter mij?
Snel mijn laatste zelfde eraan en verder werpen....
Hoppa, de lijn duikt weer weg, ik sla en heftig springend dient de volgende zich aan....en het is weer iets nieuws voor mij!
Wat een mooi beestje die nieuwe beekforel, prachtige stippen en wat een tandjes he!
Snel weer verder, misschien vang ik nog wat voordat het weer omslaat, er hingen donkere wolken en de wind stak ook weer op.
Dat werd weer worstelen met mijn werpkunsten.....maar al snel kwam de 4e binnen, een klein regenboogje die er niet helemaal netjes uit zag qua kleed.
Dat ging weer lekker dus, inmiddels stonden we met zijn drieën te vissen op de kade en was ik weer eens mijn laatste 'red tag' kwijt, verdorie, dat ging net zo lekker ermee.
Die moet achter mij liggen, daar ik commentaar kreeg op mijn werptechniek, ik zou te ver naar achteren gaan, dus geen 1uur maar 2 uur ofzo, zo komt mijn lijn te laag en de vlieg op de grond. Ik heb nog staan zoeken maar helaas.
Toen maar een raar rood ding eraan gedaan wat ook voor nimf door het leven gaat, helaas niets meer gezien en het was ook lastig vissen met die windrichting gaven de anderen ook toe. Ondertussen was de jongen die er als eerste stond al een tijdje bij de 1e paal aan het waden en ving ook zo zijn visjes en zowaar een echte tarbot, was een raar gezicht, ik heb het al eerder zien vangen, maar dat was vanuit een bellyboat.
Hier stond hij te vissen.....
Ondertussen was André, die van die grotere bruine forel gisteren, ook aangeschoven en begon met de bibio.
Ik was intussen de boel aan het inpakken en stond lekker bij te kletsen, maar ook hij ving niets en ging op huis aan.
Ook stond ik nog met wat mannen te praten die met de oude hengels van 'Reflex' visten en een 'Belg', wat natuurlijk een gefortuneerde NL'er is met FLY als kenteken, lachen, ik zie hem vaker. Hij had er vandaag wel 25+ gevangen op droog achterin bij de palen. Aan hem vertelde ik dat ik ook wel eens oefen met die oude zachte hengels van Fair Play, nou daar had hij er nog genoeg van, wat moet je ermee?! Nou....die verzamel ik en vis ik graag mee, prachtige actie zit er juist in, zei ik hem. Pfff ik heb karper,brasem, snoekbaars en weet ik al niet wat, van die mosterd gele, zei die.
Ik heb hem mijn mail gegeven en hij zou wel even op de zolder gaan zoeken....ben benieuwd!
Ondertussen had ik 1 van de 2 'red tags' ook weer gevonden, die lag gewoon op de grond achter mij, mmmm toch even verder zoeken daar en ik vond wel 2 andere vliegen, zo zie je maar, toch nog 1 vlieg winst vandaag!
Dat was het weer, volgende keer dus weer 22/100e eraan als tip, dat is wat je daar minstens nodig hebt, ik viste veels te licht!
Groeten van Marcel.
Update 24 mei 2012. Vliegvissen vs kunstaas 2 - 0!
Vandaag kreeg ik van Marcel het onderstaande verslag via e-mail.
"Vandaag even naar het ovm geweest, pfff het was warm en ik ben flink verknetterd.
Het was best leerzaam, de grote vissen wilden niet de droge vlieg doorhappen, ze nipten eraan of een kolk eronder om je tot slaan te verleiden...slimme beesten!
Maar ik had die rare vlieg nog die half dreef/wegzonk en ook lekker zwart was, een soort verzopen bibio dus, daar had ik vorige keer die enorme run mee en verspeelde de vis, die eraan en gelijk raak!
Hoi Jan,
Vandaag in de middag weer even naar het OVM geweest en niet voor niets gelukkig, die kans is immers zeer groot daar.
Er stond weer een vervelend windje uit de verkeerde richting om vanaf de kade te vissen en veel vissers waren er niet, 1 jongen stond op de kade en had nog niets op droge vlieg.
Ik ging naast hem staan en probeerde het ook ermee, maar dat was haast niet goed weg te zetten met die wind, dus ik schakelde maar om naar zinkleader met 16/100e tip, wel wat dun voor daar zou later blijken...
Ik monteerde een 'red tag' zo'n nimfje met goud kopje, zwarte body en rode staart en strippen maar, al was laten slepen op de wind net zo makkelijk.
Al snel diende de eerste aanbeet zich aan, ik zag mijn lijn wegduiken en sloeg, hangen....
Dat ging rap en zowaar wat groter dan gisteren, snel onthaken en weer lekker laten zwemmen.
Je zag ze nu duidelijk weer aan de oppervlakte komen en de wind ging ook ineens liggen, mmmm zou ik omschakelen naar droog...nee doorgaan, die nimf is duidelijk goed.
Al snel knalde de volgende erop, wel heftig hoor zo zinkend vissen, je ziet niets en ineens is het raak.
Weer een regenboog, met ditmaal al duidelijk zijn mooiere paarse gloed erop.
Hij zat net naast zijn bek eronder gehaakt, maar die telt ook toch?!
Al snel werd duidelijk wie hier de vis ving en waarmee, andere vissers kwamen met lege handen van de dammetjes en voegde zich bij ons, de andere jongen, die er al stond, ving ook eindelijk een regenboogje en was van de 0 af.
Ondertussen had ik al een paar flinke aanbeten gemist en 2 grotere verspeeld, jammer weer.
Ook was ik ineens mijn fijne 'red tag' kwijt, waar die is gebleven ik weet het niet, was het die harde aanbeet of ligt die achter mij?
Snel mijn laatste zelfde eraan en verder werpen....
Hoppa, de lijn duikt weer weg, ik sla en heftig springend dient de volgende zich aan....en het is weer iets nieuws voor mij!
Wat een mooi beestje die nieuwe beekforel, prachtige stippen en wat een tandjes he!
Snel weer verder, misschien vang ik nog wat voordat het weer omslaat, er hingen donkere wolken en de wind stak ook weer op.
Dat werd weer worstelen met mijn werpkunsten.....maar al snel kwam de 4e binnen, een klein regenboogje die er niet helemaal netjes uit zag qua kleed.
Dat ging weer lekker dus, inmiddels stonden we met zijn drieën te vissen op de kade en was ik weer eens mijn laatste 'red tag' kwijt, verdorie, dat ging net zo lekker ermee.
Die moet achter mij liggen, daar ik commentaar kreeg op mijn werptechniek, ik zou te ver naar achteren gaan, dus geen 1uur maar 2 uur ofzo, zo komt mijn lijn te laag en de vlieg op de grond. Ik heb nog staan zoeken maar helaas.
Toen maar een raar rood ding eraan gedaan wat ook voor nimf door het leven gaat, helaas niets meer gezien en het was ook lastig vissen met die windrichting gaven de anderen ook toe. Ondertussen was de jongen die er als eerste stond al een tijdje bij de 1e paal aan het waden en ving ook zo zijn visjes en zowaar een echte tarbot, was een raar gezicht, ik heb het al eerder zien vangen, maar dat was vanuit een bellyboat.
Hier stond hij te vissen.....
Ondertussen was André, die van die grotere bruine forel gisteren, ook aangeschoven en begon met de bibio.
Ik was intussen de boel aan het inpakken en stond lekker bij te kletsen, maar ook hij ving niets en ging op huis aan.
Ook stond ik nog met wat mannen te praten die met de oude hengels van 'Reflex' visten en een 'Belg', wat natuurlijk een gefortuneerde NL'er is met FLY als kenteken, lachen, ik zie hem vaker. Hij had er vandaag wel 25+ gevangen op droog achterin bij de palen. Aan hem vertelde ik dat ik ook wel eens oefen met die oude zachte hengels van Fair Play, nou daar had hij er nog genoeg van, wat moet je ermee?! Nou....die verzamel ik en vis ik graag mee, prachtige actie zit er juist in, zei ik hem. Pfff ik heb karper,brasem, snoekbaars en weet ik al niet wat, van die mosterd gele, zei die.
Ik heb hem mijn mail gegeven en hij zou wel even op de zolder gaan zoeken....ben benieuwd!
Ondertussen had ik 1 van de 2 'red tags' ook weer gevonden, die lag gewoon op de grond achter mij, mmmm toch even verder zoeken daar en ik vond wel 2 andere vliegen, zo zie je maar, toch nog 1 vlieg winst vandaag!
Dat was het weer, volgende keer dus weer 22/100e eraan als tip, dat is wat je daar minstens nodig hebt, ik viste veels te licht!
Groeten van Marcel.
Update 24 mei 2012. Vliegvissen vs kunstaas 2 - 0!
Vandaag kreeg ik van Marcel het onderstaande verslag via e-mail.
"Vandaag even naar het ovm geweest, pfff het was warm en ik ben flink verknetterd.
Het was best leerzaam, de grote vissen wilden niet de droge vlieg doorhappen, ze nipten eraan of een kolk eronder om je tot slaan te verleiden...slimme beesten!
Maar ik had die rare vlieg nog die half dreef/wegzonk en ook lekker zwart was, een soort verzopen bibio dus, daar had ik vorige keer die enorme run mee en verspeelde de vis, die eraan en gelijk raak!
Een mooie 60+er regenboog in het net na een flink gevecht, gelijk kwamen er 3 andere jongens uit Alkmaar aan om te vragen waar ik dat mee deed, zij hadden dezelfde problemen van niet doorzetten, ik het hun uitleggen en let op, ze vangen ook gelijk 50 en 60'ers naast mij!!
En toen was het weer stil....wel nog wat kleine 30'ers gevangen en één 30'er presteerde het om al weglopend in mijn kielzog de vlieg te pakken.
De telefoon ging en ik moest weer naar huis wegens verplichtingen eten en de kleine enz.
Toen ik de 'bak' uit wilde stond er nog iemand te klagen dat ze niet doorbeten en ook daar zag ik weer de grote zwemmen, ik het hem weer uitleggen hoe en wat en snel naar huis, jammer weer, het hadden er meer kunnen zijn."
woensdag 2 mei 2012
Marcel op het OVM: 5 kleine regenbogen
Marcel schreef:
"Ik hoorde vandaag dat ik gisteren beter op het OVM had kunnen staan, ik was er net, er werd toen flink gevangen aan de kade.
Net er nog even gestaan en ik had 5 kleine regenbogen op de droge vlieg aan de kade, dus geen natte schoenen/pak. Mijn buurman was al langer bezig, die had er wel 15 en een mooie bruine forel.
Wel veel discussies gehad met of het wel of niet mag op de kade/steiger, ik dacht van niet, de collega's zeiden van wel mits geen duikers. Een boze Engelsman wist wel zeker dat het niet mocht ivm de uitzetters, die zouden blijven hangen daar. Maar wat als er een bellyboat voor de kade ligt....?"
Groeten Marcel.


















