donderdag 26 juli 2012

Op de harder 23 juli - 26 juli 2012

Op maandag 23 juli ben ik op de harder gaan vissen, maar alleen een paar windes gevangen.

Op dinsdag 24 juli ben ik in de Nieuwe Waterweg ter hoogte van Maassluis op de harder wezen vissen. Een flinke harder verspeeld door lijnbreuk door mijn eigen schuld. De harder dook weer naar de diepte en om dat te voorkomen draaide ik de slip van mijn Revo reel te vast met als gevolg lijnbreuk bij de haak. Ik neem de volgende keer weer mijn Abu Eon 3601 reel mee met 17/00 Maxima i.p.v. de 15/00 Maxima op de Revo reel.

Woensdag 25 juli ben ik nog een paar uurtjes wezen vissen op de harder in de Nieuwe Waterweg ter hoogte van Vlaardingen. Helaas geen harder kunnen vangen en ze waren ook nauwelijks te zien.
Alle drie de afgelopen dagen waren zonnig en warm met weinig wind.

Donderdag 26 juli 2012.

s-Middags ga ik weer op de harder in de Nieuwe Waterweg ter hoogte van Maassluis. Dat betekent een kilometer of tien fietsen langs de Waterweg. In Maassluis moet ik om rijden omdat de Koepaardbrug dicht is voor onderhoud:

Onderhoud aan de Koepaardbrug in Maassluis

Die mensen die aan de brug bezig zijn zitten achter dat witte doek te zandstralen en dat bij bijna dertig graden in de schaduw. Lijkt me geen pretje.

Onderhoud aan de Koepaardbrug in Maassluis



Omstreeks kwart over twee gooi ik in op mijn stek in de Nieuwe Waterweg ter hoogte van Maassluis. Ik gebruik de FP brasemhengel 370 cm en mijn Abu Eon 3601 reel met 17/00 Maxima.

Stek Nwe Waterweg ter hoogte van Maassluis

Ik voer met geweekt witbrood en ik gooi ook wat drijvende korsten in het water. Al binnen een half uur zitten er harders op mijn stek en even later zie ik een harder een drijvende korst pakken. Deze korst is echter een flink stuk naar links afgedreven en wanneer ik mijn broodvlok erbij wil gooien kom ik anderhalve meter te kort: werpen van een dobber met een werpreel is lastig. De harder valt wederom de broodkorst aan, maar ook mijn dobber die er anderhalve meter vandaan ligt gaat schuin onder: blijkbaar zitten er meer harders. Ik sla aan en het water explodeert wanneer ik een harder blijkt gehaakt te hebben. De harder maakt een flinke run en is nauwelijks beheersbaar. Ik ben blij dat ik een wat zwaardere lijn heb genomen. De harder maakt diverse lange runs waarbij ik nauwelijks wat heb in te brengen. De harder komt twee keer naar de kant een meter of acht van mij af: ik kan daar over die gladde en wiebelige stenen niet naar toe lopen, maar gelukkig zwemt de harder weer van de kant af en kan ik hem naar mij toe dirigeren. Uiteindelijk kan ik hem scheppen. Na meting blijkt hij 63 cm te zijn, mijn grootste harder dit jaar tot nu toe. Ik maak snel wat foto's, want met die hitte wil ik ze niet te lang op de kant hebben.



Harder van 63 cm.





Closeup harder van 63 cm, haak nog in bek


Harder van 63 cm.


Wanneer ik de harder weer terugzet moet hij duidelijk even op adem komen, de harder blijft enige tijd op zijn zij liggen:

Vermoeide teruggezette harder

Even later is de harder weer voldoende hersteld en zwemt weg:



Harder is hersteld en zal weldra weg zwemmen.



Ik heb ook nog 'last' van een kraai die mijn korsten uit het water steelt en daarmee de harders verjaagd. Ik geef daarom eerst de kraai een korst en gooi daarna een korst in het water. Op deze manier laat hij de korsten in het water met rust en heb ik geen last van hem.
Dit was de kraai: Kraai eet brood

Hier passeert een groot containerschip in de Nieuwe Waterweg. Deze geeft de nodige extra stroming en golven:



Er staan een paar fraaie appartementencomplexen met direct uitzicht op de Nieuwe Waterweg:

Het Balkon De Furie - Appartementen De Furie

Appartementencomplex  de Elbe




zondag 22 juli 2012

Zondag 22 juli 2012: op de harder

Vandaag, zondag 22 juli 2012, ga ik weer op de harder in de Nieuwe Waterweg. Omstreeks kwart over een gooi ik in in de Nieuwe Waterweg. Net als gisteren vis ik met de FP Brasem Cobold 370 cm met de ABU Revo Premier gevuld met 15/00 Maxima. Ik gebruik weer wit brood als aas en voer.

Het eerste uur zie ik geen enkel teken van leven, maar geniet van het zonnetje en de aangename temperatuur van ongeveer 18 graden. De wind is zwak zuidwest. Dan zie ik een paar keer harders voorbij zwemmen en op een gegeven moment zie ik allemaal kolken op mijn stek ten teken dat de harder aan het azen is. Mijn dobber schiet onder en ik sla aan: harder! De harder komt gewoonte getrouw eerst naar de oppervlakte en ik zie dat het er een is van in de 50 cm. De harder neemt een paar flinke runs en ik krijg veel bekijks van dagjes mensen die langsfietsen: aan de sterk gebogen brasemhengel te zien verwachten ze een monstervis.
De harder neemt een run naar de diepte en ineens blijft de boel op een plek vastzitten. Ik hou de boel onder spanning, maar er zit geen beweging meer in. Ik verminder de spanning op de lijn, maar ook dat helpt niets. Ik zet weer spanning en dan valt mijn lijn slap: de harder is er af. Als ik inhaal dan zit mijn haak er gelukkig nog aan, zodat die niet in de harderbek is achtergebleven. Blijkbaar heeft de harder ergens in gezwommen. Dat heb ik hier nog nooit eerder meegemaakt: het water is juist vrijwel vrij van obstakels. Dit is stevig balen. Ik vis nog een paar uur door op dezelfde stek, maar afgezien van een kleine winde en een krab vang ik niets.

Omstreeks een uur of vier laat ik me verrassen door de boeggolven van een sleepboot die langskomt met als gevolg twee doorweekte schoenen. Ik besluit maar meteen te stoppen. Ik tuig mijn hengel af en besluit nog een stukje langs de waterweg te fietsen. Tot mijn verbijstering zie ik 200 meter verderop tientallen harders vlak bij de kant zwemmen. Ik zit de dubben: zal ik mijn hengel weer optuigen en proberen de harders te vangen of zal ik toch maar naar huis gaan. Ik gooi wat broodkorsten in de buurt van de harders, maar daar reageren ze niet op. Ik besluit toch maar snel de hengel op te tuigen en het te proberen. Even later gooi ik mijn met wit brood beaasde haak tussen de harders. Ook voer ik wat wit brood. Mijn dobber gaat enkele malen schuin weg, waarschijnlijk door lijnzwemmende harders. Dan gaat mijn dobber nog een keer schuin weg en blijft weg en ik sla aan: harder! De harder neemt meteen een flinke run en een flinke rietstengel blijft aan mijn lijn hangen. De harder probeert ook de diepte in te duiken, maar dat kan ik gelukkig verhinderen. De harder neemt nog een paar flinke runs, maar wordt wel vermoeider. Na een minuut of vier kan ik hem scheppen en hij blijkt 54 cm te zijn:

Harder van 54 cm uit de Nwe Waterweg

Closeup van de harder van 54 cm
Ik zet de harder snel terug want tijdens de dril zag ik nog andere harders zwemmen en die wil ik ook wel vangen. Het lukt me echter niet om er nog een te verleiden.
Toch ben ik tevreden: ik had met meer geluk twee harders kunnen vangen in een sessie, dat komt niet veel voor. Omstreeks 5 uur stop ik en fiets naar huis. Op de terugweg langs de Nieuwe Waterweg zie ik nog meer harders zwemmen, maar ik vind het nu wel genoeg geweest en pak niet nogmaals uit.



zaterdag 21 juli 2012

Zaterdag 21 juli 2012: op de harder in de Nieuwe Waterweg

Vandaag, zaterdag 21 juli, is het eindelijk weer eens normaal zomerweer: geen harde wind, geen regen. Precies de juiste omstandigheden voor de harder in de Nieuwe Waterweg.
Omstreeks half een ga ik op pad en omstreeks een uur begin ik met vissen. Ik gebruik de FP brasemhengel van 370 cm met dit keer mijn ABU Revo Premier reel met daarop 15/00 Maxima. Normaal gebruik ik 17/00.
Ik voer wat geweekt wit brood. Het is omstreeks 12 uur laag water geweest en het water stroomt niet zo hard. Er staat niet veel wind en het zonnetje dat tussen de witte wolken schijnt is lekker warm.



De eerste uren is er van vis, laat staan harders, niks te bespeuren. Ik besluit een stek verderop te proberen. Wanneer ik naar mijn fiets loop zie ik dat iemand staat te kijken. Het blijkt ook een hardervisser te zijn en we maken een praatje. Ik vraag of hij weleens op roofblei vist in de Nwe Waterweg en hij zegt dat hij er wel eens een vangt bij de kribben bij afgaand of opkomend tij. Hij heeft ze gevangen van omstreeks 50 cm.
Ik informeer of hij weet of er in de Nwe Waterweg ook meerval wordt gevangen. Dat weet hij niet, maar soms krijgen vissers op het Hoofd bij Vlaardingen vissen vast die onhoudbaar blijken te zijn.
Ook weet hij van een visser die aan het Hoofd van Vlaardingen een gemerkte steur verspeelde. De steur was al moe, maar schoot vlak bij de kant los. Die steuren zijn een paar maanden geleden met een merkje uitgezet door o.a. Sportvisserij Nederland.


We nemen afscheid en eigenlijk wil ik met de fiets naar een andere stek als ik ineens zo'n vijftig meter verderop de staarten van harders vlak bij de kant ontwaar. Ik besluit het daar maar eens te proberen. Ik voer wat wit brood en gooi in. Van de harders is niks meer te zien.
Na een paar minuten schiet plotseling mijn dobber weg en ik sla aan: een harder die eerst meteen naar de oppervlakte komt. Ik zie meteen dat het geen grote is, maar ik ben er toch wel een paar minuten mee bezig. De 15/00 Maxima houdt zich goed, dus die blijf ik voorlopig gebruiken. Na scheppen en meten blijkt ie 44 cm te zijn.


Harder van 44 cm

Closeup van de harder

De bek van de diklip harder

Harder van 44 cm.


Ik merk dat de tijd van mijn fototoestel nog niet op zomertijd staat: Ik heb de harder om 15:14 uur gevangen.

Ik vis nog een uurtje door, maar ik vang niks meer, afgezien van een krab. Omstreeks half vijf stop ik en ga naar huis.

Wellicht ga ik het binnenkort eens proberen op de roofblei, een vis die ik nog nooit gevangen heb. De weersverwachting is in ieder geval goed.


dinsdag 26 juni 2012

Dinsdag 26 juni 2012

Op de site van totalfishing kwam ik deze video tegen:




Voortaan het aas niet te klein nemen.....

maandag 25 juni 2012

Maandag 25 juni vrije dag

Sinds mijn vorige bericht ben ik nog een keer gaan plugvissen, maar door de sterke wind en het troebele water was dat geen succes. Afgelopen zondag nog wezen vissen met mais met de bedoeling om een karper te verleiden, maar afgezien van een paar brasems, een paar ruisvoorns en een giebel was het niets.

Vandaag, maandag 25 juni, heb ik een vrije dag en besluit te gaan vissen in de Nieuwe Waterweg.
's Morgens ga ik met kunstaas en 's middags op de harder.

Met kunstaas in de Nieuwe Waterweg.
Ik hoop ooit eens een roofblei te vangen en mede daarom ga ik in de morgen met een klein blauw plugje en de FP 10 grams aan de gang. Ik ga bij de waterzuiverings installatie de Groote Lucht.

Dit is de stek: Stek bij Groote Lucht



Omstreeks negen uur begin ik en dan is het net hoog water. Ik begin met een klein blauw plugje. Na een paar worpen krijg ik al een aanslag, maar wanneer ik sla hangt de vis even, maar schiet los. Dan is het tijdje rustig en dan weer hangt er even een vis, maar ook die schiet los.
Ik schakel over op een kleine spinner en daarop krijg ik al vrij snel een aanslag. Ik sla en de vis hangt. Door de stroming geeft de vis extra strijd, maar na een paar minuten kan ik de vis scheppen: het is een winde van ongeveer 45 cm. Helaas geen roofblei.

Winde van ongeveer 45 cm


Close up van de winde



Even later krijg ik weer een aanslag en de vis schiet er vandoor en gaat meters door de slip. Dit lijkt sterker dan een winde. Helaas blijkt het even later een grote winde(50+) te zijn die in één van zijn borstvinnen is gehaakt. Wat lijkt een vis sterker als die vals gehaakt is!
Even later vang ik nog een kleine winde van een centimeter of 30. Ik verspeel nog mijn spinner aan de stenen onder water. Omstreeks kwart over twaalf stop ik.

Op harder.
Omstreeks twee uur 's middags arriveer ik weer bij de Nieuwe Waterweg en nu met mijn FP brasemhengel 370 cm met abu 1500C reel. Ik voer wat geweekt brood en gooi in. Al vrij snel loopt de pen weg en sla ik aan: helemaal niks. Als ik er een nieuwe broodvlok aan wil doen blijkt mijn haak er af te zijn. Ik heb bij het aanslaan niks gevoeld dus hoe dit kan snap ik niet. Ik monteer extra nauwkeurig een nieuwe haak(Gamakatsu nr 8) en vis verder. Niet veel later krijg ik alweer beet: een flinke winde die de haak diep geslikt heeft. Ik knip de lijn af en zet de winde terug. Zo vang ik nog eens drie windes en alleen bij de laatste kan ik de haak verwijderen. Ik vang ook nog twee krabben.

Inmiddels is het al omstreeks half vijf en de vrij harde wind neemt nog wat toe. Net als ik besluit te stoppen gaat de pen schuin weg en sla ik aan. De vis komt direct omhoog en ik zie meteen dat het een harder is. De harder neemt meteen een run en met de hengel in mijn linkerhand en mijn fototoestel in de rechterhand probeer ik een stuk van de dril te filmen: video van harder dril



De harder geeft goed strijd en ik zet de slip van de reel iets zwaarder. De uitlopen van de harder worden minder, maar hij geeft het nog niet op. Uiteindelijk na een minuut of 6 kan ik hem scheppen. Hij blijkt 56 cm te zijn:

Harder 56 cm Nwe Waterweg, maandag 25 juni 2012





Ik heb de harder ook nog gefilmd van dichtbij: video harder van dichtbij



Ook het terugzetten van de harder heb ik gefilmd: video harder terugzetten



Na het terugzetten van de harder stop ik en fiets naar huis.

maandag 28 mei 2012

Maandag 28 mei 2012. Opnieuw op de harder.


Vandaag ga ik het opnieuw op de harder proberen, ditmaal alleen. Omstreeks een uur begin ik in de Nieuwe Waterweg. Ik ga op dezelfde plek als gisteren, maar ik zie dit keer geen harders op mijn plek. De wind is nu noordwest en het is ondanks de zon een stuk frisser. Als ik richting Hoek van Holland kijk dan zie ik dat daar mist hangt. De strandgangers hebben vandaag pech.

Ik tuig mijn FP brasem cobold 3,70 meter op met ditmaal een ABU reeltje 1500C. Dat is een rechtshandig reeltje dat ik al 35 jaar heb. Rechtshandig, dus de hengel in de linkerhand en draaien met rechts. Het reeltje heeft een uitstekende slip die ook nog een ratel heeft: als een vis lijn van de slip trekt dan hoor je dat.

Ik voer weer wat geweekt brood en zowaar binnen tien minuten zie ik de harders op de stukjes drijvende broodkorst azen. Dan gaat mijn pen schuin weg en sla ik aan: harder! De harder neemt ditmaal meteen een flinke run en hij geeft duidelijk meer weerstand dan die van gisteren. Na nog een aantal runs kan ik hem dichterbij halen en uiteindelijk kan ik hem scheppen. In het water schatte ik hem een stuk groter dan die van 50 cm van gisteren, maar hij blijkt slechts drie centimeters groter te zijn: 53 cm dus. Wel is hij een stuk zwaarder dan die van gisteren. Dit was hem:

Harder 53 cm Nwe Waterweg maandag 28 mei 2012

De harder in close up


Het terugzetten van de harder heb ik gefilmd, ik hoopte dat de golven hem makkelijk zouden meenemen, maar dat ging toch moeizaam .

Zo ziet de omgeving aan de Nieuwe Waterweg eruit.




Na een uurtje probeer ik een stek een paar honderd meter verderop. Daar zit volop harder, maar de drie weglopers die ik krijg kan ik niet verzilveren, ik sla drie keer een gat in de lucht zonder dat ik de harder voel. Jammer. Omstreeks half vijf stop ik en fiets naar huis.

Jan


zondag 27 mei 2012

Zondag 27 mei 2012: eerste harder gevangen

Vandaag, zondag 27 mei, gaan mijn zwager en ik op de harder vissen in de Nieuwe Waterweg. Ik gebruik de FP brasemhengel cobold van 3,7 meter met een reel gevuld met 17/00 maxima(2 kg trekkracht). Mijn zwager vist met een FP swingtip hengel light met penn molen.
Het is warm, een graad of 25 schat ik, en er staat een matig windje uit het oosten.

We hadden om twee uur afgesproken, maar ik ben een half uurtje eerder om te kijken of ik harder kan spotten. Die zitten er inderdaad: op de plek waar ik er ruim twee weken geleden bijna een ving zie ik nu ook weer harderstaarten boven het water. Ik tuig snel de hengel op en voer wat geweekt brood. Dit was de stek in de Nieuwe Waterweg. Het was afgaand tij:



De harders lijken in eerste instantie verdwenen, maar na ongeveer 5 minuten zie ik kolken op mijn stek en gaat mijn dobber schuin weg: ik sla aan en hangen, een harder! De harder komt in eerste instantie direct naar de oppervlakte, maar realiseert zich dan dat er iets niet klopt en begint het tegengevecht. De FP brasemhengel buigt flink door en de reel geeft meters lijn af. De harder maakt geen lange runs, maar blijft wel hardnekkig vechten. Na ongeveer 3 tot 4 minuten kan ik hem scheppen. De eerste harder van 2012 is een feit. Hij blijkt 50 cm te zijn en de haak zit zoals gewoonlijk voor in de bek. Ik maak snel een paar foto's en zet hem snel terug. Met dit warme weer wil ik ze niet te lang op de kant hebben. Dit was hem:

Harder 50 cm gevangen in Nwe Waterweg, 27 mei 2012



Harder 50 cm in close up


Ik vang later nog een winde van 53 cm, het leek wel een karper. Helaas had deze de haak geslikt en ik moest de lijn doorknippen. Ik heb geen foto gemaakt.

Mijn zwager ving een kleine winde, een brasem en nog een soort grondel:





Omstreeks kwart voor zeven stoppen we.

Hemelvaartsdag

Op hemelvaartsdag, donderdag 17 mei, hadden we ook een poging gedaan om harder te vangen. Het werden geen harders maar windes. Mijn zwager had er twee en ik een. Ze waren allen iets onder de 50 cm.










Tijdens het vissen zien we nog een groot zeilschip langsvaren: de Oosterschelde. Met datzelfde zeilschip zijn we een jaar of zeven geleden mee geweest voor een zeiltocht vanuit Scheveningen. We voeren eerst ver de zee op en daarna parallel aan de kust richting de Nieuwe Waterweg. Toevallig dat we dat zeilschip langs zien komen:

Zeilschip de Oosterschelde
Ik heb er ook nog een kort filmpje van gemaakt: Oosterschelde

Jan.