zondag 29 december 2013

Size does not matter.


Vandaag gaan Wim en ik met de plug op snoek. Marcel heeft een verjaardag en heeft in de morgen al gevist met de vlieghengel. Hij heeft een spectaculaire film gemaakt van de dril van een snoek aan een nimf hengel(zie helemaal onderaan).

Het is licht bewolkt bij een matige zuidwesten wind en naar schatting een graad of 7. We hebben omstreeks een uur afgesproken en wanneer ik ongeveer kwart over een arriveer heeft Wim al een snoek gevangen en een verspeeld. De gevangen snoek was 63 cm:


Wims snoek van 63 cm.

Dit belooft veel en snel tuig ik mijn hengel op. Wanneer ik een plug wil pakken blijkt dat ik mijn doos met pluggen niet bij me heb: ik had gisteren de doos met pluggen uit mijn tas gehaald omdat ik de pluggen wilde laten drogen. Ik heb verder geen kunstaas bij me en Wim heeft slechts een little S plugje bij zich die ik kan gebruiken. Dit is flink balen want even heen en terug naar huis duurt te lang. Dan maar met dit mini plugje:

Little S plugje.



Het plugje blijkt ook nog een slechte actie te hebben en alleen als ik vinnige rukjes geef aan de lijn komt er wat actie in. Veel vertrouwen heb ik er niet in en een uur vruchteloos werpen bevestigt dit wantrouwen in dit mini plugje.

We besluiten te verkassen en ik kies een plek bij een duiker. Wanneer ik daar een paar keer gegooid heb zie ik zowaar een snoek traag achter het plugje aankomen tot vlak bij de kant. Zonder het plugje aan te raken haakt deze snoek echter af. Ik gooi gauw weer in en weer komt de snoek achter de little S plug aan, maar weer grijpt hij niet toe. Dit herhaalt zich nog een paar keer en de vijfde keer komt de snoek weer achter het plugje aan en heel kalm pakt hij het plugje vlak voor mijn voeten. Ik sla aan en de snoek hangt! In eerste instantie schat ik de snoek op ongeveer 70 cm. Wim snelt toe en maakt een paar foto's van de dril:



Snoek aan de FP 12 grammer met Penn 716Z

Na een korte dril is de snoek moe en ligt dicht bij de kant. Dan schudt de snoek nogmaals met zijn bek en het little S plugje schiet los: Wim had de weerhaken van de dreg plat geknepen. Wim, die met het schepnet klaarstaat, bedenkt zich geen moment en met een snoekduik weet hij de vis toch in het net te krijgen, hoewel hij daar nauwelijks in past. Na meting blijkt de snoek 83 cm te zijn! En dat aan zo'n mini plugje: size does not matter!

Snoek van 83 cm aan de little s plug.



Close up van de snoek.





De snoek gaat retour.



Even later vang ik nog een klein snoekje met het little S plugje:




Dan gaan we op de grote plas en daar weet Wim een snoek van 72 cm te verschalken. Deze snoek kwam van een paar meter afstand op de plug afstormen en gaf aardig strijd. Dit was hem:




Snoek van 72 cm van Wim.

Even later weet Wim nog een snoek van 53 cm te landen. Dit was hem:


Snoek van 53 cm van Wim.





Al met al toch een geslaagde snoekdag.

Zoals ik boven al vertelde heeft een van de vismaten van Marcel een enorme snoek vastgehad aan de nimf hengel. Hier de film van de dril gemaakt door Marcel. Zeker boven de meter! Meter plus snoek aan de nimf



3 opmerkingen:

Anoniem zei

Was inderdaad toch nog een leuke dag voor jullie ondanks dat belabberde plugje, top jongens!

Marcel

Jan zei

Volgende keer een net meenemen. Jammer dat je hem niet kon meten.

Ik schat hem richting de 110 cm!

Jan

Anoniem zei

Ja ik had wel een netje bij mij, maar daar past tie nooit in dat klapnet, achteraf had ik een groot Spro net bij nog nieuw. Maar ja die vis is weg…was ook maar 12/100e tippet, schatte hem ook zeker 105-110, zitten veel grotere daar, maar als je erop gaat vissen vang je ze niet, tenzij met doodaas of een nimf blijkt wel vaker.
Het was ook een gekkenhuis daar in het water qua snoeken, hele tijd grote klappen, alsof ze de scholen vis door een staartklap desoriƫnteren en de duizelige dan opvreten.
Vandaag nog even wezen kijken in beide bekende vijvers en de duikers ertussen, totaal niets gezien!

Marcel.