dinsdag 12 juli 2016

Twee oude Fairplay hengels: Extreme make over.


Twee oude Fairplay hengels.
Op de site hengelspullen.nl trof ik een advertentie uit België aan waarin twee Fairplay hengels te koop werden aangeboden(zie onder). De advertentie bleek al sinds 20 november 2014 online te staan, al meer dan anderhalf jaar dus.
De hengels waren rond de 40 jaar oud. De prijs was € 100 voor beide hengels samen. Ik stuurde de verkoper een e-mail om meer duidelijkheid te krijgen wat voor type hengels het waren. Volgens de verkoper waren het een spin- en plughengel die door zijn vader zijn gebruikt.

Het was van te voren duidelijk dat de hengels een flinke opknapbeurt nodig hadden. Van de bruine hengel was een oog kapot en van beide hengels was de lak beschadigd. Ik besloot de hengels toch te kopen en voor € 107 inclusief verzendkosten werden de hengels een week later bij mij thuis bezorgd.

Van de bruine hengel was het eerste oog van het top deel kapot en de lak van vooral de gele hengel was in slechte staat(zie de foto's). Ik kon met mijn nagel de lak er zo afkrabben.
Volgens de advertentie waren de hengels 265 cm en 240 cm, maar bij nameting bleek dat de gele hengel 295 cm was en de bruine 265 cm. De gele is waarschijnlijk een plughengel zoals die ook in het Jaarboek voor de sportvisser staat vermeld. De bruine lijkt het meeste op een snoekbaarshengel.




Advertentie op Hengelspullen.nl uit België 





Kapot oog bij de bruine hengel.

Slechte staat van de lak van de gele plughengel.

Bus van de gele plughengel blijkt helemaal geoxideerd te zijn.

De opknapbeurt van de twee FairPlay hengels.
Voor het kapotte oog van de bruine hengel had ik nog een vrijwel identiek exemplaar liggen dus dat was zo gefixed.
De oude laklagen heb ik met een Stanley mesje verwijderd: het mesje haaks op de blank dan maar krabben. Dat ging allemaal vrij vlot. 
In eerste instantie wilde ik de wikkelingen laten zitten en alleen de oude lak van de wikkelingen verwijderen, maar dat bleek niet te lukken: de wikkeldraden bleken erg pluizig te zijn en sommige wikkelingen lieten los.
Dat betekende dat alle ogen opnieuw gewikkeld diende te worden. Dat deed ik door eerst aan één kant van een oog de oude wikkelingen op het voetje weg te snijden en dan deze direct opnieuw te wikkelen en vervolgens de andere kant van het oog. Zo bleven de ogen netjes op de oorspronkelijke plaats zitten.

Het eindresultaat.

Alle lak van de hengels gekrabd en alle wikkelingen vervangen en de hengels een aantal keren gelakt.





Nieuw oog op de bruine hengel.

















Geen opmerkingen: