zondag 25 maart 2012

Zondag 25 maart 2012

Vandaag besluit ik voor het eerst dit jaar op de karper te gaan, de snoeken laat ik verder met rust. Wanneer ik om ongeveer half tien 's morgens op pad ga met de fiets is het zwaar bewolkt en gewoon koud: ik schat ongeveer 6 graden, terwijl het de zaterdag ervoor bijna 18 graden werd. Dit is typisch voor de lente: de ene dag bijna 20 graden met de zon, de volgende dag bewolkt en amper 8 graden. De wind is noordoost van richting.

Ik vis met de Fairplay brasemhengel van 370 cm met een ABU eon 3601 reel gevuld met 17/00 maxima Chameleon( 2 kg trekkracht). Als aas gebruik ik gezoete mais uit blik. Mijn stek is een stadswater in Vlaardingen waar ik al eerder in het voorjaar met succes viste. In het voorjaar is het er gelukkig nog niet zo druk, 's zomers moet je er niet gaan vissen voor je rust.
Ik voer eerst wat mais en tuig dan mijn hengel op en ga vissen. Al vrij snel krijg ik beet, maar deze zetten niet door. Na een half uur krijg ik een wegloper en sla aan: een brasem van naar schatting 45 cm.

Omstreeks half elf komt Marcel ook even kijken. Hij vist zelf niet, maar heeft wel lokvoer bij zich. Omstreeks elf uur verkas ik naar voor het lyceum. Marcel voert ook met zijn meegenomen lokvoer. Het mag echter niet baten: het enige leven dat er is komt van vechtende meerkoeten en futen. Marcel vertrekt omstreeks twaalf uur en ik blijf nog een uurtje en vis nog een paar andere plekjes af een paar meter verderop. Dat levert ook niks op en als laatste bevis ik weer de plek waar Marcel zijn lokvoer heeft gegooid. Dit was de stek.

Een paar minuten nadat ik heb ingeworpen gaat de dobber schuin weg en sla ik aan: karper. De FP brasemhengel gaat goed rond en de karper trekt een paar keer lijn van de reel. Na een paar minuten kan ik hem scheppen. Het is een vrijwel schubloze spiegelkarpertje van ongeveer 50 cm.

Karper van ongeveer 50 cm

Nog een foto van de stek:

Stek bij het Lyceum

Na dit ene kapertje stop ik en fiets naar huis onder een inmiddels goed doorgekomen maart zonnetje. Het weer in maart blijft maar goed dit jaar en maart zal wel in de top tien van warmste maartmaanden terechtkomen. Zeven weken geleden werd er nog over de elfstedentocht gesproken......



zondag 11 maart 2012

Zondag 11 maart 2012

Vandaag hebben mijn zwager, Marcel en ik afgesproken op de bekende stek. Mijn zwager en ik gaan het eens proberen op de brasem omdat we opgetogen zijn over de brasem van 68 cm die Marcel vorige week ving op zijn rapier. Ook de regelmatig gehaakte zeelten doen vermoeden dat er genoeg witvis op de stek aanwezig is.
Mijn zwager gebruikt een Fairplay vlokhengel en ik de Fairplay brasemhengel cobold van 315 cm voor 12/00 nylon. Ik gebruik mais, mijn zwager gewoon brood. Marcel vist met zijn lievelingshengel de Fairplay rapier 2 grams.
Het weer is prachtig: zonnig, noordwesten windje en een graad of 10.

Wanneer wij arriveren is Marcel al bezig en heeft al twee aanslagen gehad op zijn rapier. Wij tuigen op en leggen een eenvoudig voertje van brood. Mijn zwager haakt na lange tijd een flinke kroeskarper die jammer genoeg na een keer mis scheppen los schiet. Hier een stuk van de dril: kroeskarperdril

Ik heb wel geteld eenmaal beet gehad. Verder is het niks met de witvis. Mogelijk is het water toch nog te koud.

Er valt overigens genoeg te genieten: we zien drie buizerds vliegen en in het riet horen we een winterkoninkje, het wordt duidelijk lente!

Marcel doet het beter: hij vangt een snoekje van rond 50 cm. Hier de dril snoek 50 cm op rapier.
Marcel mist ook nog een paar aanslagen. Hij is opnieuw de winnaar vandaag met zijn snoek.

Marcels favoriete kunstaasje is de Izumi:


Omstreeks half twee haken we af.

donderdag 1 maart 2012

Donderdag 1 maart 2012: reuze brasem voor Marcel

Van Marcel ontving ik onderstaand visverslag via e-mail.


Hoi Jan,

Ik was al in 3 dagen klaar met de klus, dus vandaag een klapnet besteld, morgen halen.
Tussendoor even wezen vissen, het was windstil en zag in de slootjes veel golven door het water, dus of ze wilden bijten.....

Ik heb welgeteld wel 5 aanbeten gehad en allemaal gemist! Ik was steeds afgeleid door de natuur om mij heen, eerst kwam er een mooie jachthond langs, hap mis.
Toen wilde ik controleren of mijn tang wel in mijn jas zat, ik voelen...moest ik slaan zonder anti-retour. Toen kwam die rare grote bruine vogel weer over, is groter dan een buizerd, maar een kop van een roerdomp, heel raar en weer mis, alsof ze meekeken onder water. Dat bleek wel, want er kwam er ook 1 onder de kant mee zwemmen en ik trok mijn aas er net zomaar uit in plaats van even te laten zwemmen heen en weer, maar hij had mij al gezien.

Eindelijk een ruk en gillende slip, is dit dan een BigMamma?

Ik had geen meetlint bij mij, dus een rietstengel afgeknipt en naderhand in de werkplaats opgemeten, 68cm!!! Wat voor reuzen zitten daar nog meer?


Brasem van 68 cm gevangen door Marcel



Nameten van rietstengel

Overigens zat die mooi in de rugvin, dus weinig schade gelukkig.
Ik had nog even van aas gewisseld naar streamer met lood(huppel)hagel, 2eworp weer een aanbeet, het leek wel of ze vandaag op hun hoede waren.

Nou, ik lees wel of je nog eens tijd hebt, ben benieuwd of we ze met 2 aassoorten wel kunnen verleiden tegelijkertijd, mij hebben ze vandaag goed beet genomen in plaats van andersom.

Groeten van Marcel.

zaterdag 25 februari 2012


Zelf ben ik niet wezen vissen vandaag, maar van Marcel ontving ik onderstaand visverslag per e-mail met foto's.

Hoi Jan,

Vandaag de band verwisseld en opnieuw een prop erin gezet.
Het zonnetje scheen heerlijk, dus......op naar de waterkant.
Er stond best wel een koude wind, maar de zon maakte een hoop goed.
Zoals blijkbaar gebruikelijk was het eerste stuk weer niks, bij het tweede stuk voelde ik steeds wat, het leek op aanbeten, maar soms kreeg ik een klein schubje terug aan de haak.
Even later een ruk en een enorme run van zeker 10-15meter door de slip, dit ging zo 4 keer door maar steeds korter natuurlijk.
Ik voelde duidelijk de staartslagen, dus weer een haker....alleen nu waren de staartslagen veel groter dan bij de Zeelt laatst.
Ik zag grote kolken en dacht direkt aan Karper, na een minuut of 3-4 kwam de boosdoener tevoorschijn....een grote Brasem met paaipukkels van 58cm!!

Brasem van 58 cm gevangen door Marcel

Die was precies in de staart gehaakt, ik wist niet dat die zo sterk waren zeg. Ze zeggen wel eens de snoek is de brasem onder de roofvissen zo lui, maar dit sloeg alles, wat een runs...pfff.
Even later ben ik toch maar omgelopen, omdat de zon achter de bomen bleef en de wind best koud was. De wind zou dan ook mooi in de rug zijn, dus verder werpen.

Na 3x werpen weer een knal op de hengel, vlak langs die woning die er staat, nu was het duidelijk snoek en bleef diep, dus groter dan anders.
Ook deze trok behoorlijk wat draad van de molen, alleen vloog die naar rechts, na een korte dril kwam de snoek tevoorschijn en ik zag mijn visje niet meer, dus de moed verdween weer in mijn schoenen. Ook is de kant daar een stuk hoger door de beschoeiing, en ik kreeg ook nog eens mijn hand niet goed achter haar kop, dus toen ze minder kabaal maakte met de klem op de kant gehesen en de operatietafel had ik ondertussen al gedekt. Hij zat goed diep in de onderbek en met de lange arterieklem kon ik erbij, dit moest wel in 2 fases wegens tijd, ik had haar tussendoor even laten zwemmen. Toen ik haar in eerste instantie op de kant had gelijk gemeten en 79cm is niet slecht daar, vandaar dat bij de foto het lint wat scheef lag, dit was puur voor de foto even snel.

Snoek van 79 cm gevangen door Marcel
Ik heb hierna nog ruim een uur staan gooien en 1 tik gehad met een hoop luchtbellen naar boven komend, nog 2 keer van aas verwisseld naar kleine terrible en streamer, maar helemaal niets meer. Vreemd, het plekkie was heerlijk vandaag in het weiland, ik kon het wel uren uithouden maar tevergeefs.

Vreemd trouwens die plekken op de snoek, volgens mij heb ik deze vorige maand eerder gevangen, dit viel me wel op, zeker zware jeugd gehad of die Aalscholvers....

Tussen de 2 vissen door, werd ik door een maatje gebeld die gisteren op de Kagerplassen was geweest met zijn vieren, ze hadden 14 Snoeken!!
Ze zaten in een bootje met dood aas en Jerkbaits om de snoeken te triggeren, dat werkte blijkbaar, ze zwommen erachteraan en kozen vervolgens voor het echte aas dat op een paar meter van de boot lag!
4 stuks waren rond de 90cm, leuk dagje zal dat geweest zijn.

Groeten van Marcel.





vrijdag 24 februari 2012

Vrijdag 24 februari, wederom op snoek.


Vandaag, vrijdag 24 februari, gaan Marcel en ik weer met kunstaas op de snoek. Hij weer met zijn Fairplay rapier 2 grams grafiet en 4 play plugje, ik nu met de Fairplay 5 grams grafiet en een spinnertje.
Wat meteen opvalt vandaag: het voelt een stuk kouder aan dan gisteren en het is een stuk somberder, ja zelfs mistig. Ook is de wind een stuk sterker dan gisteren. Ik ben omstreeks half tien op onze stek, Marcel arriveert een kwartiertje later.
Zoals bijna gewoonlijk vangen we in eerste instantie niks, we krijgen zelfs geen stootje. Dan gaan we naar het gedeelte waar Marcel gisteren zijn twee snoeken en zeelt ving. Als eerste krijg ik een vis er aan, maar de vis reageert nauwelijks en zwemt langzaam naar mij toe en dan naar links van mijn af. Ik krijg er een vreemd gevoel bij en een paar tellen later schiet hij los. Ik denk dat ik een vis vals gehaakt had.
Marcel krijgt ook een aanslag, maar mist die. Even later is het wel raak bij hem. Een snoekje van ongeveer 50 cm heeft zijn 4 play gepakt. Terwijl de snoek nog in het water is gokken we naar de exacte lengte: Marcel gokt 50 cm ik 55 cm. Hij blijkt 53 cm te zijn, we hebben dus allebei gelijk. Hier de dril: snoek 53 cm.



Even later krijg ik nog een aanslag die ook gemist wordt. Marcel wil even zijn handen opwarmen in zijn broekzakken en biedt mij aan het eens met de rapier te proberen. Ik geef hem mijn Fairplay 5 grammer. Bij een van de eerste worpen krijgt Marcel op mijn hengel een snoek. De snoek trekt de hengel krom, maar dan valt het zaakje vrij snel slap. Wij denken dat de snoek los is, maar als hij de lijn binnenspoelt blijkt de snoek naar de kant gezwommen te zijn en er nog aan te zitten. Even later schiet ie alsnog los.
Ik krijg met de rapier van Marcel ook een aanslag, maar de snoek hangt niet. Ik verbaas me over het gemak waarmee ik met de rapier de 4 play kan wegzetten. Bij het binnenhalen blijkt de 4 play geenszins de rapier krom te trekken. Die 4 play kan dus uitstekend gevist worden met de rapier.
We vangen allebei niks meer en besluiten om kwart voor twaalf te stoppen.

donderdag 23 februari 2012

Donderdag 23 februari 2012: vrije dag.

Eerder deze week e-mailde Marcel mij:

Hoi Jan,

Vandaag zag ik nu eens 2 doodaasvissers staan op de stek, ik ging erheen met de Rapier en vroeg hoe het was, ze hadden er samen 3.
Dus ik gooien met de streamer en hoppa, 2 50'ers binnen een uur en een derde schoot eraf. Ze zitten er dus nog gelukkig!
Aardige gasten, wat oudjes wel, maar ze konden het waarderen. Een hond vrat hun laatste spieringen op en ze gingen weg haha.

Tot binnenkort dus maar weer, kijken of we vette mamma's kunnen strikken...

Groeten Marcel.

Fairplay baitcaster light met ABU Revo premier



Ik had zelf al tijden niet meer gevist en besloot twee vrije dagen te nemen: donderdag en vrijdag. Het KNMI voorzag temperaturen rond de tien graden en niet al te veel regen en niet zo veel wind. Nog geen twee weken geleden was het tien graden onder nul. We beleven rare tijden w.b.t het weer.
Ik e-mail Marcel dat ik donderdag ga vissen en hij is ook van de partij. Omstreeks half tien morgens beginnen we.

Marcel vist met een FP rapier 2 grams en die nieuwe nanofil lijn. Hij vist ditmaal met een 4 play plugje(zo'n vierdelig plugje dat zo bedriegelijk echt beweegt als een echte voorn).
Ik gebruik mijn FP baitcaster light en ABU revo premier reel. In eerste instantie gebruik ik een oranje, tweedelige rapala plug.
Het eerste uur gooien levert niks op, zelfs geen enkel stootje. We gaan iets verder op de stek en daar krijg ik als eerste een aanslag: de vis hangt even, maar schiet los. Een tijdje later weer een losschieter.
Marcel heeft meer geluk: hij krijgt ook twee losschieters, maar vangt ook drie vissen. Het zijn twee snoeken en een vals gehaakte zeelt.


Marcel met een van de snoeken aan zijn Fairplay rapier 2 grams



Van de dril van de door Marcel gevangen vissen heb ik met mijn digitale fototoestel filmpjes gemaakt.
Dit was de eerste snoek van ongeveer 70 cm: snoek nummer 1

We verbazen ons er weer over dat je met zo'n licht hengeltje als de Fairplay rapier 2 grams zo makkelijk een snoek bij de kant krijgt. Er is eigenlijk helemaal geen noodzaak om een zwaardere hengel dan de rapier te gebruiken.
Snoek nummer twee van Marcel, ook om en nabij de 70 cm. Omdat ik tijdens de dril over de camera heen naar de vis kijk is de snoek niet altijd in beeld. Aan het einde van het filmpje blijkt de snoek de dreg van het plugje op een onmogelijke manier in de bek te hebben en assisteer ik Marcel. We knippen de dreg kapot zodat de snoek weer snel kan worden teruggezet. Omdat ik meehielp kon ik het laatste stuk niet filmen. Filmpje van snoek nummer twee: snoek nummer 2


Marcel vertelde al eerder dat hij regelmatig een zeelt haakt op onze stek. De derde vis die hij haakt doet denken aan een grote snoek: Marcel krijgt nauwelijks vat op de vis. Wanneer de vis dichterbij is blijkt het andermaal een zeelt te zijn, die na meting 50 cm blijkt te zijn. Dit was de dril van de zeelt: zeelt op rapier

Ik heb een 5 delige plug van Marcel gehad en als ie door het water gaat lijkt het net een gewond voorntje:
5 delige Izumi plug actie






zondag 5 februari 2012

Kunstaas versus levend aas 0 - 10

Nu het vriest dat het kraakt en van vissen niks terecht komt wil ik hier een verhaal van een paar jaar geleden plaatsen.


Een jaar of drie geleden begon de winter al eind november met natte sneeuwbuien en lage temperaturen. Er lag nog geen ijs. Omdat ik toch wilde vissen, probeerde ik het vlak bij huis in de Vaart van Vlaardingen in het centrum van de stad. Daar houdt de Vaart op bij een sluis naar de haven van Vlaardingen. Die sluis wordt gebruikt door boten die de Vaart uit of in willen. Bij die sluis had ik al eerder kunstaas vissers gezien en het leek me wel een leuke stek.

Op een zaterdagmiddag in eind november ging ik het proberen. Er stond wel “Verboden toegang” op het hekje dat toegang gaf tot een vlonder bij de sluis, maar daar stapte ik zo overheen. Ik had een 24 grams Fairplay plughengel bij me en een Luxor molen met een behoorlijke voorraad pluggen en enkele lepels. Het water bleek glashelder en hoewel er zeker ruim twee meter water stond kon ik de bodem vlak onder mijn voeten zien. Ik zag alleen maar gezonken herfstbladeren.

Ik heb allerlei pluggen en lepels gebruikt en slechts eenmaal zag ik in het heldere water een snoek mijn plug een stuk volgen, maar ook weer afhaken. Na anderhalf uur, ik had het al behoorlijk koud gekregen, arriveerde een sportvisser met zijn zoontje in een boot. Hij begroette me en informeerde naar mijn vangsten. Ik vertelde dat ik niks gevangen had. Hij vroeg of hij vlak naast me mocht komen vissen en ik had uiteraard geen bezwaar.
De visser bleek een grote emmer met levende aasvis bij zich te hebben en ik zag voornamelijk grote blieken en volgens mij ook wat kleinere brasems. Hij viste dus met levend aas. Hij pakte een grote bliek en sloeg een dreg in de rug van de vis. Hij viste met een stalen onderlijn en op ongeveer anderhalve meter zat een zeer grote dobber. Hij gooide in op ongeveer vier meter van waar hij stond en waar ik al anderhalf uur daarvoor honderden keren tevergeefs een flink deel van mijn kunstaas had doorheen gehaald.
Direct nadat hij had ingegooid verdween de grote dobber onder water en ik zei nog tegen hem: “Zo dat is een sterke bliek .” Hij zei: “Nee, dat is snoek” en hij sloeg aan en een snoek van ruim 90 cm was het resultaat. De snoek werd netjes onthaakt, gefotografeerd en teruggezet. Daarna werd een verse bliek gebruikt en weer op dezelfde plek ingegooid en weer schoot de dobber vrijwel direct onder en weer werd een grote snoek gehaakt en geland. Dit ging zo zeker wel tien keer achter elkaar door: vrijwel direct na het ingooien greep een snoek toe op de levende vis. Niet iedere snoek werd geland, maar dat kwam meestal omdat de visser zijn zoontje van een jaar of tien een aantal keer de snoek wilde laten vangen en dat resulteerde soms in het verspelen van de snoek. Na die tien keer werd het iets minder, maar met grote regelmaat werd toch een snoek gevangen door hem met het levende aas.

Soms werd er een boot geschut in de sluis en dat gaf dan veel stroming op de stek, maar dat leidde vaak tot meer snoek.
Ik stond perplex: ik had nul snoeken met kunstaas en hij meer dan tien met levend aas. Op sommige stekken is kunstaas blijkbaar ver in het nadeel ten opzichte van levend aas.

Een aantal weken later probeerde ik het weer met kunstaas op de stek bij de sluis, maar al gauw kwam er een andere visser naar mij toe met de mededeling dat de levendaas visser een week daarvoor bekeurd was vanwege het gebruik van levend aas en dat vissen op de steiger niet meer werd getolereerd. Ik heb hem bedankt en ben ergens anders gaan vissen.