zondag 25 maart 2012

Zondag 25 maart 2012

Vandaag besluit ik voor het eerst dit jaar op de karper te gaan, de snoeken laat ik verder met rust. Wanneer ik om ongeveer half tien 's morgens op pad ga met de fiets is het zwaar bewolkt en gewoon koud: ik schat ongeveer 6 graden, terwijl het de zaterdag ervoor bijna 18 graden werd. Dit is typisch voor de lente: de ene dag bijna 20 graden met de zon, de volgende dag bewolkt en amper 8 graden. De wind is noordoost van richting.

Ik vis met de Fairplay brasemhengel van 370 cm met een ABU eon 3601 reel gevuld met 17/00 maxima Chameleon( 2 kg trekkracht). Als aas gebruik ik gezoete mais uit blik. Mijn stek is een stadswater in Vlaardingen waar ik al eerder in het voorjaar met succes viste. In het voorjaar is het er gelukkig nog niet zo druk, 's zomers moet je er niet gaan vissen voor je rust.
Ik voer eerst wat mais en tuig dan mijn hengel op en ga vissen. Al vrij snel krijg ik beet, maar deze zetten niet door. Na een half uur krijg ik een wegloper en sla aan: een brasem van naar schatting 45 cm.

Omstreeks half elf komt Marcel ook even kijken. Hij vist zelf niet, maar heeft wel lokvoer bij zich. Omstreeks elf uur verkas ik naar voor het lyceum. Marcel voert ook met zijn meegenomen lokvoer. Het mag echter niet baten: het enige leven dat er is komt van vechtende meerkoeten en futen. Marcel vertrekt omstreeks twaalf uur en ik blijf nog een uurtje en vis nog een paar andere plekjes af een paar meter verderop. Dat levert ook niks op en als laatste bevis ik weer de plek waar Marcel zijn lokvoer heeft gegooid. Dit was de stek.

Een paar minuten nadat ik heb ingeworpen gaat de dobber schuin weg en sla ik aan: karper. De FP brasemhengel gaat goed rond en de karper trekt een paar keer lijn van de reel. Na een paar minuten kan ik hem scheppen. Het is een vrijwel schubloze spiegelkarpertje van ongeveer 50 cm.

Karper van ongeveer 50 cm

Nog een foto van de stek:

Stek bij het Lyceum

Na dit ene kapertje stop ik en fiets naar huis onder een inmiddels goed doorgekomen maart zonnetje. Het weer in maart blijft maar goed dit jaar en maart zal wel in de top tien van warmste maartmaanden terechtkomen. Zeven weken geleden werd er nog over de elfstedentocht gesproken......



10 opmerkingen:

Anoniem zei

Dag Jan,

Leuk verslag.
Dat zal best een mooie hengel zijn, de Brasem Cobold van 3,75 M. Die gaat natuurlijk prachtig rond op een karpertje!
Zelf heb ik een Brasem Cobold 3,15 M waarop ik een oud Shakespeare Noris-molentje gebruik met 12/00 Stilon. In een slootje in Zestienhoven gebruik ik die op karpertjes die daar hooguit 43 cm worden. Prachtige sport.

Groeten van Ton Hopmann.

Jan zei

Hallo Ton,

Ik gebruik de Brasem Cobold 375 cm eigenlijk alleen als lichte karperhengel of voor op de harders. In combinatie met een reeltje met een per definitie veel betere slip dan een werpmolen kan je heel wat aan met deze hengel.

Ik heb twee van deze FP brasemhengels van 375 cm : een is een wat ouder type en die heb ik vandaag gebruikt en een recenter type. Beide hen ik op marktplaats gekocht voor rond de 150 euro stuk.

Zo'n Brasem Cobold 3,15 m heb ik ook en dat zal wel lekker rond gaan op die karpertjes van 43 cm. Ik gebruik die hengel wel eens in de Nieuwe Waterweg op brasems en dat zijn brasems die echt wel strijd geven mede door de soms harde stroming.

Leuk dat je Stilon gebruikt en niet die moderne supersterke lijnen die veel te grote trekkracht hebben voor deze hengels

MVG

Jan Warnaar

Anoniem zei

Hoi Jan,
leuk dat mijn voer toch wel werkt, heb je die karper teruggezet of ligt die in de ontsportieve vriezer? (-;
Ik had zelf niets vanmiddag, 1 kolk gezien maar het was te druk op de kant bij mij.

Marcel.

Anoniem zei

Dag Jan,

Mooie prijzen heb je betaald voor die hengels op Marktplaats.
Ik heb zoveel plezier in het vissen met holglas, Stilon en oude molens dat ik er niet aan denk om met ander materiaal te vissen.
Straks weer met de 1 ponds holglashengel, Brettonmolen en 20/00 Stilon achter de karper aan.

Groeten van Ton.

Anoniem zei

Hoi Ton,
leuk dat jij ook net als ons met de oude materialen en nylon vist, maar reageer jij nu net op die gast van de 'killingfields'? Die doden hun vis, iets waar wij ons niet in kunnen vinden, ga dan naar het OVM en liefst met de vliegenstok, dan ben je een vent. Ik laat hem lekker links liggen, is duidelijk niet mijn ding dat afmaken.
En een 'oude forel die al door een vliegvisser gevangen was', dat geloof je toch zelf niet daar, die gaan direct de pan in.

@Jan, ik zal je de bestandsdelen van het voer toe mailen, zit duidelijk ook mais in verwerkt en veel eiwitten, ze zijn er gek op!

ja met vriendelijke groet

Marcel.

Anoniem zei

Hoi Marcel,

Eh, ik begreep eerst niet wat je bedoelde. Ik heb er niet zo'n sterke mening over. Ieder moet doen wat hij of zij leuk vindt en het is natuurlijk een keer prachtig om grote forellen op licht materiaal te vangen.
Trouwens, vroeger nam ik weleens een snoekbaars mee. Heerlijk met een wit wijntje :)
Het oudere hengelmateriaal (holglas) vind ik er het mooiste uitzien, het fijnste vissen en het meest functioneel en ik ben zeer te spreken over Stilon. Geen behoefte aan iets anders al vind ik de ontwikkelingen wat betreft nieuwe materialen en technieken wel interessant.

Groeten van Ton.

Peter Linzell zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Anoniem zei

Ooo het dat een bogagrip, weet ik veel, John raadde mij dat aan, vind het ook niks hoor.
Sorry Peter, maar ik vind het niet kunnen ongeacht de 'sport' dat ze geven, zo stond ik zaterdag aan het OVM en daar zie je pas vissen! Een oudere man ving in korte tijd 2 mooie regenbogen en viel zowat zelf om zo sterk, foto maken en terugzetten, zo hoort het. Overigens worden de spinboys daar weggekeken.
En dat ik heb lopen klungelen weet ik, ik probeer me te beteren, jou zie ik alleen maar afglijden!

Ik heb in 1 week meer dan 100 foRellen gevangen in(ja zo schrijf je dat) in Noorwegen en nooit 1 gedood, ook op de pier in de Hoek.v.H kreeg ik een geep en zeebaars aangeboden, levend...ik zei top bedankt en gooide ze zo de zee in, je moest ze zien kijken.

Maar het zijn prachtige foto's en de hengel buigt geweldig zag ik hoor, maar puur om het beleid daar zou ik die vijvers laten schieten.
Ik ben heel benieuwd wanneer je het OVM gaat betreden, ik zou het alleen niet té licht proberen....

Goed geregeld daar, veel controle, enkele haken zonder weerhaak en 'catch and release'!

Maar 'no hard feelings', ik kan het gewoon niet aanzien dat die beestjes een tik krijgen, net als die hakers ook al was dat in de vinnen, mijn lol was weg.

Gewoon mijn mening en vast niet alleen....

Marcel.

Anoniem zei

@Ton,

ja ik heb de mijn nieuw gekochte special light in de jaren '70 ook weer klaar gezet, via MP heb ik een 2000L op de kop getikt 4.30m dat zal een lol worden met een grote harder eraan. Alles met nylon uiteraard.
Overigens vis ik altijd met de pen net een metertje uit de kant. Nieuwe ontwikkelingen doen mij niet zo veel, het werkt toch.
Tegenwoordig zie je alleen maar tentjes met verklikkers via wifi e.d......wat een sport. Om maar te zwijgen wat ze achterlaten die troep.

Marcel.

Jan zei

Peter Linzell schreef: En die Bogagrip brrrrrr...

Ik heb zelf ook een gafje, toentertijd gekocht bij Jan Schreiner zelf. Ik heb hem o.a. een keer gebruikt toen ik een snoek van 105 cm gehaakt had met een plug. Als ik die snoek geschept had met een schepnet dan was de kans groot dat de haken van de plug in het net zouden blijven haken en de snoek door te spartelen zichzelf zou beschadigen. De snoek bleef roerloos hangen aan het gafje en ik kon de plug snel uit de snoekenbek verwijderen en de snoek terugzetten. Het enige was dat de snoek een minuscuul gaatje in de onderbek had. En nee ik kon de snoek niet met de hand pakken omdat de kant de hoog was en er bovendien riet stond.
Mits goed gebruikt is een gafje of bogagrip een van de meest snoekvriendelijke manieren om een (grote) snoek te landen. Zou Jan of John Schreiner zoiets verkopen als dat de snoek zou schaden? De vraag stellen is hem beantwoorden.

Peter Linzell schreef: Kijk eerst eens in de spiegel voor je over een ander oordeelt.

Dat jij over Marcel wilt oordelen omdat hij wel eens vissen vals haakt doet meer dan ironisch aan: zelf vang je prachtige forellen die je vervolgens de schedel in slaat om ze op te eten. Je ziet wel de splinter in andermans oog, maar niet de balk in je eigen oog. Kijk zelf eens in de spiegel.

Marcel en ik zullen nooit een met de hengel gevangen vis doden en meenemen. Als ik ergens kon gaan vissen waar mij werd verplicht de vissen die ik vang te doden dan zou ik daar simpelweg niet gaan vissen.
Ik weet dat veel mensen er net zo overdenken als Marcel en ik. Ik heb gezien dat je tegenwoordig censuur toepast voor je reacties op je blog. Dat zegt meer over jou dan over die reacties. Blijkbaar kan je slecht tegen meningen die niet in jouw straatje passen en publiceer je alleen reacties die jouw gunstig gezind zijn.

Jan Warnaar