Woensdag 30 november 2011
Woensdag 30 november heb ik een vrije dag.’s-Middags heb ik
een afspraak, maar ’s-morgens heb ik
tijd om te vissen. Ik besluit weer met mijn FP baitcaster te gaan met ABU revo premier reel en Rapala J-13 oranje. De baitcaster is
duidelijk mijn favoriet de laatste maanden.
Het weer is prachtig: zonnig met een graad of 10 en een
zuid-zuidwesten wind. Om een uur of tien arriveer ik op mijn stek. Gauw de
baitcaster opgetuigd en ik kan beginnen. Worp na worp vis ik mijn stek af, maar
helaas geen enkele snoek kan ik haken. Na ongeveer anderhalf uur maak ik een
extra lange worp en haal de plug zo langzaam in zodat die bijna aan de oppervlakte
drijft. Plotseling duikt er vanuit het niets een snoek op de plug waardoor de
snoek half boven het water uit springt. Ik sla en even hangt de snoek. Wanneer
ik verder binnen draai voel ik wel enige weerstand, maar al gauw zie ik waardoor
dat komt: door de aanval van de snoek is het staaldraadje in een van de dreggen
van de plug gehaakt waardoor ik de plug
dwars binnenhaal met natuurlijk meer weerstand. Dit is het enige teken van leven wat ik van de snoeken zie. Ik besluit het op een andere stek in de buurt te proberen.
Op mijn nieuwe stek is iets veranderd: door een of andere instantie is een voorziening aangebracht om vissen onbeschadigd een gemaal te laten passeren. Dat is geen overbodige luxe, want ik heb menigmaal een zwerm meeuwen gezien die zich te goed deden aan de zwaarverminkte voorntjes die door het gemaal zwaar beschadigd waren en zo een makkelijke prooi waren voor die vogels.
Ook hier weet ik niks te vangen en ook op een andere stek verderop vang ik niks. Toch maakt het heerlijke weer en de omgeving veel goed. Volgens de verwachting van het KNMI zal het weer met december op de kalender omslaan naar nat en stormachtig weer.
Zondag 4 december 2011
Vandaag, zondag 4 december 2011, lijkt het ideaal snoekweer: bewolkt, een graad of 10 en een vrij krachtige zuidwesten wind.
Vandaag besluit ik met de FP grafiet 5 grammer te vissen en ook neem ik mijn gele FP 10 grammer mee. Deze laatste heb ik bij de oude meester persoonlijk gekocht en dat is nu zo'n 33 jaar geleden. Toen had ik nog geen leesbrilletje nodig.
Voor de FP 5 grams grafiet gebruik ik de Shimano Symetre 750, voor de gele 10 grammer een oude Luxor molen:
Ik begin om ongeveer 10 uur met de FP 5 grams grafiet en gooi hoopvol in. Worp na worp levert echter niets op, zelfs geen stootje. Na ongeveer anderhalf uur verwissel ik de twee meter lange FP 5 grams grafiet voor de gele 10 grams FP: dat is wel even wennen, want de 10 grammer is zeker 35 cm korter. Na een tijdje raak ik er een beetje aan gewend. Ik gebruik een 45 mm terrible op de 10 grammer, maar ook daar hebben de snoeken blijkbaar geen trek in. Om ongeveer kwart over twaalf besluit ik maar in te pakken.




































