woensdag 28 maart 2012

Hengel en trekkracht van de lijn

Ik lees regelmatig dat mensen een vislijn gebruiken met een veel te hoge trekkracht in verhouding tot de hengel die ze gebruiken.
Jan Schreiner had eens een aardige test beschreven hoe je kon laten zien dat we eigenlijk met veel te zware lijnen  vissen. Neem een pakje margarine van 250 gram, knoop dat aan de lijn van  je hengel  en probeer het van de grond te lichten. Jan Schreiner had deze test beschreven in een van zijn vele boeken.
Ik heb de test ook even gedaan met een Fairplay 5 grams grafiet en een Fairplay 10 grams grafiet.

Fairplay 5 grams grafiet en pakje croma van 250 gram.
Ik heb een FP 5 grams grafiet opgetuigd met een Shimano symetre met daarop maxima chameleon van 14/00. De trekkracht van deze lijn is 1,2 kg(1200 gram). Ik bind het uiteinde van de lijn vast aan een elastiekje dat ik om het 250 grams pakje margarine heb gedaan en probeer met de FP 5 grammer het pakje margarine op te lichten van de grond. Ik buig de 5 grammer in een bocht zoals ik hem nog nooit op een vis heb getrokken, maar het lukt niet het pakje margarine van 250 gram van de grond te lichten.  Met de lijn die ik gebruik met een trekkracht van 1200 gram kan ik bijna 5 pakjes margarine tillen.
Pakje Croma van 250 gram

Fairplay 5 grams grafiet en 1 pakje croma van 250 gram



Fairplay 10 grams grafiet en twee pakjes croma van 250 gram
Ik heb vervolgens een FP 10 grams grafiet opgetuigd met dezelfde Shimano symetre als hier boven met daarop maxima chameleon van 14/00 en trekkracht 1,2 kg. Aan de lijn bind ik nu twee pakjes margarine van ieder 250 gram. Totaal heb ik nu dus een gewicht van 500 gram. Ik probeer de twee pakjes margarine met de 10 grammer op te lichten, maar ook al buig ik de 10 grammer tot barstens toe, ik krijg de twee pakjes margarine totaal niet van de grond.

Twee pakjes croma met totaal gewicht 500 gram

Fairplay10 grammer met totaal 500 gram margarine


Op de 10 grammer gebruik ik 17/00 maxima met trekkracht van 2 kg(2.000 gram). Met die lijn zou ik dus 8 pakjes margarine kunnen tillen(8 X 250 gram= 2.000 gram), terwijl ik met de hengel bij lange na niet 500 gram kracht kan zetten. In onze beleving zetten wij enorm veel kracht op de vis, maar dat is een vertekend beeld, omdat wij aan de verkeerde kant van de hengel staan en de hefboomwerking van de hengel ons het idee geeft dat we enorm veel kracht zetten.

Natuurlijk verlies je wat kracht met de knoop aan het kunstaas en de wrijving in de ogen, maar er blijft nog genoeg kracht over bij de lijnen die ik gebruik.

Ik lees dat sommige vissers 15/00 nanofil met een trekkracht van 7,6 kg(7.600 gram) gebruiken op een 10 grams hengel. Met die 15/00 nanofil lijn kan je ruim 30 pakjes margarine optillen( 7.600/250=30,4), terwijl je met die hengel niet eens twee pakjes margarine kan tillen. De term overkill is hier een understatement.
Ik raad u aan deze test met de pakjes margarine ook eens uit te voeren en wellicht snapt u dan ook dat u wellicht met een (veel) te zware lijn vist.

5 opmerkingen:

spinner zei

Hallo XXX ,

Goed verslag , helemaal mee eens ,heb zelf afgelopen seizoen nylon geprobeerd van berkley maxx , 18 mm-3,7kg op de cobold 10 grammer en 14mm 2,1kg op de cobold 5 grammer , op zich een prettige lijn om te mee te vissen , maar veel te veel trekkracht en ben nu dan ook weer terug op het nest bij maxima en nu klopt het plaatje weer voor mij gevoel .

MVG Andre

Anoniem zei

Hoi Jan,

Ben ik het helemaal mee eens. Je moet er ook niet aan denken dat een veel te sterke lijn per ongeluk om je top gaat zitten of ergens aan je molen blijft haken. Terwijl je een flinke vis aan de lijn hebt....
Het mooie vind ik juist wanneer alles mooi in verhouding is: hengel, lijn en ook de haak. Ik heb net 2dehands De Juiste Haak van Jan Schreiner gekocht bij De Slegte :).

Groeten van Ton.

Jan zei

Hallo Andre,

Een leuke blog heb jij http://spinvisser.blogspot.com/.
Ik zie dat je een snoek van 110 cm heb gevangen op een 1,4 kg lijntje. Dat is knap en het geeft weer aan wat je met een goed uitgebalanceerde uitrusting allemaal kunt doen.

Ik zie dat je (naar ik aan neem) vrouw ook vist en dan bedoel ik echt vist met de juiste spullen en niet met een goedkoop hengeltje. Dat maak je niet veel mee dat vrouwen vissen!

Jan Warnaar

Jan zei

Hallo Ton,

Die Schreiner boeken blijven leuk en actueel. Wat was Jan Schreiner zijn tijd ver vooruit: in de jaren vijftig viste hij al met dunne lijnen en die lijnen hadden toen ook nog eens een stuk lagere trekkracht dan nu.

Op MP kan je soms ook voor weinig Jan Schreiner boeken kopen vooral als ze door de brievenbus passen want dat scheelt in de verzendkosten.

Ik heb zelf alle boeken van Jan Schreiner inclusief de twee eerste drukken Flitsend Nylon van twee verschillende uitgevers.

Jan Warnaar

Anoniem zei

Dag Jan,

Ja, ik ben ook dol op de boeken van Schreiner en ik heb er een heleboel. "Alles over alle soorten hengels" en "De Werphengel als volmaakt vistuig" vind ik van de "moderne" boeken zeer interessant maar de oude boeken waardeer ik ook zeer betreft de verhalende teksten, het enthousiasme en de romantiek.
Gaaf dat jij dat ook zo waardeert!

Groeten van Ton.