donderdag 27 februari 2014

Vliegvissen met de Flextec Streamtec Aftma 3.

Vandaag heb ik een vrije dag en ga ik voor het eerst met de Flextec streamtec vliegenhengel vissen. Dat is een vierdelige Aftma 3 hengel van 3 meter die Marcel voor Wim en mij in Engeland heeft gekocht op Ebay.
Ik gebruik mijn Orvis Battenkill vliegenreel met aftma 3 lijn. Een zelfgemaakt nimfje maakt de zaak compleet.

Was het gisteren stralend weer met veel zon en weinig wind en lekkere temperatuur, vandaag is het bewolkt met een straffe wind en naar verwachting gaat het al voor het middaguur regenen. Dat betekent dat ik al omstreeks negen uur op pad ga met de fiets. Ik zoek een stek uit de wind en dichtbij huis zodat ik wanneer het gaat regenen snel naar huis kan. Wanneer ik naar mijn stek fiets merk ik dat het inderdaad een stuk frisser is dan gisteren, het is omstreeks 5 graden met inderdaad een straffe zuidenwind.

Nadat ik mijn vliegenhengel heb opgetuigd en ga vissen op een plek uit de wind, krijg ik al gauw een paar tikjes op de nimf die ik op de oranje beetverklikker zie. Op een gegeven moment sla ik aan en er zit een stuk vuil aan de nimf. Ik neem de lijn in en het stuk "vuil" blijkt een minibaarsje te zijn, mijn eerste vis op de Flextec:



Ik vang nog een paar van dit formaat baarsjes en ook nog een kleine blankvoorn.
Even later vang ik nog een wat grotere:







Hieronder een paar foto's van de stek, lekker beschut tussen de bomen.




Omstreeks elf uur beginnen de eerste druppels te vallen en pak ik snel in. Binnen tien minuten ben ik thuis.
Morgen maar weer proberen.

9 opmerkingen:

spinner zei

Hoi Jan,

mooi vliegenlatje,en direct ingezegend ,dat er nog maar vele mogen volgen.

mvg andre

Anoniem zei

Wat grappig Jan, ik kan het zo even niet thuis brengen waar dat is, vanmorgen vroeg ook even ermee staan zwiepen, heerlijke hengel, maar wat is het wennen na het werken met de #8 op snoek en dan deze a la Schreiner slow-morion hengel te gebruiken zeg, niets gevangen, geen tikkie zelfs vanuit de tuin.
Marcel.

Anoniem zei

Dat moet natuurlijk slow-motion zijn...

Jan zei

Marcel,

Ik heb mijn vliegenhengel met cockpit spray behandeld om hem gladder te maken. Is dat verstandig?

Jan

Jan zei

Andre,

Morgen, zaterdag, gaan we het weer proberen met de Flextecs. Als we wat vangen dan post ik het.

Ik zal een foto van de hele hengel maken morgen en hem op het blog zetten.

Jan

marcel neerhout zei

Waarom is dat nou, ik doe nooit iets aan mijn hengels, je leest téveel. Je lijn onderhouden met een 'daarvoor' bestemd product is wel zo handig paar keer p/j. Even nadenken/overleggen wat te kopen gedrieën bij A&M voor een heel jaar vissen/binden, daar zit ook zo'n potje bij (-;

Jan zei

Marcel,

Ik bedoelde dat ik mijn vliegenLIJN met cockpitspray heb behandeld.

Jan

marcel neerhout zei

Tja je lijn, ik durf het niet ermee te gebruiken, dat had ik ook gelezen ja, Lidl zeker haha. RainX is ook zo'n product, is voor je helm of ruit om regen af te stoten, ze smeren het overal op lijkt wel.
Ik houd het wel bij de bekende merken, misschien €2,- meer en minder erin, de lijn blijft op zeker goed!

Jan zei

Nee, bij Action ooit gekocht. Dan maar Mucilin kopen bij A&M. Kost 2,95 euro.

Jan