woensdag 2 mei 2012

Zondag 29 april 2012: op de brasem.

Zondag 29 april gaan mijn zwager en ik op de brasem vissen. De weersverwachting is echter uitermate onzeker: komt er regen of niet. We besluiten het er toch op te wagen, hoewel de donkere lucht niet veel goeds voorspelt. De wind is zwak uit het oosten en dat is gunstig voor de plek waar we vissen want dan staat die in onze rug en dat vergemakkelijkt het inwerpen.

Niet lang nadat we omstreeks 2 uur 's middags beginnen gaat het toch regenen; eerst licht, maar later toch wel matige regen. Na ongeveer een half uur wordt het droog en met de zon erbij is het zowaar lekker weer.

Mijn zwager gebruikt de swingtiphengel als brasem pen hengel en ik gebruik de FP brasem cobold van 315 cm met 12/00 mm maxima. We leggen een eenvoudig voer van brood vermengd met gekocht kant en klaar voer. Al snel krijgen we beet en vangen wat kleine brasems. Dan gaat mijn dobber eerst omhoog en dan langzaam schuin weg: ik sla aan en verwacht een brasem. Het blijk echter een winde te zijn van 53 cm. Veel strijd geeft die echter niet. Marcel, die ook is komen kijken, maakt foto's met zijn iphone:

Na een paar minuten later dient de tweede winde zich aan. Deze meet 51 cm.

Marcel praat ons nog bij over zijn forellenavontuur van vrijdag 27 april 2012 en heeft twee van zijn vlieghengels meegenomen om ze te laten zien: een Sage en een FP vlieghengel aftma 2.

Intussen is de wind gedraaid van oost naar zuid en is ook nog toegenomen en dat maakt het vissen er niet makkelijker op. We vangen nog wat kleintjes, maar niets bijzonders.
Het is inmiddels lekker warm geworden, dus het is toch wel uit te houden.

Ik krijg nog bezoek van een loslopende hond die er met mijn zak voer vandoor gaat en een aantal boterhammen verslind.

Omstreeks 7 uur 's avonds gaan we weer op huis aan. Op de terugweg zien we nog flink grote brasems paaien in een slootje dat verbonden is met de plas waar we altijd met de spinner gaan snoeken en waar Marcel zijn monsterbrasem van 68 cm ving.
Een paar dagen later e-mailde Marcel mij ook nog een foto van paaiende brasem in hetzelfde slootje.

Marcel schreef:

"Hé Jan, rij net op de zuidbuurt, denk wat zie ik nou!?
Wel 20 brasems van 50+ ook de reuzen flink bezig, naast ons snoek stekkie bij de brug."

Anoniem zei

Ja Jan, dat was echt een mooi gezicht die brasems, ik heb wel meer foto's maar dat zijn meer boeggolven dan vis die je ziet.
Ik hoorde vandaag dat ik gisteren beter op het OVM had kunnen staan, ik was er net, er werd toen flink gevangen aan de kade.
Net er nog even gestaan en ik had 5 kleine regenbogen op de droge vlieg aan de kade, dus geen natte schoenen/pak. Mijn buurman was al langer bezig, die had er wel 15 en een mooie bruine forel.
Wel veel discussies gehad met of het wel of niet mag op de kade/steiger, ik dacht van niet, de collega's zeiden van wel mits geen duikers. Een boze Engelsman wist wel zeker dat het niet mocht ivm de uitzetters, die zouden blijven hangen daar. Maar wat als er een bellyboat voor de kade ligt....?

groeten Marcel.

p.s ik stuur wel wat foto's er van, als je het leuk vindt kan ik er wel een verhaal over schrijven, maar vrijdag was leuker. Die binnenbak is zo mooi...