zaterdag 20 oktober 2012

Zaterdag 20 oktober: weer op de snoek

Vandaag gaan Marcel, Wim en ik weer op de snoek. Marcel heeft zijn FP rapier en FP 10 grams cobold bij zich, Wim zijn FP rapier en ik mijn FP 5 grams grafiet spinhengel. Marcel en ik beginnen omstreeks een uur, Wim komt een half uurtje later.

Was het afgelopen zondag koud en regenachtig, nu is het gewoon zacht met een graad of 18. Wel is het meest zwaar bewolkt en regent het af en toe. Er staat weinig wind. Voor het volgende weekeinde(zaterdag 27/zondag 28 oktober) wordt aanzienlijk kouder weer verwacht: de middagtemperatuur zal niet meer boven de 10 graden komen.
We zien nog een Lepelaar staan in het weiland, een opvallende witte vogel die je steeds vaker ziet.

Er zijn altijd enkele dagen per seizoen waarbij je niks fout kan doen. Op deze dag is dat zo voor de baars: bij iedere worp met de spinner bonkt er een of meer keer een baars op de spinner en Wim, Marcel en ik vangen in een uurtje tijd gezamenlijk wel meer dan dertig baarzen. Het formaat is echter klein. Hier onder een van de nog wat grotere exemplaren:


Baars gevangen met de FP 5 grammer.


Na deze baarzen orgie gaan we op een groter plasje op de snoek. Ik heb geluk want al snel beukt er een snoek op mijn spinnertje en de snoek maakt een paar aardige runs en doet de FP 5 grams grafiet diep door buigen en de slip van mijn Symetre 750 moet tussen beiden komen om mijn 15/00 Maximanylon voor breuk te behoeden. Toch duurt de dril hooguit 3 minuten en dat voor een snoek van 70 cm op een 1,4 kilo lijntje. Dit was hem:

Snoek van 70 cm op de 5 grams FP grafiet.

Wim en Marcel vangen nog ieder een snoek van omstreeks 50 cm op de streamer en ik vang nog een minisnoekje waarvan de foto te onscherp is om hier af te beelden.

De snoek van Wim heeft Marcel gefotografeerd:


Snoek van Wim



Snoek van ongeveer 50 cm van Wim





We besluiten het op een grotere plas vlak in de buurt te proberen.


Nieuwe stek in de buurt.

De eerste worp die Wim maakt met de streamer levert een aanbeet op, maar de snoek schiet los. De tweede worp pakt de snoek de haak met veren andermaal en ditmaal hangt ie:


Wim met een snoek op de streamer.



De snoek van Wim meet 60 cm.

De stek ziet er veelbelovend uit.


Marcel en Wim op een steiger.

We vissen nog een half uurtje door, maar vangen verder niets meer. Omstreeks kwart voor zes stoppen we.

Geen opmerkingen: