zaterdag 15 september 2012

Ultralicht spinnen met z'n drieën.

Vandaag, zaterdag 15 september 2012, gaan Marcel, mijn zwager Wim en ik ultralicht op de snoek. Marcel en Wim hebben allebei een twee grams FP rapier grafiet en ik vis met de vijf grams FP spinhengel.

Om ongeveer twee uur starten we. Marcel blijft maar tot ongeveer vier uur omdat hij komende nacht met vakantie gaat. We vissen eerst op onze vertrouwde stek in de Zuidbuurt. Het water blijkt erg troebel en het water is moeilijk bereikbaar omdat het hoge riet nog niet is gemaaid. De wind is westelijk en matig en het is licht bewolkt bij een graad of 18.

Na ongeveer anderhalf uur vergeefs werpen zonder stootje oppert Marcel om het in een smal slootje langs de Zuidbuurt te proberen. Marcel heeft daar eerder deze week aardig wat aanslagen gehad.

Het water in het smalle slootje is wel helder, maar het eerste stuk is sterk begroeid en het is zoeken naar een stukje open water om je spinner in te gooien. We vangen alle drie een paar baarsjes.
Ik besluit het smalle slootje een stuk af te lopen op zoek naar schoon water en zo waar vind ik dat een kilometer of zo verderop: hier is het kroost verwijderd. Al gauw haak ik een paar baarsjes en vervolgens een snoek van ongeveer 60 cm met een grote wond op zijn rug. Omdat hij zo gewond is zet ik hem snel zonder te meten terug. Geen idee waar die wond vandaan kwam. Dit was hem:

Snoek van ongeveer 60 cm nog in het water


Snoek van 60 cm: let op de grote wond op zijn rug


Even later maak ik een lange worp ongeveer parallel aan de de sloot. Wanneer ik de spinner een paar meter heb in gedraaid krijg ik een keiharde aanslag: een snoek heeft de spinner van opzij aangevallen. Ik sla aan en het is een felle snoek die verschillende keren door de slip gaat. Uiteindelijk kan ik hem landen en hij blijkt 67 cm te meten. Dit was hem:

Snoek van 67 cm aan de grafiet FP 5 grams spinhengel

Even later komt Wim ook bij mij kijken en Marcel is inmiddels naar huis. Ik vang nog een derde snoek en dat was zeer waarschijnlijk dezelfde snoek als de eerste snoek met die grote wond op zijn rug: wanneer ik hem bij de kant heb en die wond op zijn rug zie ben ik zo verbouwereerd dat ik vergeet hem snel te scheppen en de snoek schudt zich los. Dezelfde snoek binnen een half uur tijd, hoe is het mogelijk.

Wim vangt ook een snoek op zijn rapier en die buigt mooi rond:

Wim met een snoek op zijn FP rapier.


Wim met een snoek op zijn FP rapier.





Ik heb er ook nog een filmpje van gemaakt van de dril: Snoek op de rapier


We kunnen de snoek niet meten, want de snoek springt zelf uit het net en glijdt zo het water in en blijkt het spinnertje in het net achter gelaten te hebben.

Ik vang later nog een mini snoekje van ongeveer 30 cm, waar ik geen foto van heb.

Omstreeks kwart voor zes besluiten we te stoppen.

Marcel e-mailt me nog een paar foto's van een snoek van 102 cm die hij deze zomer gevangen heeft. Dit zijn ze:



Marcel met een snoek van 102 cm.


Marcel met een snoek van 102 cm.








Geen opmerkingen: