zaterdag 8 februari 2014

Snoeken

Vandaag gaan we, Marcel, Wim en ik, weer op de snoek. Marcel weer met de vlieghengel en streamer en Wim en ik met Fairplayhengels en pluggen. We hebben omstreeks 1 uur afgesproken bij de driehoeksvijver. In de nacht en ochtend heeft het voor de verandering weer eens flink geregend en dat zorgt altijd voor troebel water in de driehoeksvijver waar dan flink gemalen wordt. Als we beginnen is het droog bij een stevige zuidenwind en een graad of 8, best goed snoek weer vind ik.

Na een half uurtje tevergeefs gooien in water dat er uit ziet als koffie met melk verkassen we naar een gedeelte waar het water helderder is. Marcel maakt er tegenwoordig gewoonte van om afwateringsbuizen af te vissen omdat de snoek zich vaak in zo'n buis schuil houdt op jacht naar prooi. Ook dit maal weet Marcel twee snoeken bij zo'n buis te verleiden, maar beide keren schiet de snoek los. In onder staand filmpje zie je Marcel de eerste snoek verspelen.
Wanneer we op de grote plas zijn gearriveerd maak ik een lange worp met mijn FP 12 grammer en Izumi plug. Nadat ik een paar meter heb ingedraaid voel ik een aanslag en sla aan. In eerste instantie voelt het aan als een grote snoek: de vis blijft min of meer op dezelfde plek liggen en doet weinig. Na een korte dril weet ik de snoek bij de kant te krijgen en hem te scheppen. Marcel heeft dit gefilmd met zijn GoPro 3:



Voor Ipad gebruikers: das pech snoek weg
Na meting blijkt de snoek 70 cm te zijn en dat is kleiner dan ik in eerste instantie verwachtte. Ik onthaak de snoek en zie dat daarbij wat bloed vrij komt. Ik zet de snoek vervolgens terug.


Snoek 70 cm gevangen met de FP 12 grammer.





Dan gebeurt er iets zeer merkwaardigs: Marcel en ik vissen allebei door en wanneer Marcel de streamer tot vlak bij de kant heeft binnen gestript vraag ik iets aan hem. Marcel laat de streamer vlak onder de hengeltop stil in het water hangen en kijkt naar mij terwijl hij antwoord geeft. Dan pakt een snoek de vrijwel stil in het water hangende streamer. De snoek hangt een paar seconden en ik zie dat hij even groot is als de snoek die ik net heb gevangen en teruggezet. Dan schiet de snoek los en wanneer Marcel zijn streamer inspecteert dan blijken er bloedsporen aan te zitten. Zeer waarschijnlijk was het dezelfde snoek die ik net gevangen had en wat bloed in zijn bek had.
Niet veel later haakt Wim ook een snoek op dezelfde plek die losschiet en ook die snoek lijkt als twee druppels water op mijn gevangen snoek. Zeker zullen we het nooit weten.

We vissen nog door tot ongeveer 5 uur, maar vangen niks meer.

Geen opmerkingen: