maandag 15 april 2013

Marcel op het Oostvoornsemeer

Van Marcel ontving ik onderstaande foto's en verslag:





Hoi Jan,
vandaag maar weer eens naar het Oostvoornse meer getogen ondanks de regen in de morgen.
Gelukkig klaarde het tegen 12'ven op en ging ik het water in op zoek naar visjes, ik kwam net iemand tegen die zei dat het feest was met zogenaamde 'stokjes'.
Ik had net mijn hengel opgetuigd om te streameren, dus weer omswitchen…..

Eenmaal een stuk achter in de binnenbak aangekomen zag ik inderdaad diverse vissen zwemmen! Sommige stonden ze ook te vangen, dus dat was een goed teken….
Al snel zag ik ze vlak langs mij zwemmen en begon ik ze aan te werpen in de richting waar die heen zwom en ja hoor, met een sneltrein vaart vloog mijn verklikker en lijn weg en stond ik met een kromme hengel, nou ja krom, het is Sage dus tipflex helaas.
Zo…dat is nummer 1, een mooie dame van rond de 60cm in ditmaal een groter net haha.
Toen ze was teruggezet moest ik haar even reanimeren, want ze stortte zo naar de bodem, dus oppakken bij de staart en even heen en weer duwen voor wat zuurstof, toen kon ze haar pad weer vervolgen pfffff.











Het was inmiddels lekker weer geworden zoals je ziet en steeds meer vissers schoven aan, we stonden op een gegeven moment wel met z'n tienen!




Ondertussen had ik alweer 2 vissen gehaakt en helaas beide gelost, ze waren ook iets kleiner gelukkig, maar ik ben overal blij mee op dat taaie water.
Maar vandaag aasden ze als gekken, overal flinke kolken om ons heen!
Toen zwom er ineens weer zo'n flinke jongen langs mij, ik probeerde hem aan te werpen, maar hij keek er niet naar….maar terwijl hij niet keek kwam er van de andere kant weer een dikke dame aan die waarschijnlijk vanuit nijd mijn 'stokje' overnam! Hoppa hangen, wat een runs nam deze zeg!


Kortom weer een mooie van rond de 60cm die ook eens lekker dik was, het was weer een geslaagde dag.
Nu maar snel een berg stokjes binden, want daar moet ik er meer van hebben, gelukkig stelt dat helemaal niets voor.
De foto's stellen niet zoveel voor helaas wat betreft de actie, een oude man van 72 heeft dat voor mij gedaan, die maakt nog steeds vistrips naar Rusland en dat op zijn leeftijd!
Hij kwam uit Noord Holland en zit op de camping van Rockanje, kwam hem al vaker tegen vorig jaar, leuk oud worden zo, hij ving ook nog een beste overigens.







Groetjes Marcel.

Update: filmpje hoe je een stokje bindt: filmpje hoe een stokje te binden


zondag 14 april 2013

Vliegvissen, zondag 14 april 2013

Gisteren, zaterdag, berichtte Marcel dat hij goed gevangen had met de vliegenhengel midden in de stad. Hij e-mailde nog dat hij het zondagmorgen ook zou proberen. Ik neem me voor ook te gaan, maar als ik om een uur of acht wakker wordt dan regent het behoorlijk......... Dat wordt niks 's-morgens.

Wanneer het 's-middags dan toch droog wordt en opklaart ga ik alsnog vliegvissen. Na een half uurtje fietsen in heerlijk weer arriveer ik op de plek waar Marcel al verschillende keren succesvol is geweest. Er is alleen een witvisser met een vaste hengel aanwezig verder niemand. Ik probeer het een half uurtje met een roze nimph, maar ik krijg geen stootje. Ik probeer het nog een paar honderd meter verderop, maar daar is het ook niks.

Ik besluit maar terug richting huis te fietsen en onderweg een stek te zoeken. Ik besluit het te proberen in een doodlopend stuk met de wind op het kantje: daar warmt het water sneller op. Dit was de stek:



Al vrij snel lijkt de nimph vast te lopen, maar als ik toch maar sla blijkt het toch een vis te zijn. Ik vermoed eerst dat het een brasem is, maar de vis blijft onzichtbaar en hardnekkig de Fairplay Aftma 3 in een bocht houden, ongewoon voor een brasem. Dan plotseling schiet de vis los, de nimph zit er nog aan.

Na weer een paar worpen haak ik een brasem, maar als ik hem wil pakken nadat hij uitgedrild is breekt de lijn: weg vis. Had ik nou maar mijn schepnet gebruikt.

Nieuwe nimph er aan gezet en weer verder vissen levert weer een "vastloper" op en ik sla automatisch. Het is weer een vis die flinke strijd geeft. In het water zie ik al dat het geen brasem is, het lijkt wel een kroeskarper. Na een paar minuten kan ik hem scheppen: het is een giebel!



In close up.



Ik viste met deze nimph(waar de punt later van af brak):




Deze reel gebruikte ik onder de FP aftma 3 grafiet.

Ik vis nog even snel een paar andere stekken af, maar dat levert niks meer op en ik fiets, veel te warm gekleed, naar huis onder een lekker zonnetje: de eerste warme dag van 2013(hoger dan 20C) is een feit.





zaterdag 13 april 2013

There is no fishing like fly fishing

De laatste weken ben ik nog een enkele keer wezen spinnen en vliegvissen, maar de vangsten waren, mede door het koude weer, bedroevend. Vandaag nog op de brasem geweest met de Fairplay brasemhengel met Wim, maar ook dat leverde niks op.

Marcel is de laatste weken flink bezig met vliegvissen. Hieronder zijn korte verhaal over het vliegvissen in een stadsgracht.


"Hoi Jan, het was weer gezellig daar met de vissers, als je wat wilt vangen met de vlieg moet je daar zijn.
Hier wat foto's, zomaar een paar visjes hoor, ik had er tientallen en de buurman paar mooie 30'ers!
Ik gebruikte kleine nimfen #14 goudkop 2.8 en chartreuse staartje met pauwenfibers als body, maar ze vreten alles hoor.






Ik had winde's, bliek, brasem, blankvoorn en ruisvoorns, erg leuk was het."













Groeten Marcel

woensdag 6 maart 2013

Marcel op het Oostvoornsemeer.

Van Marcel ontving ik onderstaand visverslag van dinsdag 5 maart 2013.


Hoi Jan,

Gisteren een dagje vrij gemaakt wegens de mooie weersvoorspelling en niet voor niets gelukkig.
Ik arriveerde rond 8 uur in de morgen, maar wat was het koud 3,5C en winderig zeg brrr.
Ik ben de eerste 2 uurtjes wat gaan kijken langs de kant of ik wel leven zag en of de anderen wat vingen, niets dus....
Ook Anne kwam eraan en nam plaats op zijn vertrouwde en verboden steiger om te vissen, hij heeft een hernia, dus vanaf een stoeltje gaat het net. Maar ook hij kon niets vangen.

Toen kwam er een ander aan waar ik al eens eerder mee heb staan vissen, aardige gast uit Hoogvliet, hij ving er al snel 1 van tegen de 50 cm een mooi mannetje, helaas heb ik geen foto, want ik zat zo ingepakt dat ik niet bij mijn telefoon kon.
Daarna gingen we weer naar de auto's om wat te eten en mij te ontdoen van een berg kleding, want het werd nu toch wel erg aangenaam en kon me nauwelijks bewegen met die bepakking.
De andere moest toch naar huis en ik ging in mijn eentje lekker de binnenbak in met de mouwen opgestroopt voor de zon, hup een dammetje verder erop dan waar de collega er 1 ving en van de andere kant de vis verleiden....

Ik gebruikte een witte streamer met een intermediate lijn om traag te laten zinken met 21/100e tip eraan, het zonnetje nam flink aan kracht toe en de wind nam af, heerlijk dus.
Ik zag diverse vissen 'draaien' en dat gaf goede moed....ineens was er die flinke beuk op de hengel....HANGEN!!
De vis bleef ver weg en nam geen runs, wel voelde die zwaar aan.
Na een paar minuten kreeg ik er zicht op en het bleek een mooi mannetje in paaikleed te zijn van best wel een aardige afmeting voor mijn doen.
Eenmaal vlakbij de kant zag hij mij en begon het gevecht pas echt, het beest bleef maar de diepte opzoeken, ik zat in de buitenbak te vissen dus diep.
Na weer wat minuten kon ik eindelijk een poging nemen om hem te scheppen, maar hij paste er niet in! mmmm toch maar een groter net aanschaffen...
Hij floepte er tot 3x uit en eindelijk had ik hem dubbel gevouwen erin (-;


Oostvoornsemeer, maart 2013.



Regenboog voor Marcel, ongeveer 65 cm.


Regenboog.



Een mooie vis, ik kon zo snel het meetlint niet vinden met al die vakjes in het vest, maar ik schat hem toch wel rond de 65 cm.

De streamer zat ondanks weerhaakloos stevig in de mondhoek gehaakt, toch weer een geluk dat het beest niet het luchtruim nam zoals de naar mijn mening wildere vrouwtjes van 50 cm wel doen.
Kortom weer een geslaagde dag op het taaie OVM, helaas moest ik weer tijdig naar huis om de kleine te halen, ik zag er steeds meer tevoorschijn komen...jammer.




Groetjes Marcel.

zaterdag 16 februari 2013

It ken net.

Vandaag gaan Wim en ik met de spinner op de snoek. Tenminste als er geen ijs ligt op onze stek! Wanneer ik rond 1 uur naar onze stek fiets, kom ik onderweg allemaal sloten tegen waar nog gewoon een laagje ijs op ligt. Als dat maar goed gaat. De winter is dit jaar niet zozeer koud maar wel hardnekkig.

Wanneer ik op de plek arriveer waar ik 3 februari de laatste snoek ving, blijkt een gedeelte bedekt met ijs, maar ook grote gedeelten zonder ijs. Dat moet toch wel lukken.

Het is zwaar bewolkt en bijna windstil. Ik schat het een graad of 8, veel warmer dan het de afgelopen dagen was. Ik gebruik de Fairplay 5 grams grafiet hengel met de Penn 4200SS molen en een klein spinnertje. Er blijkt wat stroming te staan in het water wat als gevolg heeft dat stukken ijs en vuil het spinnen hinderen. Ik haak al gauw een vis,  het blijkt een kleine brasem te zijn die ik in de rugvin heb gehaakt. Na ongeveer twintig minuten haak ik een baars die ik kan landen. Dit was hem:

Baars op de Fairplay 5 grams grafiet.








Inmiddels is Wim ook gearriveerd, hij vist met de Fairplay 10 grams grafiet van 220 cm met een Penn 716Z molen en een streamer.
We vissen de hele sloot af, maar krijgen geen stootje. Soms zien we een vis wegschieten vlakbij de kant, maar onduidelijk is wat voor vissen het zijn.

We proberen nog een andere vijver(surfplas) maar ook daar krijgen we geen stootje.

Omstreeks kwart voor vijf stoppen we ermee.





zaterdag 9 februari 2013

Vrijdag 8 februari 2013

Marcel had een uurtje voor donker worden even de tijd om te vissen, via de e-mail kreeg ik onderstaand verhaal van Marcel:


Hoi Jan,

Wat ik vandaag nu weer meemaakte.....

Ik moest om 4 uur nog even naar R'dam en heb even snel voerkorrels in het water gegooid om later te nimpfen, dan sterft het meestal van de voorn....
Maar Marcel v.d Ham zat er net te vissen en hij had 1 karper, ik zei hem nog dat ik hier weinig snoek ving en hij zag ze regelmatig verderop jagen, mmmm bij mij zuigen ze ze blijkbaar zo naar binnen want ik zie zelden wat jagen.

Ik was om en nabij 5 uur weer terug en begon met de #2 met de dubbele nimpfjes eraan, ik voelde wat tikjes maar doorbijten deden ze niet, vreemd want als je eenmaal wat voelt begint het meestal wel los te komen......

Eindelijk had ik een klein voorntje eraan wat hevig weerstand bood en zag hem duidelijk in het heldere water naar onder duiken, maar ineens was daar een grote kolk en weg nimpfen én voorntje natuurlijk, grrrr.
Die arme snoek heeft nu ook nog 2 vliegen erbij, da's minder, dus ik naar de auto en de 10grammer eruit met de 4play.
Na 3x werpen kreeg ik al wat tikken, maar ook deze wilden niet doorzetten en zag zelfs een volger onder mijn voeten.
Na wat variëren van binnenvissen was het vlak onder mijn voeten raak, een mooie dikke dame van tegen de 70cm gok ik die niet veel weerstand gaf totdat ze in het net zat...de hele boel draaide in elkaar en zelfs een splitring moest eraan geloven.


Een 70-er van Marcel



Geen nimpfjes te bekennen....








Ik heb nog even goed in die bek gekeken, maar ik kon echt geen nimpfen vinden, het was dan wel schemer, maar met een 120LED straler vanuit de tuin zie je echt wel wat, nou ja....misschien heeft ze het voorntje uitgespuwd, ik hoop het maar.
Verder geen tikken meer gehad, dus dit zal de boosdoener wel geweest zijn denk ik.

Dit was gewoon even ter info hoor, vond het gewoon grappig en ben er eigenlijk altijd wel bang voor met die voorntjes en vandaag gebeurde het dus....én eindelijk een andere snoek daar dan die 102cm die nu wel 103cm zal zijn inmiddels, eten genoeg.



Groeten Marcel.

zondag 3 februari 2013

It giet oan

Dit weekeinde wil ik sinds lange tijd weer gaan vissen. In eerste instantie wil ik op zaterdag, maar de harde wind en (hagel)buien schrikken me af. Zondagmorgen zou het droog zijn, in de middag volgt regen, in het oosten voorafgaand door sneeuw. Het wordt dus zondagmorgen.

Wanneer ik omstreeks kwart voor tien zondagmorgen naar mijn stek fiets merk ik pas hoe koud het is: het is een graad of 4 en er staat ook vandaag een stevige westenwind. Onderweg zie ik dat de reigers al druk doende zijn hun nesten, hoog in de bomen, in orde te brengen. Ook kom ik een paar karpervissers tegen die weggedoken onder een visparaplu(dus geen bivvy) proberen een karper te verschalken. Dat zijn de echte bikkels.

Wanneer ik op mijn stek arriveer(de baron) blijk ik de enige visser te zijn: de andere zijn verstandig bij de kachel gebleven. Ik vis met mijn Fairplay grafiet 5 grammer en als molen gebruik ik een Penn 4200SS die ik recent op MP gekocht heb. Dit is een ultralicht model van Penn(190 gram) en nog made in de USA. Dit is hem:

Penn 4200ss

De slip is heel precies instelbaar en loopt zonder schokken. Als kunstaas gebruik ik een spinner met een slank, terible-achtig blad en enkele haak.

Ik gooi ongeveer drie kwartier te vergeefs, zonder een enkel stootje zelfs. Op sommige stukken sta ik vol in de wind en al gauw krijg ik koude handen en voeten. Ik besluit de smallere stukken langs de weg te proberen. Wanneer ik op mijn nieuwe stek ben aangekomen zie ik een enorme kolk even later gevolgd door nog een grote kolk een meter of 5 verderop. Ik dacht eerst dat het een aalscholver was, maar ik zie geen vogel boven komen. Het moet dus een (grote) snoek zijn geweest. Uiteraard probeer ik hem te vangen, maar tientallen worpen blijven zonder resultaat.


De nieuwe stek langs de weg.


Ik ga een eindje verderop en staande op een grote afvoerbuis maak ik een paar worpen. De derde worp voel ik een tik en sla ik aan: hangen! Ik voel meteen dat het een zware snoek is en hij blijft in eerste instantie onzichtbaar. Hij gaat een aantal keren door de slip van de Penn 4200ss die heel gelijkmatig lijn afgeeft. Na een paar minuten wordt de snoek moe en zwemt hij tot mijn schrik de afvoerbuis in waar ik op sta. Gelukkig kan ik hem terughalen en even later kan ik hem scheppen. Het is duidelijk een vrouwtjes snoek die al vol met kuit zit. Hij of eigenlijk zij voelt zwaar aan in het net. Dit was hem:

Vrouwtjes snoek

In close up




Door mijn koude handen heb ik moeite hem te onthaken: iedere keer als ik de kieuwgreep hanteer weet de snoek zich weer los te wringen. Uiteindelijk lukt het de spinnerhaak los te maken. Het spinnerstangetje blijkt helemaal verbogen.

Ik heb wel een meetlint bij me, maar die zit in mijn fietstas op de fiets die een paar honderd meter verderop staat en dat vind ik te lang duren. Ik schat hem toch wel boven de 70 en hij (zij)is bovenal zwaar. Ik zet hem ongemeten terug en hij zwemt weg.

De Penn 4200ss heeft zich bezwezen. 

Ik vis nog een half uurtje door, maar doordat ik vol in de wind sta krijg ik het steeds kouder en hou ik het voor gezien.

De eerste snoek van 2013 is binnen.

Update: Marcel stelde voor om de lengte van de snoek te bepalen door de afstand bovenkant eerste oog en onderkant van de hengel op te meten. Ik kom dan op ongeveer 73 cm.