vrijdag 24 augustus 2012

Met de spinhengel op de roofblei.


Vandaag, vrijdag 24 augustus, heb ik een vrije middag genomen om te gaan vissen. De weersverwachting voor het weekeinde is slecht(veel regen en wind) en ik moet dus het gunstige vrijdagweer waarnemen wil ik kunnen vissen.

Ik ga met de FP 10 grams spinhengel grafiet met een plugje op de roofblei, een vis die ik nog nooit gevangen heb. Ik gebruik een Luxor spinmolen met 17/00 Maxima gewone nylon. Ik gebruik een klein blauw plugje met enkele staartdreg.

Omstreeks half twee arriveer ik aan de Nieuwe Waterweg ter hoogte van de Groote Lucht. Tegen de verwachting in krijg ik een kleine regenbui op mijn kop. De wind is zuidwest en het is een graad of 20. Het is afgaand tij.
Ik gooi ongeveer een half uur lang bij de uitlaat van de waterzuiveringsinstallatie, maar krijg geen stootje. Ik besluit verder te fietsen om de drooggevallen kribben te bevissen. Helaas staan de meeste kribben nog onder water en pas dichtbij de pont van Maassluis naar Rozenburg kan ik op een krib lopen. De theorie is dat de kleine visjes in de sterke stroming bij de kribben een makkelijke prooi zijn voor de roofvis. We zullen zien. Ik loop een stuk de krib op, maar er zijn ook stukken die nog flink onder water staan en mijn laarzen zijn niet hoog. Bovendien is er drukke scheepvaart met grote boten(het gaat goed in de Rotterdamse haven blijkbaar). Op een gegeven moment heb je het idee dat je de schepen zo kunt aanraken, zo dicht gaan ze langs.

Ik vis in de sterke stroming vlak achter de krib. Na een aantal worpen krijg ik een aanslag en sla ik aan: hangen! De vis gaat een aantal keren flink door de slip heen en in de sterke stroming heb ik moeite om hem bij de kant te krijgen. Ik verwacht een roofblei, maar het blijkt een grote baars te zijn, die 40 centimeter meet. Lange tijd geleden dat ik zo’n grote baars gevangen heb. Een prachtige vis is dat toch zo’n grote baars. Na een paar foto’s zet ik hem terug.



Baars 40 cm in de Nwe Waterweg, 24 aug 2012
Baars 40 cm in de Nwe Waterweg, 24 aug 2012




Ondertussen is er een gigantisch schip vlak bij mijn krib gearriveerd en in eerste instantie wordt het water flink weggezogen en valt een groot deel van de krib droog. Ik ken deze situatie en zet het op een rennen naar de kant: het water komt dan twee keer zo hard terug en overspoelt mijn laarzen waardoor ik twee doorweekte sokken heb. Gelukkig is het water niet koud.
Er komen een aantal schepen achter elkaar en ik wacht tot die weg zijn voordat ik weer de krib op durf.



Groot containerschip passeert de krib


Ondertussen is er ook een andere visser gearriveerd bij de enige bevisbare krib.



Na een aantal worpen krijg ik weer een aanslag en ook deze vis neemt een aantal flinke runs door de slip heen. Ik hoop weer op een roofblei, het blijkt weer een grote baars te zijn. Ik heb hem niet gemeten, maar hij was iets kleiner dan de eerste schat ik.


Baars uit de Nwe Waterweg



Closeup baars uit de Nwe Waterweg. 


Baars uit de Nwe Waterweg


Na een half uur doorvissen besluit ik te stoppen, best tevreden met de voor mij doen grote baarzen.


3 opmerkingen:

Anoniem zei

Mooie ouderwetse baarsen Jan!
Ik was een tijdje terug aan het finten aan de overkant 'on the fly' en een berg gevangen, rare springers zijn dat en ja dat tsunami effect ken ik ook, al sta ik in het water natuurlijk, die kribben zijn mij te link.
Laatst even wezen spinnen in de zuidbuurt in het kleine slootje en 2 baarsjes en 2 snoeken en wel 5 snoeken gemist, toen was het nog glashelder en met de rapier icm pelican stilon 12/100 gaf dat leuke sport. Die missers kwamen door de enorme boeggolven en wegspringende visjes door de snoeken, was geweldig spectaculair om te zien. Nu is het er blubberig en steeds enkele baarsjes.
De grote vijver is nog niks door het riet, wel enorme brasems steeds aan het draaien daar.
Pas ook nog even aan het kijken geweest bij een visser aan de waterweg bij die uitlaat, zag ik meteen hoe het moest met die vlok, steeds terug ingooien en weer meedrijven, leuke actieve bezigheid, hij ving een mooie winde en ditmaal voorin de bek gelukkig.
Ik heb al even geoefend met de nieuwe 4.30m fp stok bij moeders op karper, een paar gevangen en gaat heerlijk rond, maar wat een lengte en gezwabber als je misslaat zeg, is even wennen zeg maar....
Op het OVM is haast niet te vissen ivm enorm veel gras tot aan de oppervlakte, laatst even erdoor gevaren met de kano, daar lagen ze dus allemaal tussen grr.

groetjes Marcel.

Jan zei

Hallo Marcel,

Leuk dat je op de fint vist met de vliegenhengel, dat zal wel sport geven!
Je moet het ook eens proberen op de baars in de Nieuwe Waterweg: dat is lekker dichtbij, binnen een kwartiertje ben je er. Je kunt de rapier gebruiken met een klein plugje of een twister.
Je moet wel bij laag water vissen en dat kan je na kijken op http://live.getij.nl/getij_resultaat.cfm?location=VLAARDGN
Ik zal de exacte plek waar ik viste e-mailen.

Jan

Anoniem zei

Boeiend verslag Jan!
En mooie grote baarzen.

Groeten van Ton.