zondag 29 december 2013

Size does not matter.


Vandaag gaan Wim en ik met de plug op snoek. Marcel heeft een verjaardag en heeft in de morgen al gevist met de vlieghengel. Hij heeft een spectaculaire film gemaakt van de dril van een snoek aan een nimf hengel(zie helemaal onderaan).

Het is licht bewolkt bij een matige zuidwesten wind en naar schatting een graad of 7. We hebben omstreeks een uur afgesproken en wanneer ik ongeveer kwart over een arriveer heeft Wim al een snoek gevangen en een verspeeld. De gevangen snoek was 63 cm:


Wims snoek van 63 cm.

Dit belooft veel en snel tuig ik mijn hengel op. Wanneer ik een plug wil pakken blijkt dat ik mijn doos met pluggen niet bij me heb: ik had gisteren de doos met pluggen uit mijn tas gehaald omdat ik de pluggen wilde laten drogen. Ik heb verder geen kunstaas bij me en Wim heeft slechts een little S plugje bij zich die ik kan gebruiken. Dit is flink balen want even heen en terug naar huis duurt te lang. Dan maar met dit mini plugje:

Little S plugje.



Het plugje blijkt ook nog een slechte actie te hebben en alleen als ik vinnige rukjes geef aan de lijn komt er wat actie in. Veel vertrouwen heb ik er niet in en een uur vruchteloos werpen bevestigt dit wantrouwen in dit mini plugje.

We besluiten te verkassen en ik kies een plek bij een duiker. Wanneer ik daar een paar keer gegooid heb zie ik zowaar een snoek traag achter het plugje aankomen tot vlak bij de kant. Zonder het plugje aan te raken haakt deze snoek echter af. Ik gooi gauw weer in en weer komt de snoek achter de little S plug aan, maar weer grijpt hij niet toe. Dit herhaalt zich nog een paar keer en de vijfde keer komt de snoek weer achter het plugje aan en heel kalm pakt hij het plugje vlak voor mijn voeten. Ik sla aan en de snoek hangt! In eerste instantie schat ik de snoek op ongeveer 70 cm. Wim snelt toe en maakt een paar foto's van de dril:



Snoek aan de FP 12 grammer met Penn 716Z

Na een korte dril is de snoek moe en ligt dicht bij de kant. Dan schudt de snoek nogmaals met zijn bek en het little S plugje schiet los: Wim had de weerhaken van de dreg plat geknepen. Wim, die met het schepnet klaarstaat, bedenkt zich geen moment en met een snoekduik weet hij de vis toch in het net te krijgen, hoewel hij daar nauwelijks in past. Na meting blijkt de snoek 83 cm te zijn! En dat aan zo'n mini plugje: size does not matter!

Snoek van 83 cm aan de little s plug.



Close up van de snoek.





De snoek gaat retour.



Even later vang ik nog een klein snoekje met het little S plugje:




Dan gaan we op de grote plas en daar weet Wim een snoek van 72 cm te verschalken. Deze snoek kwam van een paar meter afstand op de plug afstormen en gaf aardig strijd. Dit was hem:




Snoek van 72 cm van Wim.

Even later weet Wim nog een snoek van 53 cm te landen. Dit was hem:


Snoek van 53 cm van Wim.





Al met al toch een geslaagde snoekdag.

Zoals ik boven al vertelde heeft een van de vismaten van Marcel een enorme snoek vastgehad aan de nimf hengel. Hier de film van de dril gemaakt door Marcel. Zeker boven de meter! Meter plus snoek aan de nimf



zaterdag 28 december 2013

Marcel is met een paar vismaats wezen streameren op snoek.

"We hadden binnen het uur al 4 snoeken!
Perry 73cm, Koen 78cm en ik 80+er niet gemeten wipte tussen de beschoeiing in en gered en nog een kleintje had ik, filmpje staat zo online denk ikSnoekstreamerdag

Marcel"

vrijdag 27 december 2013

Drie snoeken voor Wim

Wim is vanmiddag een paar uur wezen vissen en kon drie snoeken verschalken, terwijl een vierde net werd gemist. Ze zijn gevangen met een plugje.

Van twee snoeken heeft Wim foto's:





donderdag 26 december 2013

Streamersnoeken in een stadsvijver.

Van Marcel kreeg ik onderstaand relaas toegemaild:

"Hoi Jan,

vandaag moest en zou ik de tuinvijver repareren, deze liep steeds leeg, er zat achteraf een groot gat in de rivier en dus een nieuwe rubber mat erin gelegd en werkt weer super!
Voor ik eraan begon had ik natuurlijk eerst wat van die kippenkorrels in de sloot gegooid, na een uurtje zit het dan meestal vol met witvis…en….juist!

Die snoek die ik gisteren verspeelde door een stomme fout, mijn lijn schoot uit mijn hand, moest ik terugpakken…maar deze blijkt niet achterlijk!
De hele tijd staan werpen met de geel/bruine EP-streamer met Ad Swier haak, maar geen tikkie, terwijl de witvis van schrik steeds wegsprong, er zat dus snoek.
Weer die streamer over de plek van een grote kolk en weer geen reactie…hmmmm.
Ik deed er snel een hele simpele kleinere rood/witte streamer aan met kleine haak en….deze was nog niet nat genoeg en hij werd al gegrepen net onder de oppervlakte, prachtig gezicht! Die hing dus en snel de camera neergezet.
Het bleek naar schatting een dikke 80'er dame te zijn, de haak zat netjes voor in de bek en kon zelfs met de hand verwijderd worden, top!
Ik had speciaal voor de vissen nu eens een rubbermat neer gelegd, wel zo vriendelijk..

Toen weer even wat aandacht naar de tuinvijver, de filters moesten nog schoongespoten worden en ben je zo een uur mee verder, ondertussen nog wat voer in de sloot gegooid….
Na een tijdje maar weer eens de hengel gepakt en na de eerste worp schoof er onder de kant al een mooie snoek overheen, prachtig om te zien, het is er vrij helder.
Ook deze zat voorin de bek gehaakt, ik gok een hoge 70'er en was er weer met de hand uit, hier moet ik er meer van maken die streamers, zal ook wel op 'de plas' werken…
Buiten mijn bereik zag ik ook snoek jagen, dus eerdaags de sloot maar eens aflopen, lekker ouderwetse nostalgie voor mij zo'n thuiswedstrijd.
Je kunt het leuk vinden of niet, dit is dichtbij met voornamelijk grotere snoeken, en zit je vast... kom ik met de boot (-;
Aan het eind van de dag had ik weer een aanbeet die blijkbaar aan de staart van de streamer hing, ik had nu eens een lange zonkerstaart gemonteerd, maar deze schoot al snel los met grote kolk achter latend.

De film met de GoPro 3streamersnoeken in stadswater

Kortom leuke en productieve dag zo! Veel streamers kunnen testen waaronder ook een dahlberg diver, die gaat haast niet onder en leuk voor de kleine slootjes en vast spectaculair.

Groetjes Marcel.


foto's voor de kleurtjes, oogt wel beter…"

dinsdag 24 december 2013

Marcel trotseert de storm.

Marcel schreef:

"Hoi Jan,

Zoals ik al zei even eruit met de storm is altijd leuk, vooral met de vliegenhengel lekker worstelen.
Ik had weinig tijd, dus snel de 'hotspots' afgevist.

Op de 1e plek bij het bruggetje de bekende volger, zou die op Twitter zitten? Misschien toch maar eens de GoPro op een telescoop stok monteren, je kan erop wachten of hij/zij volgt steeds.
Toen de andere plekken lekker achter de bomen werpen, maar geen stootje.
Terug bij de 1e plek was de volger verdwenen, maar nu een kleintje die wél wilde happen naar de baas! Zie het filmpje hoe frustrerend het afloopt….Marcel en Ad Swierhaak"

maandag 23 december 2013

Snoeken met streamer en plug

Gisteren, zaterdag, viel de visdag in het water, maar vandaag zijn de verwachtingen beter: in de morgen droog met een (stevige) zuidwesten wind bij een graad of 8. We gaan in de grote plas en Marcel gaat met zijn Orvis vlieghengel met een streamer vissen. Wim vist met zijn Pezon & Michel spinhengel met spinner en later een plug en ik met mijn FP 12 grammer met Izumi 4 play plug. We beginnen omstreeks 10 uur.

Al na drie worpen weet Marcel een snoek te haken: de streamer met Ad Swier haak(weerhaakloos) zit netjes voor in de bek. Dit was hem:






Ik heb ook de dril voor een deel gefilmd: Marcel met snoek op streamer

Na deze vroege vangst blijft het lang stil: Marcel krijgt nog een paar volgers. Van een van die volgers ben ik getuige: de snoek zwemt helemaal tot bij de kant achter de streamer aan en komt tot aan het oppervlakte maar haakt op het laatste moment af. Frustrerend, maar wel spannend om te zien.
Ik krijg een enkele tik en ook nog een volger die met een grote kolk zijn aanwezigheid verraad vlak achter mijn plug. Hij grijpt echter niet toe, ook niet na de talloze keren dat ik dezelfde plek bestook met mijn plug.

Omstreeks een uur haak ik af, terwijl Wim en Marcel nog door gaan.

Update: Wim heeft omstreeks 15:15 uur een snoek van 95 cm gevangen! Er is geen foto want de camera van Wim gaf een card error.....

Marcel heeft met zijn GoPro 3 ook nog opnamen gemaakt: Marcel GoPro opnamen




vrijdag 20 december 2013

Snoeken vanuit de tuin.

"Hoi Jan,

Vanmiddag even vanuit de tuin staan werpen met nu de Orvis #8 10ft. en een EP-streamer met Ad Swier haak.
Marcel v/d Ham zat er ook te pennen op karper en pakte even later verderop een snoek op de broodvlok! Zijn 2e al vandaag zei die haha.

Maar goed, snoek zag ik flink jagen, maar ik kan door de struiken om mij heen alleen recht vooruit werpen, dat werd dus afwachten mét resultaat!
Mooie snoek rond de 70cm weer die de streamer vol had gepakt, ik voelde een half uur ervoor al een tik een eind uit de kant, maar nu was die mee gezwommen denk ik. Vangst van de tuinsnoek

Blijkbaar had de haak een bloedvat geraakt simpel onderin de bek, vreemd, maar hij/zij zwom weer vrolijk weg gelukkig.

Groetjes Marcel"