donderdag 28 november 2013

De aanhouder................

Van Marcel ontving ik onderstand relaas:

"Hoi Jan,

Vanmiddag vroeg klaar dus effe snel met de vliegenhengel erop uit….
Al snel had ik de eerste te pakken, terwijl mijn streamer in het water afzonk werd hij al gegrepen, blijkbaar lag de snoek er recht onder!
Gaat lekker krom die Sage Z-Axis 10ft.#6 Misschien wat licht, maar met bucktail streamers prima te doen.











Dit was ter hoogte van waar laatst jullie fietsen stonden.
Toen even de overkant op gezocht bij die duiker van die grote snoek van jou vorig jaar, niets….
Ik wilde omlopen naar die steiger en dacht ik werp nog even op het hoekje bij die beschoeiing met die zwammen erop destijds en bij de eerste worp BOEM vlak langs de beschoeiing knalde de volgende erop.



















Moet niet gekker worden, gaat lekker zo, maar wat vreten ze die streamers op zeg, die andere ook al, dit is eigenlijk de mindere kant ervan.
Toen nog even op de steiger gaan werpen, maar dat was niks, heel de steiger lag vol met stront van de aalscholvers en ganzen en dus mijn lijnhand nu ook, brrrr.

O ja, nog 2 foto's van het vissen met Daniël in een forellen putje in Utrecht, was leuk!







Lengte van al die vissen weet ik niet, maar ze zijn lekker aan de maat allemaal.

Groetjes Marcel."

zaterdag 23 november 2013

Ultralichte baitcaster van Fairplay

Een paar weken geleden zag ik op Marktplaats een advertentie van Henk Moelker waarin hij een ultralichte baitcaster van Fairplay aanbood. Henk is de oprichter van de Schreineriaan. Deze hengel wilde ik graag hebben en toen ik de vraagprijs bood was de koop gauw besloten.

Afgelopen donderdag ben ik de baitcaster gaan ophalen bij Henk thuis. We hebben onder het genot van een bak koffie een tijd zitten kletsen over onze hobby sportvissen,  Fairplay hengels en over de boeken van Jan Schreiner die Henk, net als ik, verzamelt. Ook heb ik voor het eerst een Glassking spinhengel van 10 gram, 230 cm in mijn handen gehad.

Vandaag, zaterdag 23 november, ga ik de ultralichte FP baitcaster voor het eerst gebruiken. Volgens Henk is het een uniek exemplaar. De hengel bestaat uit één deel van 181 cm en twee verwisselbare handvatten: één voor een reel en één voor een werpmolen. Ik gebruik de baitcaster met mijn ABU Revo Premier:

Ultralichte Fairplay baitcaster met ABU revo premier.





Wim gaat met zijn FP 5 grams grafiet hengel vissen. Marcel is met zijn zoon vliegvissen in Utrecht en is dus niet van de partij.
Wim vist met een spinner en ik in eerste instantie met een Salmo plug. De ultralichte baitcaster werpt makkelijk en is lekker licht. We vissen eerst de kleine slootjes af, maar krijgen geen stootje. We verkassen een paar keer en komen uiteindelijk bij de grote plas uit. Ik ga in de grote plas zelf vissen terwijl Wim een zijslootje bevist. Om wat dieper te kunnen vissen verruil ik de Salmo plug voor een zinkende Izumi 4-play, die ik ooit van Marcel heb gehad. Na een aantal worpen krijg ik een aanslag en aanvankelijk denk ik aan een klein snoekje, maar dichterbij de kant verzet de snoek zich heviger en na een kort maar hevig gevecht kan ik hem scheppen. In het net gaat de snoek pas echt te keer en de snoek en de plug zijn helemaal in het net verwikkeld. Met moeite kan ik de snoek en de plug uit het net bevrijden. De snoek meet 62 cm.


Izumi 4-play plugje.


Eerste snoek op de UL baitcaster: lengte 62 cm.




Wim heeft op zijn stek een grote snoek bij zijn kunstaas gezien en ik besluit ook in de zijsloot te gaan vissen. Na tientallen keren op dezelfde plek te hebben gegooid haak ik een snoek, die meteen massief aanvoelt. De snoek gaat zelfs een paar keer door de reelslip heen die toch zwaar is afgesteld en de snoek maakt een paar sprongen boven water. Wim maakt een paar foto's van de dril en schept uiteindelijk de snoek die 76 cm meet.







Dit is wat menig voorntje als laatste in zijn leven heeft gezien.









De snoek heeft zijn vrijheid terug.


Nadat de snoek is teruggezet, vis ik weer verder en na een worp of 5 zie ik een flinke snoek vlak voor mijn voeten de Izumi inhalen, even aanraken, maar dan toch afhaken. Helaas krijg ik deze niet meer te pakken.

Wim is minder gelukkig: een stuk of 4 keer krijg hij even een snoek eraan, waaronder een grote, maar geen een blijft hangen.
Omstreeks half zes is het zo donker dat we gedwongen zijn te stoppen. Mijn UL baitcaster is ingewijd.

zondag 17 november 2013

Experimenteren met Photoshop

Gisteren met de vlieghengel met streamer geprobeerd een snoek te verschalken. Marcel, Wim en ik vingen helemaal niks. Marcel was de enige die een aanslag op had op de streamer, maar de snoek bleef niet hangen.

Daarom ben ik wat aan het experimenteren met Photoshop:






















dinsdag 12 november 2013

Op de valreep

"Hoi Jan,

Op de valreep vanmiddag, was iets eerder uit het werk dus ff proberen met de J-9 jointed orange…..
Wéér onder mijn voeten erop!

Toch nog (kleintje) vis op de FP 10gr.Cobolt, in het puntje van de bek, dus weer geen natte handen (-; en de vis blij!









Groeten Marcel."

zaterdag 9 november 2013

Op de snoek

Vandaag gaan Marcel, Wim en ik op de snoek op onze bekende stek. We beginnen al omstreeks 11 uur  omdat in de loop van de middag regen wordt verwacht. Marcel vist met zijn FP rapier met 4-play plugje, Wim met zijn 8 grams FP cobold met een spinner en ik met mijn FP baitcaster light met een oranje, tweedelige rapala plug.

Het is koud en winderig en het water is troebel door de bemalingen tengevolge van de overvloedige regens de afgelopen dagen.

Na ongeveer een half uurtje krijg ik een aanslag op mijn plug en sla ik aan. Na een korte dril land ik een snoekje:


Snoek gevangen op de FP baitcaster light.


Nog een half uurtje krijgt Marcel "vlak voor de deur" een aanslag op zijn 4-play plugje. Het blijkt een snoek die na een korte dril moet capituleren:



Ik heb de dril ook nog gefilmd: marcel drilt een snoek

Na nog een uurtje tevergeefs werpen besluiten we aan streetfishing te gaan doen: vissen midden in de stad. Hier weten we geen snoek te verleiden.



Streetfishing

Wim en ik willen eerst nog een andere stek afvissen, maar als Marcel op zijn Iphone buienradar raadpleegt dan zien we de voorspelde regen al dicht naderen. Wim en ik laten het ook maar hierbij en we fietsen naar huis.