dinsdag 18 oktober 2011

Zondag 16 oktober: een paar uur met de baitcaster

Vandaag voor het eerst sinds een paar maanden weer eens gevist. Ik besluit het eens te wagen met de FP baitcaster en de ABU premier reel. Als plug een 13 cm oranje Rapala jointed. Het weer is prachtig en dus eigenlijk anti-snoekweer: onbewolkt met een licht oosten windje bij een graad of 10.

Wanneer ik 's-morgens richting mijn stek fiets zie ik onderweg overal spandoeken tegen de komst van de Blankenburgtunnel. Wanneer de aanleg daarvan doorgaat is de kans groot dat ook mijn stek verdwijnt. Hieronder enkele voorbeelden van de spandoeken:





Hopelijk gaat de Blankenburgtunnel niet door en wordt het de Oranjetunnel die tussen Maassluis en Hoek van Holland zou moeten komen.

Wanneer ik bij mijn stek arriveer blijkt het riet nog niet te zijn gemaaid en dat betekent dat ik slechts op enkele plekken bij het water kan komen. Ik tuig mijn baitcaster op en begin. Het eerste half uur geen stootje. Dan voel ik bij het binnendraaien van de plug plotseling de spanning wegvallen: een snoek is vanachter op de plug aangevallen. Ik sla aan en hij hangt! Een snoek van ongeveer 70 cm geeft aardige strijd. Wanneer de snoek is uitgedrild probeer ik hem met de kieuwgreep te pakken. Ik moet daartoe bukken en meteen schiet de pijn in mijn rug, een gevolg van het leggen van tegels een paar weken geleden. Ik gebruik daarom mijn net en wat ik vreesde gebeurt ook: de snoek spartelt nog flink na in het net en de vrijhangende haken van de plug draaien vast in het net en ook de snoekbek zit helemaal verward in het net. Met veel moeite kan ik de snoek bevrijden van net en dreg. Ik maak nog gauw een foto en zet hem snel terug. Dit was hem:


Nu moet ik nog de plug uit het net halen en met veel moeite lukt het.

Na ongeveer een kwartier volgt weer een aanslag: wederom een snoek van ongeveer 70 cm. Deze snoek springt wel vier keer met zijn volle lengte uit het water. Ik besluit hem niet te scheppen, maar met mijn onthaaktang onthaak ik de snoek terwijl die nog in het water ligt. Dat lukt gelukkig en de snoek zwemt meteen weer weg.
Na ongeveer tien minuten volgt snoek nummer drie: ook deze is in de 70 cm. Deze snoek kan ik gelukkig wel pakken en snel onthaken en terugzetten.
Drie aanslagen en drie keer snoek: een prima score. Na een paar uur gooien probeer ik het nog op een andere stek, maar zonder resultaat. Om een uur of half één besluit ik te stoppen en fiets onder een lekker zonnetje naar huis.



Geen opmerkingen: