zaterdag 21 juli 2012

Zaterdag 21 juli 2012: op de harder in de Nieuwe Waterweg

Vandaag, zaterdag 21 juli, is het eindelijk weer eens normaal zomerweer: geen harde wind, geen regen. Precies de juiste omstandigheden voor de harder in de Nieuwe Waterweg.
Omstreeks half een ga ik op pad en omstreeks een uur begin ik met vissen. Ik gebruik de FP brasemhengel van 370 cm met dit keer mijn ABU Revo Premier reel met daarop 15/00 Maxima. Normaal gebruik ik 17/00.
Ik voer wat geweekt wit brood. Het is omstreeks 12 uur laag water geweest en het water stroomt niet zo hard. Er staat niet veel wind en het zonnetje dat tussen de witte wolken schijnt is lekker warm.



De eerste uren is er van vis, laat staan harders, niks te bespeuren. Ik besluit een stek verderop te proberen. Wanneer ik naar mijn fiets loop zie ik dat iemand staat te kijken. Het blijkt ook een hardervisser te zijn en we maken een praatje. Ik vraag of hij weleens op roofblei vist in de Nwe Waterweg en hij zegt dat hij er wel eens een vangt bij de kribben bij afgaand of opkomend tij. Hij heeft ze gevangen van omstreeks 50 cm.
Ik informeer of hij weet of er in de Nwe Waterweg ook meerval wordt gevangen. Dat weet hij niet, maar soms krijgen vissers op het Hoofd bij Vlaardingen vissen vast die onhoudbaar blijken te zijn.
Ook weet hij van een visser die aan het Hoofd van Vlaardingen een gemerkte steur verspeelde. De steur was al moe, maar schoot vlak bij de kant los. Die steuren zijn een paar maanden geleden met een merkje uitgezet door o.a. Sportvisserij Nederland.


We nemen afscheid en eigenlijk wil ik met de fiets naar een andere stek als ik ineens zo'n vijftig meter verderop de staarten van harders vlak bij de kant ontwaar. Ik besluit het daar maar eens te proberen. Ik voer wat wit brood en gooi in. Van de harders is niks meer te zien.
Na een paar minuten schiet plotseling mijn dobber weg en ik sla aan: een harder die eerst meteen naar de oppervlakte komt. Ik zie meteen dat het geen grote is, maar ik ben er toch wel een paar minuten mee bezig. De 15/00 Maxima houdt zich goed, dus die blijf ik voorlopig gebruiken. Na scheppen en meten blijkt ie 44 cm te zijn.


Harder van 44 cm

Closeup van de harder

De bek van de diklip harder

Harder van 44 cm.


Ik merk dat de tijd van mijn fototoestel nog niet op zomertijd staat: Ik heb de harder om 15:14 uur gevangen.

Ik vis nog een uurtje door, maar ik vang niks meer, afgezien van een krab. Omstreeks half vijf stop ik en ga naar huis.

Wellicht ga ik het binnenkort eens proberen op de roofblei, een vis die ik nog nooit gevangen heb. De weersverwachting is in ieder geval goed.


Geen opmerkingen: