dinsdag 18 februari 2014

Schreiner: "Ik wens u veel kinkende lijnen"

Jan Schreiner schreef eens een stuk in Vissport over kinkende lijnen. Aanleiding was een bericht van Kees Ketting in Vissport over de manier waarop je volgens hem een nylonlijn op je molen zou moeten spoelen: je moest perse de lijn van het klosje af laten kinken anders zou de lijn gekinkt op de molenspoel komen.
(Update: hier staat het in een artikel van Kees Ketting: Kees Ketting nylon opspoelmethode
en hier nog één: Kees Ketting lijn opspoelen ).
Schreiner heeft in het artikel van Vissport de vloer aangeveegd over deze onbenulligheid.

Ik zal de conclusie uit het artikel hier neer zetten. Onderaan staat een link naar de pdf van het gehele artikel uit Vissport nummer 8, jaargang 1983:

"De conclusie die kan worden getrokken is misschien deze: Wanneer men het goed acht om een lijn tijdens het vullen van een molenspoel van de klos te laten afkinken dan moet men dat beslist doen. Tegen de achtergrond van de andere oorzaken die kinken tengevolge hebben, wordt deze zaak een onbenulligheidje.
Al zou men de schrijvers over dit onderwerp graag de ervaring toewensen van tal van hengelsportwinkeliers die niet zelden gedurende tientallen jaren honderden kilometers lijn hebben opgespoeld vanaf een draaiende klos en nimmer de onjuistheid hiervan hebben kunnen constateren. Evenmin als hun klanten.
Wanneer u het beter acht een klos te laten draaien tijdens het vullen, kan dat dus ook, maar nogmaals over deze onbenulligheid moet u zich het hoofd niet breken.
Inderdaad een onbenulligheid. Vooral wanneer u weet dat een vis die maar vijf meter door de slip gaat, meer kinken in de lijn veroorzaakt gedurende het binnendraaien, dan de houding die een klosje wordt gegeven gedurende het vullen van een spoel. Langer praten over dit onderwerp zou op verspilling gaan lijken. Omdat deze zaken zo uiterst simpel liggen.
Dat een lijn geen bepaalde levensduur bezit, maar dat hij dient te worden vervangen aan de hand van de prestaties die hij heeft moeten verrichten, zal nu ook een duidelijker zaak zijn geworden.
Kinken kan men onmogelijk voorkomen.
Naarmate meer wordt gevangen zal meer worden gedrild en naarmate meer wordt gedrild zal een lijn heviger gaan kinken.

Dat brengt de verhouding tussen uitgaven en profijt echter leuk in evenwicht.
Wie niets vangt hoeft niet te drillen en hij krijgt de kans niet de lijn te kinken. Wie veel vangt en veel drilt zal snel aan vervanging van een lijn toe zijn. Ik wens u in de toekomst een situatie toe, waarin u heel vaak van lijn zal moeten veranderen. Ik wens u veel kinkende lijnen."

Tussen Kees Ketting en Jan Schreiner is het nooit meer goedgekomen......


Link naar PDF Schreiner kinkende lijnen



2 opmerkingen:

Henk zei

Tja, ik heb het gelezen. Inhoudelijk had Schreiner gelijk denk ik maar de toon van het artikel vind ik wat ongepast. Zeker tegenover een mede-redactielid.
Ketting en Schreiner, dat moet wel water en vuur zijn geweest. 2 jaar na het artikel stapte de redactie op en hield de Vissport op te bestaan.

Jan zei

Henk,

Ketting vond ik iemand die achter zijn bureau "problemen" verzon en er vervolgens een oplossing voor bedacht. Weinig nuttigs dus.

Naast dit kinkende lijn "probleem" was hij ook de bedenker van die molenslip test. Helaas heb ik daar de artikelen nog niet van gevonden.

Ik weet nog dat Ketting eens schreef over een stuk vliegenlijn als dobber: hij knoopte een meter vliegenlijn aan de vislijn en die lijn fungeerde dan als dobber. Hij presenteerde dat als zijn uitvinding, maar later las ik deze methode in een boekje dat jaren daarvoor al verschenen was. Gewoon iemand anders idee gepikt dus.

Hij was ook zo'n favoriet van die half gesloten cap molens, de ABU 506 volgens mij. Heb ik ook nooit wat gevonden.

Ik hou Ketting en Nico de Boer, Hans Doeleman en nog wel een paar anderen verantwoordelijk voor het het einde van Vissport. Volgens mij was Ketting al langer bezig Vissport en Jan Schreiner te lozen. Na Vissport kreeg je Sportvissersjournaal maar dat kwam ook gauw aan zijn einde.

Ik blader nog wel eens in oude Vissports en het valt op hoeveel winkels er inmiddels zijn verdwenen: Ben Pont, Hes van Zweden

Jan