maandag 14 mei 2012

Zaterdag 12 mei: voor het eerst op de harder

Het is zaterdag stervenskoud en ik twijfel lang of ik wel wil gaan vissen. Ik popel al langer om weer eens op de harder te gaan vissen, maar het koude en natte weer gooit iedere keer roet in het eten.
De wind is noordwest en volgens mij zit ik dan aan de Nieuwe Waterweg net uit de wind: ik besluit het er toch op te wagen. Ik neem een heel wit brood mee en ga met de fiets op weg met een dikke sjaal om mijn nek. Al gauw slaat de twijfel toe: ik zie een paar donkere buien hangen en het is gewoon januari koud op de fiets. De harders zitten waarschijnlijk nog lekker in de Middellandse Zee vermoed ik.

Na een tiental minuten fietsen bereik ik de Nieuwe Waterweg aan de noordzijde. Ik fiets eerst een stuk langs de oever af om te zien of ik, gewapend met polaroid zonnebril, enige harders kan ontwaren. Helaas kan ik geen enkele harder spotten. Wel zitten er volop sterntjes die op jonge visjes jagen en ook tientallen zwanen.

Beneden aan de oever zit ik inderdaad uit de wind en na een klein buitje wordt en blijft het droog en het wordt zelfs lekker in het zonnetje.
Ik week een aantal witte boterhammen in water, pers het water er uit en voer daar regelmatig mee. Als ik omstreeks half twee 's middags begin, is het afnemend tij en dat geeft een flinke stroming. Bovendien is de scheepvaart behoorlijk druk waardoor mijn dobber constant op en neer deinst. Ik vis met de FP brasemhengel 370 cm met ABU reel en 17/00 maxima nylon. Haakje is een feederhaakje nummer 8 en als aas gebruik ik een broodvlok.

Ik zie nog een vliegvisser die het bij de uitlaat van de waterzuiveringsinstallatie probeert.

De aankomende twee uur krijg ik één keer beet(voor zover dat in de deinende golven is waar te nemen) en na die twee uur is de concentratie behoorlijk verslapt. Dit blijkt fataal want als ik na het bekijken van de vissende sterntjes weer een blik werp op mijn dobber blijkt die te zijn verdwenen. Ik vermoed eerst dat die dobber weer is vastgelopen en dat de stroming hem onder heeft getrokken, maar opeens zie ik mijn lijn omhoog lopen en komt er een harder aan de oppervlakte die direct loslaat. De harders zitten er dus wel degelijk!
Regelmatig zwemmen er nu harders op mijn voerplekje soms met wel vijf stuks tegelijk en ik verwacht ieder moment dat mijn broodvlok gepakt wordt.  Helaas wil geen enkele harder toebijten. Toch geniet ik van het lekkere zonnetje en deze sessie heeft mij geleerd dat de harders er toch al zijn ondanks het matige weer. Omstreeks half zes hou ik het voor gezien.

Ik popel nu al om bij een volgende sessie een harder te vangen!

Jan


donderdag 3 mei 2012

Marcel op het Oostvoornsemeer: het verhaal gaat verder

Van Marcel ontving ik onderstaand visverslag via e-mail.


Hoi Jan,

Vandaag in de middag weer even naar het OVM geweest en niet voor niets gelukkig, die kans is immers zeer groot daar.

Er stond weer een vervelend windje uit de verkeerde richting om vanaf de kade te vissen en veel vissers waren er niet, 1 jongen stond op de kade en had nog niets op droge vlieg.
Ik ging naast hem staan en probeerde het ook ermee, maar dat was haast niet goed weg te zetten met die wind, dus ik schakelde maar om naar zinkleader met 16/100e tip, wel wat dun voor daar zou later blijken...
Ik monteerde een 'red tag' zo'n nimfje met goud kopje, zwarte body en rode staart en strippen maar, al was laten slepen op de wind net zo makkelijk.
Al snel diende de eerste aanbeet zich aan, ik zag mijn lijn wegduiken en sloeg, hangen....







Dat ging rap en zowaar wat groter dan gisteren, snel onthaken en weer lekker laten zwemmen.
Je zag ze nu duidelijk weer aan de oppervlakte komen en de wind ging ook ineens liggen, mmmm zou ik omschakelen naar droog...nee doorgaan, die nimf is duidelijk goed.
Al snel knalde de volgende erop, wel heftig hoor zo zinkend vissen, je ziet niets en ineens is het raak.



Weer een regenboog, met ditmaal al duidelijk zijn mooiere paarse gloed erop.
Hij zat net naast zijn bek eronder gehaakt, maar die telt ook toch?!
Al snel werd duidelijk wie hier de vis ving en waarmee, andere vissers kwamen met lege handen van de dammetjes en voegde zich bij ons, de andere jongen, die er al stond, ving ook eindelijk een regenboogje en was van de 0 af.
Ondertussen had ik al een paar flinke aanbeten gemist en 2 grotere verspeeld, jammer weer.
Ook was ik ineens mijn fijne 'red tag' kwijt, waar die is gebleven ik weet het niet, was het die harde aanbeet of ligt die achter mij?
Snel mijn laatste zelfde eraan en verder werpen....
Hoppa, de lijn duikt weer weg, ik sla en heftig springend dient de volgende zich aan....en het is weer iets nieuws voor mij!






Wat een mooi beestje die nieuwe beekforel, prachtige stippen en wat een tandjes he!
Snel weer verder, misschien vang ik nog wat voordat het weer omslaat, er hingen donkere wolken en de wind stak ook weer op.
Dat werd weer worstelen met mijn werpkunsten.....maar al snel kwam de 4e binnen, een klein regenboogje die er niet helemaal netjes uit zag qua kleed.






Dat ging weer lekker dus, inmiddels stonden we met zijn drieën te vissen op de kade en was ik weer eens mijn laatste 'red tag' kwijt, verdorie, dat ging net zo lekker ermee.
Die moet achter mij liggen, daar ik commentaar kreeg op mijn werptechniek, ik zou te ver naar achteren gaan, dus geen 1uur maar 2 uur ofzo, zo komt mijn lijn te laag en de vlieg op de grond. Ik heb nog staan zoeken maar helaas.
Toen maar een raar rood ding eraan gedaan wat ook voor nimf door het leven gaat, helaas niets meer gezien en het was ook lastig vissen met die windrichting gaven de anderen ook toe. Ondertussen was de jongen die er als eerste stond al een tijdje bij de 1e paal aan het waden en ving ook zo zijn visjes en zowaar een echte tarbot, was een raar gezicht, ik heb het al eerder zien vangen, maar dat was vanuit een bellyboat.
Hier stond hij te vissen.....



Ondertussen was André, die van die grotere bruine forel gisteren, ook aangeschoven en begon met de bibio.
Ik was intussen de boel aan het inpakken en stond lekker bij te kletsen, maar ook hij ving niets en ging op huis aan.
Ook stond ik nog met wat mannen te praten die met de oude hengels van 'Reflex' visten en een 'Belg', wat natuurlijk een gefortuneerde NL'er is met FLY als kenteken, lachen, ik zie hem vaker. Hij had er vandaag wel 25+ gevangen op droog achterin bij de palen. Aan hem vertelde ik dat ik ook wel eens oefen met die oude zachte hengels van Fair Play, nou daar had hij er nog genoeg van, wat moet je ermee?! Nou....die verzamel ik en vis ik graag mee, prachtige actie zit er juist in, zei ik hem. Pfff ik heb karper,brasem, snoekbaars en weet ik al niet wat, van die mosterd gele, zei die.
Ik heb hem mijn mail gegeven en hij zou wel even op de zolder gaan zoeken....ben benieuwd!

Ondertussen had ik 1 van de 2 'red tags' ook weer gevonden, die lag gewoon op de grond achter mij, mmmm toch even verder zoeken daar en ik vond wel 2 andere vliegen, zo zie je maar, toch nog 1 vlieg winst vandaag!
Dat was het weer, volgende keer dus weer 22/100e eraan als tip, dat is wat je daar minstens nodig hebt, ik viste veels te licht!

Groeten van Marcel.


Update 24 mei 2012. Vliegvissen vs kunstaas 2 - 0!

Vandaag kreeg ik van Marcel het onderstaande verslag via e-mail.


"Vandaag even naar het ovm geweest, pfff het was warm en ik ben flink verknetterd.
Het was best leerzaam, de grote vissen wilden niet de droge vlieg doorhappen, ze nipten eraan of een kolk eronder om je tot slaan te verleiden...slimme beesten!
Maar ik had die rare vlieg nog die half dreef/wegzonk en ook lekker zwart was, een soort verzopen bibio dus, daar had ik vorige keer die enorme run mee en verspeelde de vis, die eraan en gelijk raak!





Een mooie 60+er regenboog in het net na een flink gevecht, gelijk kwamen er 3 andere jongens uit Alkmaar aan om te vragen waar ik dat mee deed, zij hadden dezelfde problemen van niet doorzetten, ik het hun uitleggen en let op, ze vangen ook gelijk 50 en 60'ers naast mij!!

En toen was het weer stil....wel nog wat kleine 30'ers gevangen en één 30'er presteerde het om al weglopend in mijn kielzog de vlieg te pakken.
De telefoon ging en ik moest weer naar huis wegens verplichtingen eten en de kleine enz.
Toen ik de 'bak' uit wilde stond er nog iemand te klagen dat ze niet doorbeten en ook daar zag ik weer de grote zwemmen, ik het hem weer uitleggen hoe en wat en snel naar huis, jammer weer, het hadden er meer kunnen zijn."




woensdag 2 mei 2012

Marcel op het OVM: 5 kleine regenbogen


Marcel schreef:

"Ik hoorde vandaag dat ik gisteren beter op het OVM had kunnen staan, ik was er net, er werd toen flink gevangen aan de kade.

Net er nog even gestaan en ik had 5 kleine regenbogen op de droge vlieg aan de kade, dus geen natte schoenen/pak. Mijn buurman was al langer bezig, die had er wel 15 en een mooie bruine forel.

Wel veel discussies gehad met of het wel of niet mag op de kade/steiger, ik dacht van niet, de collega's zeiden van wel mits geen duikers. Een boze Engelsman wist wel zeker dat het niet mocht ivm de uitzetters, die zouden blijven hangen daar. Maar wat als er een bellyboat voor de kade ligt....?"













Groeten Marcel.




Zondag 29 april 2012: op de brasem.



Zondag 29 april gaan mijn zwager en ik op de brasem vissen. De weersverwachting is echter uitermate onzeker: komt er regen of niet. We besluiten het er toch op te wagen, hoewel de donkere lucht niet veel goeds voorspelt. De wind is zwak uit het oosten en dat is gunstig voor de plek waar we vissen want dan staat die in onze rug en dat vergemakkelijkt het inwerpen.

Niet lang nadat we omstreeks 2 uur 's middags beginnen gaat het toch regenen; eerst licht, maar later toch wel matige regen. Na ongeveer een half uur wordt het droog en met de zon erbij is het zowaar lekker weer.

Mijn zwager gebruikt de swingtiphengel als brasem pen hengel en ik gebruik de FP brasem cobold van 315 cm met 12/00 mm maxima. We leggen een eenvoudig voer van brood vermengd met gekocht kant en klaar voer. Al snel krijgen we beet en vangen wat kleine brasems. Dan gaat mijn dobber eerst omhoog en dan langzaam schuin weg: ik sla aan en verwacht een brasem. Het blijk echter een winde te zijn van 53 cm. Veel strijd geeft die echter niet. Marcel, die ook is komen kijken, maakt foto's met zijn iphone:














Na een paar minuten later dient de tweede winde zich aan. Deze meet 51 cm.









Marcel praat ons nog bij over zijn forellenavontuur van vrijdag 27 april 2012 en heeft twee van zijn vlieghengels meegenomen om ze te laten zien: een Sage en een FP vlieghengel aftma 2.

Intussen is de wind gedraaid van oost naar zuid en is ook nog toegenomen en dat maakt het vissen er niet makkelijker op. We vangen nog wat kleintjes, maar niets bijzonders.
Het is inmiddels lekker warm geworden, dus het is toch wel uit te houden.

Ik krijg nog bezoek van een loslopende hond die er met mijn zak voer vandoor gaat en een aantal boterhammen verslind.

Omstreeks 7 uur 's avonds gaan we weer op huis aan. Op de terugweg zien we nog flink grote brasems paaien in een slootje dat verbonden is met de plas waar we altijd met de spinner gaan snoeken en waar Marcel zijn monsterbrasem van 68 cm ving.
Een paar dagen later e-mailde Marcel mij ook nog een foto van paaiende brasem in hetzelfde slootje.

Marcel schreef:

"Hé Jan, rij net op de zuidbuurt, denk wat zie ik nou!?
Wel 20 brasems van 50+ ook de reuzen flink bezig, naast ons snoek stekkie bij de brug."



vrijdag 27 april 2012

Marcel op de forel in het Oostvoornsemeer

Marcel is op de forellentoer. En dan niet in een kunstmatig forellenputje waarbij je de gevangen forellen de schedel in moet slaan, nee hij is bezig met het echte werk op het Oostvoornsemeer waar je de forel moet terugzetten. Hieronder zijn relaas.


Hoi Jan,

Vanmorgen om 5 uur opgestaan en uit het raam kijkend..mmm nee het waait teveel. Om 6  uur nog eens gekeken en de gok genomen, op naar het Oost Voornse Meer!
Daar even na 7'en aangekomen een strak blauwe lucht met waarachtig voor daar niet eens zoveel wind. Er stonden 3 andere vliegvissers, waarvan de derde een eind verder.



Omdat mijn werpkunsten uit de jaren '70 stammen, besloot ik maar nóg verder dan de derde man te gaan klungelen en dat bleek ook als ik al ruim een uur stond te werpen zonder aanbeten met springende forellen om mij heen, een nadere blik op mijn leader toonde helemaal geen vlieg! Die moet er na een paar worpen af gevallen zijn, knopen is ook een vak blijkt wel. Al kwamen die al genoeg in mijn leader door mijn gestuntel...snel weer een zwarte 'bibio achtige' vlieg eraan, wat vet erop en werpen maar, nu zou ik het toch moeten zien als die 'weg' is... Het wemelde intussen van de zwarte vliegen in het water, dus dat ging goed. Al snel volgde een heftige aanbeet aan de oppervlakte, ik hef mijn hengel omhoog en trek tegelijk aan de lijn, hangen!
Gek genoeg neemt hij geen run en moet ik al binnen strippend de vis drillen, dat ben ik niet gewend en strak houden is een must daar ik zonder weerhaak vis.
Maar goed, even later is de buit binnen, een mooie regenboog van circa 45cm, naar de mening van een dorpsgenoot, een vis van vorig jaar uitgezet.
Die dorpsgenoot was in een kayak ondertussen erbij gekomen en gaf gelijk wat tips over reanimeren e.d  daar ik hem vertelde dat dit mijn eerste vis was, niet gek zei hij.
Hij vertelde ook penningmeester en werp instructeur te zijn van  een vliegvisclub uit Vlaardingen, misschien toch maar eens daar gaan kijken op een maandag avond...




Ondertussen had ik het stervens koud gekregen van dat eerste nutteloze uur in het water staan, de man in de kayak raadde mij aan om even de oever op te zoeken en in het vervolg toch maar een jas aan te doen.....tja het zonnetje scheen wel, maar dat water.....



Na een half uurtje bijkomen en eten op de kant tussen de natuur en wel erg veel zwarte vliegen inmiddels, besluit ik weer het water in te gaan en bij de 'kayak man' te kijken die inmiddels ook een regenboog had, de 'derde man' die iets terug stond had ondertussen wel 20 beekforelletjes op een nimf, maar daar kwamen we niet voor natuurlijk (-;



Toch besloot ik maar al vissend naar de auto terug te gaan om een jas aan te doen, een paar meter verder zag ik een grotere regenboog vlak langs mij zwemmen en plaatste mijn vlieg iets ervoor, hij aarzelde geen seconde en draaide er gelijk naar toe en hangen, ditmaal ging die er wel vandoor en kon ik hem mooi op de reel drillen.
Met even later een mooie regenboog van circa 60cm in het wat te kleine netje bleek achteraf, voordeel is wel met die weerhaakloze haken, dat ze in het net al los zijn of gaan.
Dus toch maar even een foto gemaakt, ze moeten het thuis immers ook geloven he.



Dus maar weer verder vissend naar de auto toe,  da's nog een heel eind met mijn rustige slakkegangetje om geen vis te verstoren en ondertussen genietend van de mooie natuur in dit machtige aquarium en BAM, weer een aanbeet, dat ging snel en met grote sprongen makend leek het meer op vliegeren, zo kreeg ik er lastig controle over, maar het was duidelijk een Saibling, met die witte vinnen, van een cm of 60 die wel erg druk was, dus helaas na een paar minuten schoot hij eraf #@#$@#$!
Weer verder struinend naar de wagen kwam ik bij steeds meer vissers die ook bijna allemaal met kromme hengels stonden, de vis was los!
Na een paar worpen tegen het dammetje, waar het lekker diep is, kreeg ik weer een aanbeet, nou dat heb ik geweten!
De duidelijk grotere vis schepte zichtbaar mijn 'bibio' van het oppervlak en nam gelijk een run naar rechts, hup de lijn strak en op de reel verder.......maar toen nam die een wel heel erge run, ik zag ineens allemaal rare kleuren door mijn hengel ogen vliegen en voor ik het wist was de vis een meter of 50 verder richting andere vissers, ik probeerde hem nog af te remmen maar er was geen houden aan. Ik gebaarde de andere vissers op te passen, hij kan immers er zomaar omheen zwemmen. De enorme regenboog was inmiddels al richting de 80m gezwommen toen hij even inhield, ik snel draaien en .....@!@#@^$@$ weer los, verdorie dit was echt een toppertje! En ik had even ervoor al heel serieuze grote zien zwemmen die ruim over de 70cm heen gingen, bah hier baalde ik wel van al kan mijn dag natuurlijk niet meer stuk.








Bij de auto aangekomen stonden er nog meer vissers klaar, ze hadden mekaar duidelijk gebeld dat het 'feest' was en dat zeiden ze ook.
Nog even nababbelend met een lotgenoot die ook zijn kind op tijd moest ophalen, kreeg ik nog wat vliegen van hem, wat een toffe lui daar allemaal, het bleek de 'derde man' te zijn die inmiddels de tel kwijt was met zijn nimf vissend.
Al met al een topdag en geen tijd gehad om een jas aan te doen moest ik snel naar huis.
Nu maar snel weer een gaatje vinden, de bibio's zijn immers maar een weekje 'los' en in het weekend is het geen doen daar, surfers, duikers en veeels teveel vissers achter de dammetjes.

Groetjes van Marcel

enne..dit zouden we eigenlijk samen moeten doen, dit is zo machtig mooi vissen en tevens zijn dan die achterlijke runs te filmen, ik heb mijn handen vol eraan dus foto's en filmen gaat moeilijk.

zondag 15 april 2012

Zaterdag 14 april 2012: op de brasem

Vandaag gaan mijn zwager en ik op de brasem: hij met een FP swingtiphengel light en ik met de FP brasem cobold van 315 cm. Ik gebruik 12/00 maxima op een mitchell 310x gold.
Omstreeks twee uur 's middags arriveren we bij de Boonervliet in Maassluis. In het gedeelte waar we gaan vissen trekken in het voorjaar altijd de brasems samen. Ook karper zit er dan genoeg.

Het weer is zoals het al dagenlang is in april: koud en nu ook nog met een noordelijke wind. Het maakt het vissen er niet prettiger op. Bovendien is het niet warm genoeg geweest om de brasems massaal te laten samenstromen op onze stek.
We leggen een eenvoudig voertje van gekocht lokvoer vermengd met brood. We vissen met brood.

Al gauw blijkt dat het geen superdag zal worden. We krijgen slechts sporadisch beet wanneer we tussen de gele plomp velden vissen.



Mijn zwager vangt een paar aardige brasems waarvan deze de grootste is:


Ik zelf vang een paar kleinere brasems en ook een paar blankvoorns en een ruisvoorn:





Zoals gezegd houdt het allemaal niet over en omstreeks half zes stoppen we. Waarschijnlijk is het water nog te koud en moeten we wachten op een paar warme dagen.


zondag 1 april 2012

Zondag 1 april 2012

Ik was eigenlijk niet van plan om te gaan vissen, want het zou koud zijn zondag en ook nog met kans op regen. Wanneer ik zondagmorgen wakker word dan schijnt zowaar de zon en lijkt het best aardig weer. Ik besluit het toch weer een paar uur op de karper te proberen. Snel mijn FP brasemhengel gepakt en een blikje mais en een zak met voer dat ik van Marcel heb gehad.

De stek bij het Lyceum is maar 5 minuten fietsen voor mij, maar het voelt toch wel koud aan. Ik ga op dezelfde plek vissen waar ik vorige week een karper van 50 cm ving. Ik strooi eerst wat voer op mijn stek en tuig dan mijn hengel op. Ik gebruik weer mais die ik met een soort hair aan mijn haak bevestig.
Al snel zit er beweging in mijn dobber ten teken dat er vis zit, maar de beten zetten niet door. Na ongeveer een uur gaat mijn dobber schuin weg en ik verwacht een karper. Helaas het blijkt een brasem te zijn. Ik besluit meteen maar te verkassen, want deze brasem heeft natuurlijk alle mogelijk aanwezige karpers verjaagd.
Op de nieuwe stek voer ik weer, maar ook hier is geen karper te bespeuren. Er komt nog een jongetje van een jaar of vijf bij me kijken. Hij is met zijn vader verderop aan het vissen, maar hij vindt het bij mij blijkbaar interessanter dan bij zijn vader, want hij komt iedere keer weer terug bij mij kijken.
Intussen krijg ik het steeds kouder en besluit omstreeks kwart voor een te stoppen. Toch was het wel weer leuk om weer eens naar een dobbertje te kijken, dat is toch wel een heel andere visserij dan met kunstaas.