zaterdag 8 november 2014

Alcedo Micron versus Penn/Shimano 1 - 0 !

Vandaag gaan Wim, Marcel en ik op de snoek met kunstaas. Wim gebruikt een Fairplay 10 grams grafiet spinhengel van 220 cm met een Shimano Rarenium 1000. Wim vist met een zinkend plugje.
Marcel vist, tegen de gewoonte in, met een spinhengel, de Fairplay 10 grams Cobold van 195 cm met een Penn molen. Marcel vist ook met een zinkend plugje.
Ik gebruik mijn 5 grams grafiet Fairplayhengel van 200 cm met mijn afgelopen week aangeschafte Alcedo Micron. Op de Alcedo heb ik 15/00 Maxima gezet en ik gebruik een klein spinnertje.
De wind is zuidelijk en het is half bewolkt bij een graad of 13.

Als Wim en ik omstreeks één uur arriveren op onze stek worden we geconfronteerd met een van de nadelen dat de Berlijnse muur is gevallen: er zitten Polen op onze stek. Er wordt al gefluisterd dat deze Oosteuropeanen hun gevangen snoek mee naar huis nemen. Daar worden we niet vrolijk van.
We besluiten eerst maar op een andere plek te gaan beginnen, maar op deze gelegenheidsstek zien we geen teken van leven. Na ongeveer drie kwartier gaan we terug naar onze oorspronkelijke stek en gelukkig zijn de Polen verschwunden.
We bevissen de spaarzame doorgangen in het riet.Na een tijdje werpen maak ik een worp naar links langs het riet en niet ver van mij vandaan zie ik in het heldere water een snoek op mijn spinnertje duiken. Ik sla aan en de snoek hangt. De snoek heb ik ongeveer 5 seconden vast en dan schiet de enkele haak van het spinnertje uit de bek van de snoek en ik ben hem kwijt. Het was een snoek van rond de 60 cm. Ik controleer de haak, maar die is vlijmscherp: gewoon pech dus.

Het blijkt een stugge middag te worden want Wim krijgt helemaal geen stootje en Marcel slechts een paar stootjes op zijn plug.
Dan krijg ik weer een aanslag op het spinnertje, voel de typische schuddende bewegingen van een snoek en los is de snoek weer........
Dan probeer ik het een eindje verderop. Als ik na een worp de lijn voor de helft heb binnengespoeld krijg ik een aanslag en ik sla aan: snoek! De snoek blijft eerst opvallend rustig en hoewel die de 5 grammer behoorlijk krom trekt doet de slip van de Alcedo Micron niks. Net wanneer ik vrees dat de slip niet goed functioneert, neemt de snoek een grotere run en de slip van de Alcedo doet wat hij moet doen: netjes en zonder schokken lijn afgeven. Na enkele minuten al is de snoek rijp voor het landingsnet. Ik zie dat de enkele haak van het spinnertje maar achter een dun velletje van de snoek bek zit, maar gelukkig kan ik hem scheppen. Hij meet 75 cm. Hier onder de foto's:











Eerste snoek op de Alcedo Micron

Na onthaken gaat de snoek retour. Het staat 1-0 voor de Alcedo Micron en zo zal het ook blijven.

Marcel zet nog grof geschut in: een 60 grams plughengel met een gigantische plug die de toepasselijke naam Screaming Devil heeft. Wanneer hij dit monster over grote afstand werpt, vliegen tientallen meerkoeten verbouweerd en geschrokken weg. Marcel voelt wel iedere keer kleine stootjes op het monster, maar hij weet geen snoek te haken.
Omstreeks half 5 zien we nog een IJsvogel langs vliegen en dat was het laatste hoogtepunt van deze vismiddag.

Jan


Geen opmerkingen: