zondag 23 september 2012

Zondag 23 september weer op snoek

Vandaag zou het tegen de avond gaan regenen. Wim en ik gaan daarom vol goede moed om twee uur spinnen met Rapier en 5 grammer. Er staat een straffe oostenwind en het voelt koud aan. Het is zwaar bewolkt. Geen uitgesproken snoek weer dus.

We vangen allebei een paar baarzen en ik vang een nieuw record snoek: nog nooit heb ik zo'n klein snoekje gevangen:

Mini snoekje


Zal omstreeks de tien centimeter zijn geweest, schat ik.

Wim mist eerst een aanslag, maar vangt later toch een snoek van 62 cm:


Snoek van 62 cm gevangen aan de Rapier

Later haak ik nog een snoek van een kleine 60 cm die vlak bij de kant los schiet.

Omstreeks half vier begint het ineens flink te regenen en omdat we met de fiets zijn stoppen we met vissen en gaan gauw naar huis.




Nieuwe stekken voor de snoek

Zaterdag 22 september 2012.

Vandaag gaan Wim en ik op zoek naar nieuwe stekken voor de snoek. Het is lichtbewolkt, een graad of 16 met een matige noord- tot noordwestenwind: geen ideaal snoekweer dus. Na een kwartier fietsen bereiken we de nieuwe stek. Het water blijkt kraakhelder te zijn en er staat nogal wat begroeiing. We beginnen omstreeks kwart over twee.

Wim vist met zijn 2 grams FP rapier grafiet en ik met mijn 5 grams FP grafiet spinhengel. Beiden gebruiken we kleine spinnertjes.
We vissen lange stukken af, maar alleen een paar baarsjes tonen belangstelling. Wim vangt een paar wat grotere baarzen. Na uren vissen weet Wim de enige snoek van de dag te vangen. Hij blijkt 64 cm te zijn. Hij werd gevangen in een met een groen kroostapijt bedekt slootje.

Snoek van 64 cm.









We vissen nog een half uurtje door, maar vangen verder niks meer.









vrijdag 21 september 2012

Marcel in Slovenië

Marcel is al een week met zijn gezin in Slovenië. Uiteraard is Marcel niet vergeten zijn vliegvisspullen mee te nemen. Hij had beloofd foto's en films van eventuele vangsten te zullen e-mailen en hij heeft woord gehouden. Het gebied waar hij zit staat bekend om zijn vele soorten forellen en vlagzalm.

Waar ligt Slovenië? Hier een plattegrondje:



Soca rivier in Slovenië:

Soca rivier in Slovenië



Allereerst een paar foto's van de schitterende omgeving daar:

Sava in  Slovenië

Hele rivier helemaal voor je zelf

Ook in Slovenië wordt de vis teruggezet:

Catch & release in  Slovenië


Marcel e-mailde nog op mijn vraag of hij al wat gevangen had:

"Ja Jan, ik had de eerste dag er een stuk of 15, 2e dag 3stuks en de rest siteseeing, morgen weer verder vissen.
Vandaag de Soca afgereden, prachtige blauwe rivier met zelfs waterslangen erin gezien, dat is iets voor volgend jaar, je komt tijd tekort hier!!!

Ik zal even wat foto's van de Soca sturen, vissen doe ik nog in de Sava Bohinjca.

Marcel"

Marcel fotografeerde nog een amerikaan met een regenboogforel:

Amerikaan met regenboogforel

Marcel stuurde nog een filmpje waar hij forellen voerde: Forellen voeren


Marcel is ook nog op de Soca geweest, hier wat sfeerbeelden:


Marcel e-mailde nog:

"Hoi Jan, vandaag nog even op de Sava Bohinjka geweest, dagvergunning was €59,- en het was het waard hoor.
Mijn 1e vis vandaag was gelijk een mooie vlagzalm, geen dikke ovm afmetingen, maar in het stromende water geeft elke vis hier veel sport.
Totaal had ik er vandaag ruim 20stuks, meeste waren regenboogjes en alleen kon ik onmogelijk alles filmen en fotograferen, maar ik stuur je zo wel wat impressies ervan...morgen weer een dag maar dan verderop, daar zag ik een vrouwtje een mooie forel vangen gisteren en daar is het €40,- p/dag.
Groeten uit Slovenië van Marcel."

Een schitterende vlagzalm van Marcel:


Vlagzalm van Marcel

Vlagzalm met Orvis reel


Terugzetten van de vlagzalm


Hier een stuk van de vlagzalm dril: Vlagzalm dril

Hier wordt de vlagzalm teruggezet: Terugzetten vlagzalm

Ook een regenboog werd door Marcel gevangen:


Regenboogforelletje

Een stukje van de dril van de regenboog forel: dril regenboogforel


Marcel stuurde nog twee foto's van de vergunningen die je moet kopen:







To be continued......


zaterdag 15 september 2012

Ultralicht spinnen met z'n drieën.

Vandaag, zaterdag 15 september 2012, gaan Marcel, mijn zwager Wim en ik ultralicht op de snoek. Marcel en Wim hebben allebei een twee grams FP rapier grafiet en ik vis met de vijf grams FP spinhengel.

Om ongeveer twee uur starten we. Marcel blijft maar tot ongeveer vier uur omdat hij komende nacht met vakantie gaat. We vissen eerst op onze vertrouwde stek in de Zuidbuurt. Het water blijkt erg troebel en het water is moeilijk bereikbaar omdat het hoge riet nog niet is gemaaid. De wind is westelijk en matig en het is licht bewolkt bij een graad of 18.

Na ongeveer anderhalf uur vergeefs werpen zonder stootje oppert Marcel om het in een smal slootje langs de Zuidbuurt te proberen. Marcel heeft daar eerder deze week aardig wat aanslagen gehad.

Het water in het smalle slootje is wel helder, maar het eerste stuk is sterk begroeid en het is zoeken naar een stukje open water om je spinner in te gooien. We vangen alle drie een paar baarsjes.
Ik besluit het smalle slootje een stuk af te lopen op zoek naar schoon water en zo waar vind ik dat een kilometer of zo verderop: hier is het kroost verwijderd. Al gauw haak ik een paar baarsjes en vervolgens een snoek van ongeveer 60 cm met een grote wond op zijn rug. Omdat hij zo gewond is zet ik hem snel zonder te meten terug. Geen idee waar die wond vandaan kwam. Dit was hem:

Snoek van ongeveer 60 cm nog in het water


Snoek van 60 cm: let op de grote wond op zijn rug


Even later maak ik een lange worp ongeveer parallel aan de de sloot. Wanneer ik de spinner een paar meter heb in gedraaid krijg ik een keiharde aanslag: een snoek heeft de spinner van opzij aangevallen. Ik sla aan en het is een felle snoek die verschillende keren door de slip gaat. Uiteindelijk kan ik hem landen en hij blijkt 67 cm te meten. Dit was hem:

Snoek van 67 cm aan de grafiet FP 5 grams spinhengel

Even later komt Wim ook bij mij kijken en Marcel is inmiddels naar huis. Ik vang nog een derde snoek en dat was zeer waarschijnlijk dezelfde snoek als de eerste snoek met die grote wond op zijn rug: wanneer ik hem bij de kant heb en die wond op zijn rug zie ben ik zo verbouwereerd dat ik vergeet hem snel te scheppen en de snoek schudt zich los. Dezelfde snoek binnen een half uur tijd, hoe is het mogelijk.

Wim vangt ook een snoek op zijn rapier en die buigt mooi rond:

Wim met een snoek op zijn FP rapier.


Wim met een snoek op zijn FP rapier.





Ik heb er ook nog een filmpje van gemaakt van de dril: Snoek op de rapier


We kunnen de snoek niet meten, want de snoek springt zelf uit het net en glijdt zo het water in en blijkt het spinnertje in het net achter gelaten te hebben.

Ik vang later nog een mini snoekje van ongeveer 30 cm, waar ik geen foto van heb.

Omstreeks kwart voor zes besluiten we te stoppen.

Marcel e-mailt me nog een paar foto's van een snoek van 102 cm die hij deze zomer gevangen heeft. Dit zijn ze:



Marcel met een snoek van 102 cm.


Marcel met een snoek van 102 cm.








vrijdag 24 augustus 2012

Met de spinhengel op de roofblei.


Vandaag, vrijdag 24 augustus, heb ik een vrije middag genomen om te gaan vissen. De weersverwachting voor het weekeinde is slecht(veel regen en wind) en ik moet dus het gunstige vrijdagweer waarnemen wil ik kunnen vissen.

Ik ga met de FP 10 grams spinhengel grafiet met een plugje op de roofblei, een vis die ik nog nooit gevangen heb. Ik gebruik een Luxor spinmolen met 17/00 Maxima gewone nylon. Ik gebruik een klein blauw plugje met enkele staartdreg.

Omstreeks half twee arriveer ik aan de Nieuwe Waterweg ter hoogte van de Groote Lucht. Tegen de verwachting in krijg ik een kleine regenbui op mijn kop. De wind is zuidwest en het is een graad of 20. Het is afgaand tij.
Ik gooi ongeveer een half uur lang bij de uitlaat van de waterzuiveringsinstallatie, maar krijg geen stootje. Ik besluit verder te fietsen om de drooggevallen kribben te bevissen. Helaas staan de meeste kribben nog onder water en pas dichtbij de pont van Maassluis naar Rozenburg kan ik op een krib lopen. De theorie is dat de kleine visjes in de sterke stroming bij de kribben een makkelijke prooi zijn voor de roofvis. We zullen zien. Ik loop een stuk de krib op, maar er zijn ook stukken die nog flink onder water staan en mijn laarzen zijn niet hoog. Bovendien is er drukke scheepvaart met grote boten(het gaat goed in de Rotterdamse haven blijkbaar). Op een gegeven moment heb je het idee dat je de schepen zo kunt aanraken, zo dicht gaan ze langs.

Ik vis in de sterke stroming vlak achter de krib. Na een aantal worpen krijg ik een aanslag en sla ik aan: hangen! De vis gaat een aantal keren flink door de slip heen en in de sterke stroming heb ik moeite om hem bij de kant te krijgen. Ik verwacht een roofblei, maar het blijkt een grote baars te zijn, die 40 centimeter meet. Lange tijd geleden dat ik zo’n grote baars gevangen heb. Een prachtige vis is dat toch zo’n grote baars. Na een paar foto’s zet ik hem terug.



Baars 40 cm in de Nwe Waterweg, 24 aug 2012
Baars 40 cm in de Nwe Waterweg, 24 aug 2012




Ondertussen is er een gigantisch schip vlak bij mijn krib gearriveerd en in eerste instantie wordt het water flink weggezogen en valt een groot deel van de krib droog. Ik ken deze situatie en zet het op een rennen naar de kant: het water komt dan twee keer zo hard terug en overspoelt mijn laarzen waardoor ik twee doorweekte sokken heb. Gelukkig is het water niet koud.
Er komen een aantal schepen achter elkaar en ik wacht tot die weg zijn voordat ik weer de krib op durf.



Groot containerschip passeert de krib


Ondertussen is er ook een andere visser gearriveerd bij de enige bevisbare krib.



Na een aantal worpen krijg ik weer een aanslag en ook deze vis neemt een aantal flinke runs door de slip heen. Ik hoop weer op een roofblei, het blijkt weer een grote baars te zijn. Ik heb hem niet gemeten, maar hij was iets kleiner dan de eerste schat ik.


Baars uit de Nwe Waterweg



Closeup baars uit de Nwe Waterweg. 


Baars uit de Nwe Waterweg


Na een half uur doorvissen besluit ik te stoppen, best tevreden met de voor mij doen grote baarzen.


maandag 6 augustus 2012

Maandag 6 augustus 2012: op de harder

Zaterdag 4 augustus ben ik met de spinner achter de winde aangegaan in de Nieuwe Waterweg. Het resultaat was een verspeelde vis en twee spinners kwijtgeraakt aan de stenen. Op de laatste plek waar ik een spinner verspeelde zag ik een paar harders zwemmen, daar moet ik het eens proberen.

Maandag 6 augustus 2012 op de harder.
's Morgens regent het weer eens voor de verandering, maar de verwachting is dat het 's middags droger zou worden. Om half twee 's middags vallen er nog steeds buitjes, maar als het even droog is waag ik het er op.
Er staat een vrij krachtige zuidwesten wind en als ik op mijn stek arriveer begint het weer te regenen. Ik zoek beschutting achter een paar bomen en tuig daar mijn hengel, FP Brasem cobold 375 cm met Abu Eon 3601 reel, op. Binnen een kwartiertje is het droog en dat zou het ook blijven. Ik vis op de plek waar ik afgelopen zaterdag een spinner verspeelde aan de keien en waar ik harder zag zwemmen. Hier een video van mijn stek: Stek aan de Nieuwe Waterweg

Omstreeks kwart over twee voer ik wat geweekt brood en begin te vissen. Al na vijf minuten gaat mijn dobber schuin weg en sla ik aan: een flinke harder die na enkele seconden los schiet. Dit is flink balen.
Ik vis door en vang een grote winde. Even na drie uur gaat mijn dobber weer schuin onder en sla ik aan: harder en zo te zien een grote! De harder neemt eerst een flinke run recht van mij af en buigt dan sterk naar links naar een paar grote keien die in het water liggen. Ik loop er snel naar toe en trek met de hengel richting de keien en als tegenreactie zwemt de harder van de keien af. De harder neemt nog een paar flinke runs en geholpen door de sterke stroming heb ik de grootste moeite om hem dichterbij te krijgen. Ik krijg zelfs kramp in mijn rechterhand die de hengel vasthoudt. Uiteindelijk kan ik de harder dichterbij krijgen en met zijn staart eerst kan ik hem in het net krijgen. Het is een flinke harder en weegt best wel veel. Na meting blijkt hij 64 cm te zijn. De haak zit voorin de bek, maar is niet makkelijk te verwijderen. Ik besluit de haak door te halen en mijn lijn af te knippen. Ik maak een paar foto's en een filmpje:

Harder 64 cm maandag 6 augustus 2012

Closeup harder 64 cm



Ik heb de harder ook gefilmd van dichtbij: Video harder 64 cm. 

Ik vis nog door tot vijf uur, maar vang slechts nog een kleine winde.

woensdag 1 augustus 2012

Woensdag 1 augustus op de harder

Maandag 30 juli kon ik door de harde wind niet op de harder vissen in de Nieuwe Waterweg. Ik ben daarom wezen spinnen in de Nieuwe Waterweg wat wel net ging met die harde wind. Een winde kunnen vangen en meteen lekker uitgewaaid.

Woensdag 1 augustus 2012.

Voor vandaag, woensdag 1 augustus, verwachten ze zonnig, droog en warm weer met tegen de avond regen. De wind is zuid oost en matig van kracht.

Ik besluit weer op de harder te gaan in de Nieuwe Waterweg ter hoogte van Maassluis. Het is 's morgens 9 uur laag water en met laag water is de stek bij Maassluis het best te bevissen. Ik ga daarom al omstreeks half negen met de fiets op pad. Ik kom langs de Nieuwe Waterweg skeelers tegen en bij de pont in Maassluis staan tientallen toerfietsers op de pont te wachten. Ik ben niet de enige die vroeg op pad is.

Omstreeks half tien arriveer ik op mijn stek bij Maassluis en ik fiets eerst een heel stuk langs de Nieuwe Waterweg om te zien of er harders langs de kant zitten. Ik zie geen enkele harder.
Ik besluit maar te gaan vissen waar ik vorige keer succesvol was. Ik voer met geweekt brood en als aas gebruik ik een broodvlok. Zoals gebruikelijk vis ik met de FP brasemhengel cobold van 370 cm met een Abu Eon 3601 reel gevuld met 17/00 maxima. Als haak een gamakatsu maat je 8.

Dit is de stek die ik bevis: Stek aan de Nieuwe Waterweg

Ik zie een enkele kleine vis langs zwemmen, vermoedelijk een winde. Even over tien schiet zomaar ineens mijn dobber onder en ik sla aan: harder. De vis komt eerst meteen naar de oppervlakte en ik zie dat het geen grote harder is. Toch maakt de harder twee behoorlijke runs en blijft dan geruime tijd voor mij heen en weer zwemmen. Uiteindelijk kan ik hem scheppen en hij blijkt 46 cm te zijn. Dit was hem:

Harder van 46 cm Nwe Waterweg 1 augustus 2012


Closeup van de harder

Ik heb hem ook nog van dichtbij gefilmd: harder van 46 cm

De haak zit zoals gewoonlijk voorin de bek en na onthaken en meten zet ik hem weer terug.

Ik vis nog een paar uur door maar vang, afgezien van een grote winde, geen harder meer, ook niet als ik het een paar honderd meter verderop probeer.

Omstreeks een uur pak ik in en fiets naar huis langs de Nieuwe Waterweg. Wanneer ik de pont van Maassluis net ben gepasseerd zie ik tientallen harders langs de kant zwemmen. Ik tuig snel weer op en voer wat brood. Helaas lukt het niet om een harder te vangen hoewel ze wel in mijn drijvende korsten waren geïnteresseerd. In nog geen half uur passeren zeker 6 grote schepen waardoor het water telkens in grote beroering komt en mijn broodvoertje wegstroomt. Dit alles is niet bevorderlijk voor de vangst. Na een uurtje komt het water steeds hoger en zie ik geen harders meer zwemmen. Ik besluit te stoppen en fiets naar huis tegen de zuidoosten wind in.