vrijdag 24 oktober 2014

Jan,

Net na 5'ven nog even staan werpen in de miezer regen met de mean green groene parkiet streamer met stinger erachter, nou wat een feest(eindelijk) weer zeg!
In het kleine slootje een tijdje een grote snoek staan drillen totdat ze eraf schoot, niet erg..toch een rotplek om te onthaken met die steile kant en auto's.

Even verder einde ervan een mishapper een kleintje was het, altijd leuk gezicht in dat slootje, je ziet alles gebeuren.
Ze hadden van de week weer gebaggerd daar, dus het verbaasde mij dat de snoeken er nog zaten, ik verwachtte ze meer…juist, op naar de Baron, waar het nog steeds niet gemaaid is helaas, dus ik had maar een klein bevisbaar stukje langs het boertje, voor jullie is er wel een groot gat in het riet zag ik, ik kan er niet uit de voeten daar met de vliegenhengel. Maar goed, op dat kleine stukje pakte ik dus mooi 2 snoeken en 1 eraf op het laatst, er liggen er dus veel en is vrij helder!

Blijkbaar toch erheen gevlucht door de baggeraar. De eerste die ik haakte was een kleintje van nog geen 60cm en schoot onder de kant eraf, tja die tel ik maar niet mee, bij de volgende worp een tik en kolk erachter, volgende worp raak, weer een kleintje van ±55cm die op de kant al los was, heerlijk die haken zo.
Nog even tussen het riet gestaan, maar dat ging dus niet. Nog een verre worp naar de baron en langs het boertje binnen gestript, mooie vette dreun in het smaller wordende slootje, daar lag dus nog een mooie die erg hard vocht, maar door het schone water zag ik al dat het geen reus was. Op de kant bleek ze toch nog 78cm te zijn.

Kortom een schitterend ander half uurtje lekker gevist, wel doorweekt, maar het was weer ouderwets druk met aanbeten en alle snoeken zaten voorin de bek gehaakt, geen tang nodig gehad!
Oja op de terugweg in het slootje greep een kleine snoek de relatief grote streamer nog vol langs de kant, de dombo bleef er stil mee in de bek liggen en na een seconde gaf ik maar een tik met de hengel, los helaas, aanslaan onder de kant gaat lastig met zo'n lange hengel, een 'strip/strike' al vissend haakt veel beter.
Foto is niet zo scherp zie ik nu, het was wat schemerig inmiddels, beetje opgekrikt.




Groetjes Marcel.

dinsdag 14 oktober 2014

Slachting

Jan,

Ik was net even in de zuidbuurt, riet is nog niet gekapt, maar ik kwam John tegen met zowat de tranen in zijn ogen…
Ze waren aan het slooten bij de surfplas, dus met zo'n grote hark met messen eronder de zijslootjes aan het leegscheppen, nou…..dat was een feestmaal voor de kraaien.




John zei dat hij 1000'en vissen zag liggen en vele gered heeft onder het wier vandaan.
Wat deden die sukkels nou, ze waren vanaf de brug het zijslootje in aan het baggeren naar de paarden toe zeg maar, die vis kon zo niet weg!




Echt het lag bezaait met baars, zeelt, voorn, bliek, snoek, en jawel snoekbaarsjes!!! Wat helemaal apart was, ik ben er nog even gaan kijken, ik redde nog wat hele vreemde kleine visjes cm of 5 die nog springlevend waren eronder, ze waren iets dikker dan palinkjes/aaltjes en hadden iets van vlekjes/strepen, zou dat meerval kunnen zijn!?




Ook vond ik nog levende baarsjes en snoekbaars , die zwommen weer weg dat deed me goed.
Hier wat foto's en toen was de telefoon leeg helaas, had de snoekbaars en mogelijke meerval erop willen hebben….
Mag dat nou zomaar?? Kan Marcel hier niet eens vragen over stellen, het lijkt wel of ze van de vis afwillen…en verderop voor €800.000,- een vistrap maken, rare lui.


Oja, ik had zondag nog 2 snoeken, 1 onder de brug en 1 in de slootjes, net weer 1 in het slootje die 3x toehapte, maar niet bleef hangen.

Er ligt nog een grote 70-80cm bij dat 30km bord van die foto met die gasten die ik je stuurde, die heeft mijn hele genre van streamers al door haha.

Groeten Marcel.

zondag 5 oktober 2014

Dropshot is hot

Vandaag gaan Wim en ik allebei op de snoek/baars/snoekbaars met de 250 cm lange Fairplay grafiet tien grammer. Ik begin met de dropshot vanaf een brug en Wim begint met een twister.

Al gauw vang ik een aardige baars en schakelt Wim ook over op de dropshot. Na ongeveer een kwartier krijg ik een aanbeet en zo te voelen is het geen baars. Na enkele seconden is de vis echter los. Even later krijg ik weer een aanbeet en nu hangt de vis. We verwachten allebei een snoekbaars afgaande op de stompende beweging die de vis maakt. Het blijkt echter een snoek te zijn. Na een korte dril kan ik de snoek naar de kant dirigeren waar Wim hem kan scheppen. Het blijkt een snoek van 70 cm te zijn, gevangen aan een shadje van een luttele 6 cm.




Snoek 70 cm aan de dropshot



De snoek moet even op adem komen, maar zwemt uiteindelijk gewoon weg

Niet veel later krijgt Wim ook een aanslag en hij voelt direct dat het een serieuze vis is. De vis blijft in eerste instantie diep. Als hij aan de oppervlakte komt zien we dat hij groter is dan mijn vis. De snoek probeert nog een paar keer onder brug tussen de palen te vluchten, maar Wim weet hem er vandaan te krijgen. Uiteindelijk kan ik hem scheppen. Hij blijkt 85 cm te zijn en dat aan zo'n klein shadje. De haak zit net als bij mijn snoek voorin de bek en is makkelijk te onthaken.










Snoek 85 cm aan de dropshot.




Wim laat de snoek weer even op adem komen, maar het is eigenlijk niet nodig want de snoek is nog opmerkelijk fit en zwemt vlot weg.












Ik zie nog het slachtoffer van waarschijnlijk een roofvogel:


Dode muis.

We proberen het later nog op een andere plek. Wim vangt nog drie baarzen en ik in totaal twee baarzen.






zaterdag 4 oktober 2014

Op de snoek en baars

Vandaag gaan Marcel, Wim en ik weer op de snoek en baars. Marcel zoals gewoonlijk met de vliegenhengel en Wim en ik met de FP spinhengels: Wim met een 250 cm 10 grammer en ik met de 200 cm lange 5 grammer.

Marcel heeft kleine streamertjes gemaakt en weet al gauw een drietal baarzen te vangen met zijn lichte vliegenhengel.
Wim heeft een paar dropshot setjes gemaakt en al gauw vang ik daarmee een paar baarzen, waaronder deze mooie van 32 cm:





Losgelaten...



Al snel wordt duidelijk dat het niet zo wild is als gisteren: ik vang een stuk of 15 baarzen, Wim een aantal minder. Wim verspeelt later nog een snoekje.

Marcel gaat verder met grotere streamers en weet twee snoeken te haken: de eerste is ongeveer 60 cm en de tweede rond de 70 cm.





Snoek van naar schatting 60 cm.



De vangst van een snoek van 70 cm met de vliegenhengel.





















Er komen nog twee jongens vissen, waarvan de een volgens eigen zeggen een beginneling is. Deze beginneling haakt een snoek van naar schatting tegen de 90 cm aan de twister. Na een paar minuten drillen waarbij we de snoek duidelijk konden zien, schiet de snoek onder de brug en breekt zijn lijn.

We vissen nog door tot omstreeks half zes.

Jan



vrijdag 3 oktober 2014

Glass King in de praktijk

Vrijdagmiddag heb ik een paar uurtjes de tijd om de Glass King te testen. Ik gebruik mijn groene Luxor molen met 17/00 mm Maxima. Als ik op de stek arriveer is Marcel ook net aangekomen met zijn vlieghengels.Ik vis in eerste instantie met een spinner, maar vang niets. Marcel vangt ook niets met de streamers en moet vroeger stoppen met vissen.

Er is nog een andere visser aanwezig en die vist met een drop shot, een manier van vissen die ik nog nooit gedaan heb. Hij vangt tientallen baarzen achter elkaar vanaf de brug. Waarschijnlijk uit medelijden biedt hij mij aan om ook een dropshot van hem te gebruiken. Hij knoopt een eind loodje aan een onderlijn en een centimeter of 40 er boven knoopt ie dwars een dropshot haak. Een klein shadje maakt de dropshot compleet.


Glass King met Luxor


Dit was de dropshot die ik gebruikte:


Dropshot tuig





Nu vang ik tientallen baarzen achter elkaar vanaf de brug. Je laat het zaakje gewoon langzaam op de bodem op en neer huppelen en de baars grijpt toe. De meeste baarzen waren van onderstaand formaat:






Maar er zat ook een groter exemplaar tussen die ik niet aan de lijn naar boven durfde op te hijsen. Ik dirigeerde de baars naar de kant van de brug en mijn collega visser schepte hem. Na meting blijkt hij 38 cm te zijn:

Baars van 38 cm aan de dropshot.




Mijn collega visser ving ook nog een groter formaat baars en die heb ik ook vastgelegd:





Na een paar uur geef ik de dropshot terug aan mijn collega visser en na hem bedankt te hebben fiets ik naar huis.
Binnenkort ook maar een paar van die dropshot setjes kopen.

De Glass King van 50 jaar oud heeft kennis gemaakt met een hedendaagse vistechniek.

Jan