zondag 3 november 2013

Met z'n drieën op jacht met Fairplay spinhengels

Vandaag, zaterdag 2 november 2013, gaan Marcel, Wim en ik weer spinnen op onze oude vertrouwde stek. Marcel vist met zijn FP rapier 2 grammer, Wim met zijn FP 10 grams grafiet en ik met mijn FP 5 grammer. Marcel gebruikt een 4play plugje op zijn Rapier, Wim en ik gebruiken spinners. Wanneer we beginnen is het zwaar bewolkt en er staat een stevige zuid- zuidwesten wind. Het is een graad of 11. Het water blijkt door het vele malen de laatste dagen behoorlijk troebel en dat heeft blijkbaar invloed op de bijtlust van de snoek want we krijgen nauwelijks een aanslag. Marcel lost eerst een onbekende vis en vlak daarna haakt hij weer een vis. Aan de reactie van de vis te zien lijkt het geen snoek. Dat blijkt ook wel later, want het is een vals gehaakte zeelt. De zeelt die de rapier in een mooie bocht trekt blijkt bijna 50 cm te zijn.




Marcel met een zeelt aan de rapier.





Zeelt van bijna een halve meter.



Even later vangt Marcel een snoek aan de 4play die hij in het water onthaakt:

 





De snoek van ongeveer 45 cm wordt in het water onthaakt.


Na vele vruchteloze worpen besluiten we het in de kleine slootjes te proberen. Dat levert ons alle drie een flink aantal, voornamelijk kleine baarzen op. Dan begint het te miezeren en vervolgens wat harder te regenen waardoor we flink nat worden. Rond een uur of vijf proberen we het weer op onze eerste stek en daar weet Wim nog een snoek van ongeveer 50 cm te vangen:




Snoek van Wim van ongeveer 50 cm.




Kort na deze vangst besluiten we te stoppen.












8 opmerkingen:

Peter Linzell zei

Lekker bezig mannen! Vraagje aan Marcel: hoeveel weegt dat 4 play plugje en met wat voor lijn vis jij op de Rapier?

Gr, Peter

Jan zei

Beste Peter,

We vissen alle drie meestal met maxima lijnen en gebruiken altijd spinners /streamers met een enkele haak en platgeknepen weerhaak (makkelijk onthaken!)
Marcel gebruikt, als hij met de 4play vist, altijd nanofil om lijnbreuk uit te sluiten. De weerhaken van de dreggen op de 4play zijn weliswaar platgeknepen maar je wilt
niet dat bij lijnbreuk een vis met een stuk kunstaas met twee dreggen in zijn bek rond zwemt. Het exacte gewicht van de 4 play visjes weet ik niet maar dat zal 2-3 gram zijn.


Met vriendelijke groet,

Jan

Peter Linzell zei

Beste Jan,

Bedankt voor je reactie. Helemaal duidelijk! Wel grappig dat Marcel nu met Nanosteel vist. ;-) En ook Shimano (wielren) werpmolens zie ik geregeld langs komen hier.

Wim vist dus (waarschijnlijk?) met Maxima Ultragreen op de Fair Play tiengrammer, ik zou zweren dat het Gamakatsu Super G-Line is.

We zijn het niet altijd eens met elkaar, maar ik heb altijd bewondering voor jullie purisme gehad. Hopelijk blijft dat in de toekomst zo!

Nog een vraagje, eigenlijk twee vraagjes: Hoe verhoudt de FP grafiet vijfgrammer van Wim zich tot jouw exemplaar? En hoe verhoudt de Rapier van Marcel zich tot jullie vijfgrammers?

Sinds kort ben ik de trotse bezitter van een nieuwe Rapier. Een fantastische spinhengel, maar zeker geen tweegrammer, wat ik overigens geen probleem vind.

Met vriendelijke groet,
Peter

Anoniem zei

zucht…..oké het is bananofil 6/00 en het visje is ruim 5gr. volgens mij als het niet meer is, maar het geeft geen tot nauwelijks weerstand onder water itt spinners. Het is van iZumi de één na kleinste, ik gebruik ze beide overigens. De lijn vis ik helemaal op, er zijn dus al 10 tallen meters vanaf gesnoept! En bij mij geen wielrenners hoor (-;
Maar het meeste gebruik ik de stilon 12/00 van 800gr, veel betrouwbaarder en het is ook 12/00!! (-; On the fly vis ik met stroft, zelfde verhaal. En of het nu 2 of 3 of 3,5 gr. is wat maakt dat nou uit, het hengeltje is voor mij redelijk allround, icm de 10gr heb je eigenlijk alles. Vis je alweer met splitcane, of loop ik iets te hard vooruit? hihi
Klopt wbt de G-line, viel mij ook al op,(is ook kink meuk) heb ik op mijn 1st serie 33 zitten, wat een zooi.

Marcel.

Peter Linzell zei

Hoi Marcel,

Thanks!

Super G-Line is een drama op de werpmolen, na een dag struinen is het bij mij al aan vervanging toe. Tijdens het vissen zijn de nodige meters dan al verwijderd, omdraaien op een reserve spoel heeft dus geen zin meer. En om met 0,14 mm (breeksterkte) nylon op de tiengrammer te vissen zie ik ook niet zitten...

Ik vis nog steeds met splitcane!

http://struinendoordepolder.blogspot.nl/2013/08/tussen-schiedam-en-delft.html

http://www.youtube.com/watch?v=8aUA0nmAEJ0

Gr, Peter

Anoniem zei

woensdag 28 maart 2012

Hengel en trekkracht van de lijn

Ik lees regelmatig dat mensen een vislijn gebruiken met een veel te hoge trekkracht in verhouding tot de hengel die ze gebruiken.
Jan Schreiner had eens een aardige test beschreven hoe je kon laten zien dat we eigenlijk met veel te zware lijnen vissen. Neem een pakje margarine van 250 gram, knoop dat aan de lijn van je hengel en probeer het van de grond te lichten. Jan Schreiner had deze test beschreven in een van zijn vele boeken.
Ik heb de test ook even gedaan met een Fairplay 5 grams grafiet en een Fairplay 10 grams grafiet.

Fairplay 5 grams grafiet en pakje croma van 250 gram.
Ik heb een FP 5 grams grafiet opgetuigd met een Shimano symetre met daarop maxima chameleon van 14/00. De trekkracht van deze lijn is 1,2 kg(1200 gram). Ik bind het uiteinde van de lijn vast aan een elastiekje dat ik om het 250 grams pakje margarine heb gedaan en probeer met de FP 5 grammer het pakje margarine op te lichten van de grond. Ik buig de 5 grammer in een bocht zoals ik hem nog nooit op een vis heb getrokken, maar het lukt niet het pakje margarine van 250 gram van de grond te lichten. Met de lijn die ik gebruik met een trekkracht van 1200 gram kan ik bijna 5 pakjes margarine tillen.


Fairplay 10 grams grafiet en twee pakjes croma van 250 gram

Ik heb vervolgens een FP 10 grams grafiet opgetuigd met dezelfde Shimano symetre als hier boven met daarop maxima chameleon van 14/00 en trekkracht 1,2 kg. Aan de lijn bind ik nu twee pakjes margarine van ieder 250 gram. Totaal heb ik nu dus een gewicht van 500 gram. Ik probeer de twee pakjes margarine met de 10 grammer op te lichten, maar ook al buig ik de 10 grammer tot barstens toe, ik krijg de twee pakjes margarine totaal niet van de grond.

Op de 10 grammer gebruik ik 17/00 maxima met trekkracht van 2 kg(2.000 gram). Met die lijn zou ik dus 8 pakjes margarine kunnen tillen(8 X 250 gram= 2.000 gram), terwijl ik met de hengel bij lange na niet 500 gram kracht kan zetten. In onze beleving zetten wij enorm veel kracht op de vis, maar dat is een vertekend beeld, omdat wij aan de verkeerde kant van de hengel staan en de hefboomwerking van de hengel ons het idee geeft dat we enorm veel kracht zetten.

Natuurlijk verlies je wat kracht met de knoop aan het kunstaas en de wrijving in de ogen, maar er blijft nog genoeg kracht over bij de lijnen die ik gebruik.

Ik lees dat sommige vissers 15/00 nanofil met een trekkracht van 7,6 kg(7.600 gram) gebruiken op een 10 grams hengel. Met die 15/00 nanofil lijn kan je ruim 30 pakjes margarine optillen( 7.600/250=30,4), terwijl je met die hengel niet eens twee pakjes margarine kan tillen. De term overkill is hier een understatement.

Ik raad u aan deze test met de pakjes margarine ook eens uit te voeren en wellicht snapt u dan ook dat u wellicht met een (veel) te zware lijn vist.


Geplaatst door Jan op 3/28/2012 10:55:00 AM


?????????
Gegroet Cees uit Hoorn

Anoniem zei

NanoFil 0.06 Clear Mist 3,357kg = gelijk aan bijna 13,5 pakjes Croma. Drilt u met de hand???????

Cees

Anoniem zei

Beste Cees, als U goed heeft gelezen begreep u van Jan al dat ik bij visjes mét dreggen (zonder weerhaken) het liefst geen lijnbreuk heb en dus een te sterke lijn gebruik. Maar het liefst vis ik met de Rapier zoals het hoort icm mijn groene Pelican 50 opgespoeld met 12/100e Stilon, deze staat voor 800gr. trekkracht en daar heb ik zelfs een in de staart gehaakt karper tussen de wilgentwijgen vandaan mee gehaald, toplijn! Deze lijn gebruik ik met spinners en kleine zonker streamertjes. Persoonlijk vind ik het helemaal niks die super dunne bananofil, het gaat werkelijk overal omheen zitten bij de oude molentjes en nieuwe modellen heb en wil ik niet! Ik vis het dus ook helemaal op, verwijder bij elke 'kronkel' dus wat meters en ga weer verder. Enige voordeel van die lijnen is dat je er ver mee komt en de aanbeten zijn snoeihard en direct, ook wel eens leuk ipv 'vastlopen' en wachten tot het gaat schudden…
Maar omdat ik van dat oeverloze 'gezeik' wil af zijn, ben ik mij nu maar op het toeleggen op het vliegvissen, de 1e snoeken en karpers zijn al binnen, heel spannend en leuker ook.
En ook daar heeft Dhr, Schreiner mooie hengeltjes voor gemaakt, al heb ik helaas nog maar 3 lichte versies van hem.

m.vr.grt.
Marcel.