maandag 28 mei 2012

Maandag 28 mei 2012. Opnieuw op de harder.


Vandaag ga ik het opnieuw op de harder proberen, ditmaal alleen. Omstreeks een uur begin ik in de Nieuwe Waterweg. Ik ga op dezelfde plek als gisteren, maar ik zie dit keer geen harders op mijn plek. De wind is nu noordwest en het is ondanks de zon een stuk frisser. Als ik richting Hoek van Holland kijk dan zie ik dat daar mist hangt. De strandgangers hebben vandaag pech.

Ik tuig mijn FP brasem cobold 3,70 meter op met ditmaal een ABU reeltje 1500C. Dat is een rechtshandig reeltje dat ik al 35 jaar heb. Rechtshandig, dus de hengel in de linkerhand en draaien met rechts. Het reeltje heeft een uitstekende slip die ook nog een ratel heeft: als een vis lijn van de slip trekt dan hoor je dat.

Ik voer weer wat geweekt brood en zowaar binnen tien minuten zie ik de harders op de stukjes drijvende broodkorst azen. Dan gaat mijn pen schuin weg en sla ik aan: harder! De harder neemt ditmaal meteen een flinke run en hij geeft duidelijk meer weerstand dan die van gisteren. Na nog een aantal runs kan ik hem dichterbij halen en uiteindelijk kan ik hem scheppen. In het water schatte ik hem een stuk groter dan die van 50 cm van gisteren, maar hij blijkt slechts drie centimeters groter te zijn: 53 cm dus. Wel is hij een stuk zwaarder dan die van gisteren. Dit was hem:

Harder 53 cm Nwe Waterweg maandag 28 mei 2012

De harder in close up


Het terugzetten van de harder heb ik gefilmd, ik hoopte dat de golven hem makkelijk zouden meenemen, maar dat ging toch moeizaam .

Zo ziet de omgeving aan de Nieuwe Waterweg eruit.




Na een uurtje probeer ik een stek een paar honderd meter verderop. Daar zit volop harder, maar de drie weglopers die ik krijg kan ik niet verzilveren, ik sla drie keer een gat in de lucht zonder dat ik de harder voel. Jammer. Omstreeks half vijf stop ik en fiets naar huis.

Jan


2 opmerkingen:

Anoniem zei

Wat raar dat je er steeds maar 1 vangt terwijl je er veel ziet. Maar toch weer 1 gepakt, mooi.
Ik ben mijn topper de verzopen bibio kwijtgeraakt aan een forel, een enorme kolk en ik kreeg hem niet goed strak al strippend, toen die een run nam brak die af, waarschijnlijk was die in het hoge wier gedoken en erin gedraait, heel jammer weer.
Kreeg nog wel wat vliegen van Sander de 'ArubanMan' en van die oude visser van 72 die gaat raften/vissen op Zalm in Rusland.
Hier schrijft Sander wel eens wat... http://www.dyckers.com/blog/

groeten Marcel.

Ben zei

Leuke verslagen! Ik lees je blog met veel plezier. Dat moet een prachtig gevecht zijn; harders op de 3,70 brasemhengel. Wat zijn ze sterk zeg!

Ik las dat je veel missers had. Heb ik zelf ook, hoort er geloof ik wel een beetje bij, bij 't hardervissen.
De harder stoot heel vaak eerst tegen het aas aan voordat ie het pakt.
Gebruik jij ook een klein elastiekje om de vlok? Ik merk dat dat heel veel scheelt!
Vriendelijke groet,

Ben Kooi