woensdag 1 augustus 2012

Woensdag 1 augustus op de harder

Maandag 30 juli kon ik door de harde wind niet op de harder vissen in de Nieuwe Waterweg. Ik ben daarom wezen spinnen in de Nieuwe Waterweg wat wel net ging met die harde wind. Een winde kunnen vangen en meteen lekker uitgewaaid.

Woensdag 1 augustus 2012.

Voor vandaag, woensdag 1 augustus, verwachten ze zonnig, droog en warm weer met tegen de avond regen. De wind is zuid oost en matig van kracht.

Ik besluit weer op de harder te gaan in de Nieuwe Waterweg ter hoogte van Maassluis. Het is 's morgens 9 uur laag water en met laag water is de stek bij Maassluis het best te bevissen. Ik ga daarom al omstreeks half negen met de fiets op pad. Ik kom langs de Nieuwe Waterweg skeelers tegen en bij de pont in Maassluis staan tientallen toerfietsers op de pont te wachten. Ik ben niet de enige die vroeg op pad is.

Omstreeks half tien arriveer ik op mijn stek bij Maassluis en ik fiets eerst een heel stuk langs de Nieuwe Waterweg om te zien of er harders langs de kant zitten. Ik zie geen enkele harder.
Ik besluit maar te gaan vissen waar ik vorige keer succesvol was. Ik voer met geweekt brood en als aas gebruik ik een broodvlok. Zoals gebruikelijk vis ik met de FP brasemhengel cobold van 370 cm met een Abu Eon 3601 reel gevuld met 17/00 maxima. Als haak een gamakatsu maat je 8.

Dit is de stek die ik bevis: Stek aan de Nieuwe Waterweg

Ik zie een enkele kleine vis langs zwemmen, vermoedelijk een winde. Even over tien schiet zomaar ineens mijn dobber onder en ik sla aan: harder. De vis komt eerst meteen naar de oppervlakte en ik zie dat het geen grote harder is. Toch maakt de harder twee behoorlijke runs en blijft dan geruime tijd voor mij heen en weer zwemmen. Uiteindelijk kan ik hem scheppen en hij blijkt 46 cm te zijn. Dit was hem:

Harder van 46 cm Nwe Waterweg 1 augustus 2012


Closeup van de harder

Ik heb hem ook nog van dichtbij gefilmd: harder van 46 cm

De haak zit zoals gewoonlijk voorin de bek en na onthaken en meten zet ik hem weer terug.

Ik vis nog een paar uur door maar vang, afgezien van een grote winde, geen harder meer, ook niet als ik het een paar honderd meter verderop probeer.

Omstreeks een uur pak ik in en fiets naar huis langs de Nieuwe Waterweg. Wanneer ik de pont van Maassluis net ben gepasseerd zie ik tientallen harders langs de kant zwemmen. Ik tuig snel weer op en voer wat brood. Helaas lukt het niet om een harder te vangen hoewel ze wel in mijn drijvende korsten waren geïnteresseerd. In nog geen half uur passeren zeker 6 grote schepen waardoor het water telkens in grote beroering komt en mijn broodvoertje wegstroomt. Dit alles is niet bevorderlijk voor de vangst. Na een uurtje komt het water steeds hoger en zie ik geen harders meer zwemmen. Ik besluit te stoppen en fiets naar huis tegen de zuidoosten wind in.


Geen opmerkingen: