zondag 14 april 2013

Vliegvissen, zondag 14 april 2013

Gisteren, zaterdag, berichtte Marcel dat hij goed gevangen had met de vliegenhengel midden in de stad. Hij e-mailde nog dat hij het zondagmorgen ook zou proberen. Ik neem me voor ook te gaan, maar als ik om een uur of acht wakker wordt dan regent het behoorlijk......... Dat wordt niks 's-morgens.

Wanneer het 's-middags dan toch droog wordt en opklaart ga ik alsnog vliegvissen. Na een half uurtje fietsen in heerlijk weer arriveer ik op de plek waar Marcel al verschillende keren succesvol is geweest. Er is alleen een witvisser met een vaste hengel aanwezig verder niemand. Ik probeer het een half uurtje met een roze nimph, maar ik krijg geen stootje. Ik probeer het nog een paar honderd meter verderop, maar daar is het ook niks.

Ik besluit maar terug richting huis te fietsen en onderweg een stek te zoeken. Ik besluit het te proberen in een doodlopend stuk met de wind op het kantje: daar warmt het water sneller op. Dit was de stek:



Al vrij snel lijkt de nimph vast te lopen, maar als ik toch maar sla blijkt het toch een vis te zijn. Ik vermoed eerst dat het een brasem is, maar de vis blijft onzichtbaar en hardnekkig de Fairplay Aftma 3 in een bocht houden, ongewoon voor een brasem. Dan plotseling schiet de vis los, de nimph zit er nog aan.

Na weer een paar worpen haak ik een brasem, maar als ik hem wil pakken nadat hij uitgedrild is breekt de lijn: weg vis. Had ik nou maar mijn schepnet gebruikt.

Nieuwe nimph er aan gezet en weer verder vissen levert weer een "vastloper" op en ik sla automatisch. Het is weer een vis die flinke strijd geeft. In het water zie ik al dat het geen brasem is, het lijkt wel een kroeskarper. Na een paar minuten kan ik hem scheppen: het is een giebel!



In close up.



Ik viste met deze nimph(waar de punt later van af brak):




Deze reel gebruikte ik onder de FP aftma 3 grafiet.

Ik vis nog even snel een paar andere stekken af, maar dat levert niks meer op en ik fiets, veel te warm gekleed, naar huis onder een lekker zonnetje: de eerste warme dag van 2013(hoger dan 20C) is een feit.





1 opmerking:

Anoniem zei

Mooi Jan, ik zie het nu pas, leuk vijvertje is dat dan zeg!
Klopt van die stokvisser, ik was er in de morgen met mijn zoontje, maar toen ik erg moest plassen ben ik even naar de werkplaats gegaan en zag de motoren staan.....vroemmm even ermee weg met de kleine, daarna nog even gevist daar, maar het was erg taai met die warmte, ze trekken al weg daar.
Heeel gaaf die giebel, mmmm 'k hoor wel waar dat is..
Marcel.