maandag 3 november 2014

Alcedo Micron: Italiaanse ultralichte molen

In Schreiner's jaarboek voor sportvissers staan naast Fairplay hengels ook een tweetal ultralichte molentjes genoemd: de Pelican 50 en de Alcedo Micron, beide van Italiaanse komaf.
De Pelican 50 staat in Schreiner's jaarboek te koop voor 85 gulden en de Alcedo Micron heeft een prijs van 125 gulden.
Schreiner schreef in zijn jaarboek van omstreeks 1977 over de Alcedo Mircon o.a.:

"De Alcedo Micron behoort tot de zgn. ultra-lichte klasse, wat zijn gewicht van 180 gram wel bewijst. Hij zal daarom vooral worden gewaardeerd door vissers die met een werphengel op brasem vissen, voor voorn, ultra-licht spinnen, licht snoekbaars- en karperwerk. Maar ook op een 10 grams spinhengel valt de Alcedo Micron zeker niet uit de toon.
Dat de Alcedo Micron een slip-afstelling bezit die het mogelijk maakt ook met een 12 en 14/00 mm nylon te vissen, is feitelijk overbodig op te merken.
Alcedo Micron, gewicht 180 gram, lijncap. 100 m 22/00 nylon, versnelling 5.2 : 1, prijs F. 125,-"

De Pelican 50 had ik al, maar de Alcedo Micron is voor een redelijk bedrag niet makkelijk te krijgen. Vorige week stond echter een Alcedo Micron(inclusief extra spoel) op MP te koop en een bod van € 45 werd geaccepteerd.

Ik heb hem inmiddels binnen en hieronder wat foto's. De slip blijkt erg fijn in te stellen.






De Alcedo Micron


Ik ga hem binnenkort proberen op mijn FP 5 grams grafiet spinhengel en ik zal mijn bevindingen hier posten.

Update: de advertentie van Alcedo Micron uit Schreiner's jaarboek:






Schreiner's jaarboek uit 1977.

Alcedo Micron advertentie uit Schreiner's jaarboek.



Jan

vrijdag 31 oktober 2014

Zomer in de herfst maar het kan ook anders

Het is eind oktober / begin november, maar met een temperatuur van tegen de 20 graden lijkt het meer op de zomer.
Hoe anders was het begin november in 1980: in de Bilt kwam het tot een record vroege ijsdag op 3 november 1980. Een ijsdag is een dag waarop de temperatuur de gehele dag onder nul blijft. Op 3 november 1980 was de maximum temperatuur in de Bilt -0,9 °C.

Ijsdag op 3 november 1980

Ook op 4 november 1980 was het koud: matige vorst

Op 4 november 1980 heb ik op natuurijs gelopen. Op 6 en 7 november viel ook sneeuw. Meer over de vroege winter van november 1980 vind u hier: winter van november 1980 . Het winterweer in de opvolgende wintermaanden december 1980 en januari en februari 1981 stelden overigens niet veel voor.

donderdag 30 oktober 2014

Marcel: zes snoeken

¨Vanmiddag nog wat riet zitten breken daar, ik had er 6! en 1 zeelt.
De 1e 2 snoeken op een rozemeijer pookje met Fladen molen van John Schreiner en een Fireline exceed erop met Screamin devil van Spro eraan, ik wilde die grote snoeken van mijn verspeelde aas vinden, helaas klapte er gelijk een brutaal kleintje op en daarna een 70'er, beide in het water eraf getikt.

Toen met de FP 10gr. maar nu met Stroft GTM 20/00e, dat ging een stuk beter dan met de overleden Stilon waar geen rek meer in zat dus….)))-;

Hiermee pakte ik 3 snoeken en 1 zeelt, ook die in het water onthaakt, was op een 7cm 1 delig plugje met rateltje erin, vonden ze lekker. Alle vis ving ik in het grote gat in het riet.
Naast het riet even met de vliegenhengel en pakte ik er 1 van 80cm precies, helaas die grote snoeken met de pluggen niet meer gezien, alles was schoon bij de anderen in de bekken. Het water was wel erg helder weer, hier een korte impressie….¨






Marcel heeft vandaag, vrijdag, ook nog gevist:


¨Plak die er maar bij voor gisteren, lijkt het nog wat, deze kwamen wel vandaag binnen, baby snoekje op klein plugje en iets grotere op die 15cm vis van Spro.(ooit gevonden)
Schoot er na de foto vanzelf af, lekker hoor haha.¨










zaterdag 25 oktober 2014

Acht snoeken in ruim 4 uur vissen

Vandaag gaan Wim en ik op de snoek en later zal Marcel ook aansluiten. Wim vist met de FP 10 grams grafiet spinhengel van 220 cm met een zinkende plug. Ik vis met de FP 5 grams grafiet van 200 cm met een klein spinnertje. Marcel vist zoals gewoonlijk met zijn Orvis vlieghengel met de streamer.






Wim en ik beginnen omstreeks 1 uur en Wim haakt bij een van zijn eerste worpen zijn eerste snoek. Na een korte dril kan Wim hem zelf scheppen en hij blijkt 72 cm te meten. Dit was hem:







Snoek gaat terug.


Dan is het mijn beurt: na een verre worp voel ik een beuk op het spinnertje en sla aan. De vis doet in eerste instantie niet veel, maar na enkele seconden trekt de snoek de hengel hoepel rond en doet de slip van de molen zijn werk. Na enkele ontsnappings pogingen weet ik de snoek in het net te krijgen. De snoek meet bijna 80 cm. Gevangen met 14/00 nylon met een 5 grammer.













Snoek bijna 80 cm.
  




Vlak na mijn eerste snoek verspeel ik nog een snoek die vlak bij de kant aan mijn spinner gaat hangen en enkele seconden later losschiet. Ik ga op een stek verderop en als ik daar enkele minuten sta te vissen heeft Wim zijn tweede snoek vast. Als ik ga kijken heeft Wim de snoek al op de kant. Hij is 65 cm.





Wim weet vervolgens nog een snoek te landen, hij meet 70 cm:





Een 70-er.





Wims volgende snoek, rond de 50 cm:








Marcel weet een snoek aan de streamer te verschalken:







Wim weet nog een snoek te haken:









En andermaal Wim met een snoek:





Wim had in totaal 6 snoeken. Marcel en ik ieder één snoek.

Jan