Ik vis met de Fairplay brasemhengel van 370 cm met een ABU eon 3601 reel gevuld met 17/00 maxima Chameleon( 2 kg trekkracht). Als aas gebruik ik gezoete mais uit blik. Mijn stek is een stadswater in Vlaardingen waar ik al eerder in het voorjaar met succes viste. In het voorjaar is het er gelukkig nog niet zo druk, 's zomers moet je er niet gaan vissen voor je rust.
Ik voer eerst wat mais en tuig dan mijn hengel op en ga vissen. Al vrij snel krijg ik beet, maar deze zetten niet door. Na een half uur krijg ik een wegloper en sla aan: een brasem van naar schatting 45 cm.
Omstreeks half elf komt Marcel ook even kijken. Hij vist zelf niet, maar heeft wel lokvoer bij zich. Omstreeks elf uur verkas ik naar voor het lyceum. Marcel voert ook met zijn meegenomen lokvoer. Het mag echter niet baten: het enige leven dat er is komt van vechtende meerkoeten en futen. Marcel vertrekt omstreeks twaalf uur en ik blijf nog een uurtje en vis nog een paar andere plekjes af een paar meter verderop. Dat levert ook niks op en als laatste bevis ik weer de plek waar Marcel zijn lokvoer heeft gegooid. Dit was de stek.
Een paar minuten nadat ik heb ingeworpen gaat de dobber schuin weg en sla ik aan: karper. De FP brasemhengel gaat goed rond en de karper trekt een paar keer lijn van de reel. Na een paar minuten kan ik hem scheppen. Het is een vrijwel schubloze spiegelkarpertje van ongeveer 50 cm.
![]() |
| Karper van ongeveer 50 cm |
Nog een foto van de stek:
| Stek bij het Lyceum |
Na dit ene kapertje stop ik en fiets naar huis onder een inmiddels goed doorgekomen maart zonnetje. Het weer in maart blijft maar goed dit jaar en maart zal wel in de top tien van warmste maartmaanden terechtkomen. Zeven weken geleden werd er nog over de elfstedentocht gesproken......




