dinsdag 12 juli 2016

Twee oude Fairplay hengels: Extreme make over.


Twee oude Fairplay hengels.
Op de site hengelspullen.nl trof ik een advertentie uit België aan waarin twee Fairplay hengels te koop werden aangeboden(zie onder). De advertentie bleek al sinds 20 november 2014 online te staan, al meer dan anderhalf jaar dus.
De hengels waren rond de 40 jaar oud. De prijs was € 100 voor beide hengels samen. Ik stuurde de verkoper een e-mail om meer duidelijkheid te krijgen wat voor type hengels het waren. Volgens de verkoper waren het een spin- en plughengel die door zijn vader zijn gebruikt.

Het was van te voren duidelijk dat de hengels een flinke opknapbeurt nodig hadden. Van de bruine hengel was een oog kapot en van beide hengels was de lak beschadigd. Ik besloot de hengels toch te kopen en voor € 107 inclusief verzendkosten werden de hengels een week later bij mij thuis bezorgd.

Van de bruine hengel was het eerste oog van het top deel kapot en de lak van vooral de gele hengel was in slechte staat(zie de foto's). Ik kon met mijn nagel de lak er zo afkrabben.
Volgens de advertentie waren de hengels 265 cm en 240 cm, maar bij nameting bleek dat de gele hengel 295 cm was en de bruine 265 cm. De gele is waarschijnlijk een plughengel zoals die ook in het Jaarboek voor de sportvisser staat vermeld. De bruine lijkt het meeste op een snoekbaarshengel.




Advertentie op Hengelspullen.nl uit België 





Kapot oog bij de bruine hengel.

Slechte staat van de lak van de gele plughengel.

Bus van de gele plughengel blijkt helemaal geoxideerd te zijn.

De opknapbeurt van de twee FairPlay hengels.
Voor het kapotte oog van de bruine hengel had ik nog een vrijwel identiek exemplaar liggen dus dat was zo gefixed.
De oude laklagen heb ik met een Stanley mesje verwijderd: het mesje haaks op de blank dan maar krabben. Dat ging allemaal vrij vlot. 
In eerste instantie wilde ik de wikkelingen laten zitten en alleen de oude lak van de wikkelingen verwijderen, maar dat bleek niet te lukken: de wikkeldraden bleken erg pluizig te zijn en sommige wikkelingen lieten los.
Dat betekende dat alle ogen opnieuw gewikkeld diende te worden. Dat deed ik door eerst aan één kant van een oog de oude wikkelingen op het voetje weg te snijden en dan deze direct opnieuw te wikkelen en vervolgens de andere kant van het oog. Zo bleven de ogen netjes op de oorspronkelijke plaats zitten.

Het eindresultaat.

Alle lak van de hengels gekrabd en alle wikkelingen vervangen en de hengels een aantal keren gelakt.





Nieuw oog op de bruine hengel.

















maandag 13 april 2015

Op de brasem

Vandaag, zondag 12 april, gaan Wim en ik op de brasem. We vissen op onze bekende brasemstek. Het is droog en zonnig met wel een vrij krachtige zuidwestenwind die best hinderlijk is.
De stek is nog niet in lentesfeer: we ontwaren slechts een paar leliebladen die nog niet eens het wateroppervlak bereiken.
We beginnen omstreeks 1 uur en Wim vist met brood en ik vis met mais. Al gauw krijg ik beet en ik vang de eerste brasem die ook de laatste van mij zal blijken te zijn. De brasem is naar schatting ergens tussen de 45 cm en 50 cm.

Wim vangt vervolgens zijn eerste brasem en die blijkt 54 cm te zijn. De eerste foto's van de dril zijn mislukt, maar ik heb nog wel een paar foto's:




Brasem van 54 cm.





Het houdt allemaal niet over, maar Wim weet nog een drietal brasems te verschalken, dit was er een van:













zondag 5 april 2015

Paasweekeinde 2015

Het roofvisseizoen zit er op. We mogen tot eind mei alleen met de gewone hengel vissen. Op Goede Vrijdag zijn Wim en ik op de brasem gaan vissen. We gaan vissen in een water waar vorig jaar volgens betrouwbare bron een brasem van 77 cm(zegge zevenenzeventig centimeter) is gevangen. Wim vist met brood en ik met mais. We vangen zelfs geen voorn laat staan een brasem van 70+ cm. Het is waarschijnlijk nog te koud. We proberen nog een paar andere stekken, maar dat levert ook niks op.

1e paasdag 2015: weinig wind met zon.




Eerste paasdag gaan we voor het eerst dit jaar met de vlieghengel op pad. Wim gebruikt zijn Flextec aftma 3 hengel van 3 meter. Ik gebruik voor het eerst mijn onlangs gekochte Orvis ultrafine aftma 2 hengel van 7,9 feet. Ik gebruik mijn Battenkill reeltje met daarop een aftma 2 lijn die ik bij Amfishingtackle heb gekocht.

Orvis aftma #2

Orvis Battenkill.



We beginnen in een ondiep slootje, ook wel de Pietsloot genaamd. Ondanks dat het zonnetje lekker doorkomt geeft de voorn hier niet thuis. We zoeken een andere stek en ik kom bij een ondiep prutslootje terecht waar ik nog nooit gevist heb. Ik laat mijn nimf gewoon zonder te werpen voor me in het water zakken en sleep de nimf langzaam vooruit. Dan zie ik de verklikker worden onder getrokken en ik sla aan: een aardige ruisvoorn is mijn deel. Dit is de eerste vis die ik met mijn Orvis #2 vang. De niet zo kleine nimf heeft de ruisvoorn geslikt en ik moet een stokje gebruiken om hem te onthaken.

1e vis gevangen met de Orvis aftma #2


Even later vang ik hier nog een kleinere voorn en deze heeft de nimf nog dieper geslikt. Met de nodige moeite kan ik de weerhaakloze haak eruit halen.
We verkassen nog een keer en op deze stek weet Wim een voorn te vangen voor een uitlaatpijp.

Hierna verkassen we voor de laatste keer, maar deze laatste stek levert niks op.
Het was geen geweldige vangstdag, maar het lekkere weer vergoede veel.

Jan

zondag 22 maart 2015

Voorlaatste roofvis weekeinde

Vandaag, zaterdag 21 maart, gaan Wim en ik weer achter de snoek aan. Volgend weekeinde is het laatste weekeinde dat het vissen met kunstaas mag. Als ik met de fiets onderweg ben naar de afgesproken stek voel ik al dat het geen lenteweer is: het is koud met een stevige wind uit het noordwesten. De zon krijgen we niet of nauwelijks te zien, maar het blijft op een paar druppels na nagenoeg droog.

Op de eerste stek krijgt alleen Wim een teken van leven op de spinner, maar de snoek schiet al snel los. Ik krijg geen stootje. Na ongeveer drie kwartier verkassen we naar de volgende stek. Door het grote water heeft de wind hier helemaal vrij spel en vissen is hier geen pretje. De snoek laat het ook hier afweten.
We verkassen naar de laatste stek van de middag: de smallere slootjes langs de weg. Na ongeveer een kwartiertje krijg ik hier een aanslag: ik had het spinnertje met de wind mee in de lengte richting van de sloot gegooid en na een paar meter draaien pakt de snoek het kunstaas. De snoek gaat een paar keer door de slip en na een kort gevecht kan ik hem landen. Ik vis met een gevlochten lijn, 8/100, die op de Rarenium CI4 1000 zat die ik tweede hands gekocht had. Het merk van de vislijn weet ik niet. Wim maakt een paar foto's:



De vislijn zit om de snoekbek heen gedraaid.





Na de fotosessie wordt de snoek onthaakt en gaat retour. We vissen de stek verder af en Wim verspeelt nog een snoek die los schiet en Wim ziet een forse snoek vlak bij de kant zijn spinnertje missen.

Ik ben inmiddels weer teruggelopen en op een plek waar ik even daarvoor vele malen vruchteloos gegooid heb, haak ik nog een snoek die ik kan landen.








Inmiddels is het een uur of 5 geworden en zoeken we de warme kachel op.

Jan





dinsdag 17 maart 2015

Fairplay hengels lakken

Weet iemand welke lak Schreiner altijd gebruikte voor het lakken van zijn hengels? Volgens mij gebruikte hij een zeer langzaam drogende blanke lak, maar ik weet niet welk merk dat was.
In zijn boek Moderne Materialen en vistechnieken heeft Schreiner het over Picitone lak, maar daar kan ik niks van vinden.

Update

FairPlay Winston Medium 2000M karperhengel gelakt met Ruwa jachtlak.










Jan

zondag 15 maart 2015

Zaterdag en zaterdag

Dit en vorig weekeinde zijn Wim en ik op de snoek geweest met onze FairPlay grafiet spinhengels.
Het vorige weekeinde verspeelde ik op het laatste moment een snoek door lijnbreuk. Dat is balen want nu heeft de snoek de spinner nog aan de buitenkant van zijn bek. Hopelijk raakt hij die gauw kwijt. Ik had waarschijnlijk de slip van mijn Pelican 50 te vast gezet en in combinatie met een korte lijn was lijnbreuk het gevolg. Dit is voor het eerst sinds jaren dat ik een snoek door lijnbreuk verspeel.

De snoek vlak voordat ik hem verspeelde.

Twee ooievaars.

Wim had vorig weekeinde geen vis gevangen. Wel kreeg hij diverse aanslagen, maar geen enkele snoek blijft hangen aan de spinner.

Dit weekeinde gaan we zaterdag weer op de snoek, beiden met FairPlay 5 grams grafiet spinhengels.
Was het vorig weekeinde op zaterdag aangenaam weer met het zonnetje er bij, nu is het stervenskoud met een stevige noordoosten wind en hooguit een graad of 5. We vissen diverse stekken af en kiezen bewust die plekken uit die een beetje uit de wind liggen. Ik zie geen enkel teken van vis, maar Wim weet een snoek te verschalken op een kleine spinner.


De snoek glijdt het net binnen.


De snoek van Wim gaat weer retour.



Dit was het enige teken van leven dat we zagen deze zaterdag.