zaterdag 15 juni 2013

Zaterdag 15 juni 2013: op de karper.

Vrijdag belt Wim of we zaterdag nog gaan vissen. De verwachting voor zaterdag is dat het in de morgen regent, maar in de middag zal het opklaren. Wel zal in de middag de zuidwestenwind fors toenemen.
Vliegvissen kan dus niet en ook op de harder of winde in de Waterweg kunnen we met die harde wind vergeten. We gaan op de karper en of grote brasem op een plek waar we redelijk uit de wind zitten. Na een fietsrit tegen de inderdaad forse wind arriveer ik omstreeks half twee als eerste op de stek. Ik tuig mijn Fairplay Brasemhengel cobold van 370 cm op met mijn ABU EON 3601 reel. Ik gebruik 17/00 maxima nylon. Ik vis met mais die ik met een hair aan mijn haak bevestig.

Ik vis een paar meter uit de kant en na een paar minuten springt een meter of 5 achter mijn dobber een karper half boven water. Ik gooi gauw wat verder in en een paar minuten later gaat mijn dobber onder. Ik sla aan en voel direct dat het een karper is. De karper neemt een forse run naar links vlak onder de kant en neemt veel lijn.
Ik draai de reelslip iets strakker. Ik weet niet hoe schoon het water is en vrees dat de karper in het vuil zwemt. Gelukkig draait de karper nu naar het midden en ik kan wat lijn op hem winnen. De karper neemt nog een paar runs waarbij de FP brasem hengel als een hoepel zo krom staat. Ik heb nog vlug een foto genomen tijdens de dril:

Karper op de FP brasemhengel.

Dan wordt de karper toch wel moe en kan ik hem naar het schepnet dirigeren. Het is een lederkarper. Ik krijg hem in het net en als ik hem op het gras neerleg komt juist Wim aan. Die kan mooi een paar foto's nemen:













De lederkarper blijkt 60 cm te zijn. Na de foto's zet ik de karper terug. Wim gaat met zijn ruim dertig jaar oude 1 lbs FP buster vissen met Penn molen. 

We vangen allebei nog een paar kleine ruisvoorns, maar mijn eerste karper van het seizoen blijkt de enige van de dag te zijn.

De stek.

Omstreeks 6 uur stoppen we ermee.


Geen opmerkingen: