maandag 1 juli 2013

Eerste harder van 2013.

Vanmiddag ga ik op de harder in de Nieuwe Waterweg. Ik heb al een paar eerdere pogingen gedaan dit jaar, maar nog geen harder kunnen vangen: ze waren ook niet te zien. Bovendien is het water erg troebel in de Nieuwe Waterweg, mogelijk een gevolg van de vele regen die in Duitsland gevallen is en wordt afgevoerd door de Nieuwe Waterweg. Wellicht heeft het koude voorjaar ook een slechte invloed.

Ik ga het nu proberen in de Nieuwe Waterweg bij Maassluis. Daar blijkt het water een stuk helderder. Ik zie echter geen enkele harder als ik langs het water naar mijn stek fiets. De wind is matig uit het zuidwesten en het is een graad of 19 bij een half bewolkte lucht. Als ik begin is het afnemend tij.

Ik vis weer met mijn Fairplay Brasemhengel van 370 cm met daarop een ABU EON reel gevuld met 17/00 maxima nylon. Ik vis met wit brood en voer met geweekt wit brood.

Al snel krijg ik beet: met snelle rukjes wordt mijn dobber iedere keer onder getrokken. Ik vermoed kleine windes. Ik sla een aantal keer, maar voel helemaal niks. Dan gaat weer de dobber razend snel onder en sla ik aan: de vis hangt een paar seconden en schiet dan los! Ik zie dat het een flinke harder is.  Het zijn dus wel degelijk harders. De vis maakte weinig herrie dus ik gooi snel weer in, wellicht zitten er meer. Even later gaat alweer de dobber snel onder en sla ik aan en nu hangt de harder wel. De harder vecht wat merkwaardig: hij neemt niet veel lijn, maar blijft wel hardnekkig knokken: ik heb moeite om hem dichterbij de kant te krijgen. De FP brasemhengel staat in een grote bocht. Na een aantal minuten lukt het toch om de harder in het net te dirigeren: de eerste harder van 2013 is een feit. Als ik hem na het onthaken meet blijkt hij 57 cm te zijn, niet slecht voor de eerste van het jaar. De harder is ook behoorlijk dik. Dit was hem.



Harder van 57 cm.



De harder in close up.



Na terugzetten moet de harder even op adem komen, maar zwemt uiteindelijk weg.






De reel die ik gebruik heb ik ontdaan van de lijngeleider, zodat de lijn altijd recht van de spoel wordt getrokken en niet onder een soms schuine hoek als er wel een lijngeleider wordt gebruikt.



Als voer gebruik ik geweekt brood:





Uitzicht richting Hoek van Holland.

Ik verkas nog twee keer, maar vang verder niets meer. Omstreeks half vijf stop ik.





2 opmerkingen:

Henk Moelker zei

Interessante vissen die Harders en zeker aan een brasemhengel.

Ga je wel eens naar het Hartelkanaal ?. Vind ik zelf beter dan de Waterweg. Het is er ook wat rustiger en je hebt er fijne stekken.

Jan zei

Hallo Henk,

Mijn eerste harders heb ik een jaar of 35 geleden gevangen in het Hartelkanaal. Ik viste toen veel met de swingtiphengel in het Brielsemeer, maar op een keer was het er zo druk met recreanten dat ik ben verkast naar het Hartelkanaal. Eerst ving ik daar windes, maar plotseling arriveerde er ook harders op mijn stek. Ik kon er toen een vangen met mijn FP Swingtiphengel light met 12/00 nylon. Dat gaf wel een sport!

Ik kreeg toen de smaak te pakken en ben diverse keren terug geweest en heb er diverse gevangen. Ik viste toen een paar honderd meter van de Harmsenbrug.
Het nadeel is dat het wel een flink stuk fietsen is (inclusief pont Maassluis - Rozenburg) en tegenwoordig vis ik dichterbij huis in de Nieuwe Waterweg.

Overigens zag ik in het Callandkanaal(met die vier palen brug) ook altijd grote harders zwemmen. Daar zijn echter van die steile kanten en dat is lastig vissen.

Jan