zondag 8 augustus 2010

Harder gevangen van 57 cm

Donderdag 5 augustus gevist in de Nieuwe Waterweg bij Vlaardingen. Er stond veel wind en het was hoog water daarom is de stek bij Maassluis te moeilijk te bevissen.

Om ongeveer 13:00 uur begin ik met vissen. Er is niet veel leven in het water te zien. Na een paar uur zie ik vlak voor me een polsdikke paling van zeker 90 cm op de kant aanspoelen. In eerste instantie denk ik dat ie dood is, maar nadat hij droog gevallen is op de kant, draait hij toch terug het water in en zie ik hem niet meer terug.

Omstreeks 4 uur krijg ik voor het eerst beet en sla aan: harder! De harder zwemt met een lange run weg en met moeite krijg ik hem dichterbij. Hij maakt nog een aantal behoorlijk lange runs(langer dan de harder van 65 cm die ik maandag had) en na ongeveer 3 minuten kan ik hem scheppen. Na meting blijkt hij 57 cm te zijn. Dit was hem:

harder_57_cm_nieuwe_waterweg_donderdag_5_augustus_2010

Na het onthaken zet ik hem terug. Ik vis nog een half uur maar krijg geen beet meer. De eerste en enige aanbeet van vanmiddag leverde een harder op!

maandag 2 augustus 2010

Harder gevangen van 65 cm

Maandag 2 augustus. Na een aantal dagen tevergeefs te hebben gevist op harder in Nieuwe Waterweg ter hoogte van Vlaardingen, probeer ik het nu in dezelfde Nieuwe Waterweg ter hoogte van Maassluis. Dat betekent ongeveer drie kwartier fietsen. De zwakke wind is westelijk en het is half tot zwaar bewolkt en een graad of 20. Wanneer ik om twee uur ‘s-middags op mijn stek arriveer is het bijna laag water. Dit was de stek, gezien richting Hoek van Holland(ik zit ongeveer 12 km van Hoek van Holland vandaan):

stek_nieuwe_waterweg_maassluis

Snel de hengel opgetuigd en een aantal boterhammen weken in water zodat ik daar mee kan voeren. Na ongeveer een half uur gaat mijn dobber ineens snel onder, maar als ik sla is er niets. Snel opnieuw inwerpen en opnieuw schiet de dobber onder en sla ik weer mis. Ik vermoed kleine windes. Dan weer ingegooid en opnieuw gaat de dobber vrij snel onder en sla ik aan, hangen: meteen komt  de vis naar de oppervlakte en het blijkt toch een harder te zijn en zeker geen kleintje! De harder maakt geen lange runs, maar geholpen door de ebstroom en enkele grote container zeeschepen die een sterke stroming veroorzaken duurt de dril een minuut of 4. Mijn FP brasemhengel van 370 cm staat al die tijd als een hoepel gebogen. Een voorbijganger biedt aan de vis te scheppen, maar dat doe ik liever zelf. Het is bovendien niet ongevaarlijk op de gladde stenen waar ik zit, je kunt een behoorlijke smak maken.

Uiteindelijk zit ie in het net, hoewel die daar eigenlijk maar voor de helft in past. Na meting blijkt ie 65 cm te zijn, mijn grootste harder tot nu toe dit jaar. Na wat foto’s gaat ie weer terug. Dit was hem:

harder_65_cm_nieuwe_waterweg_maandag_2_aug_2010

In closeup:

harder_65_cm_nieuwe_waterweg_maassluis_closeup

Ik vis nog een paar uur door en vang nog een paar krabben en drie windes.

Ook krijg ik nog een ongewenste douche als de golven van een groot zeeschip tegen de rotsen beukt. Ik ben voor de helft nat. Dit zijn toch wel andere omstandigheden dan een rustige poldersloot, maar dat maakt het alleen maar spannender en uitdagender.

Om half vijf pak ik in en fiets voldaan naar huis.

woensdag 21 juli 2010

Harder gevangen van 48 cm

Maandag 19 juli met de fiets langs de Nieuwe Waterweg gefietst van Vlaardingen tot Hoek van Holland. Ik heb niet gevist, maar wel onderweg het water in de gaten gehouden. Ik zag vele tientallen harders langs de oevers van de Nieuwe Waterweg van Vlaardingen tot en met Hoek van Holland.

Dinsdagmiddag 20 juli weer op harder gevist vanaf ongeveer 13:15 uur. De eerste paar uren alleen maar een paar windes gevangen. De windes waren overigens een cm of 50 en behoorlijk dik. Het gaat me echter om de harders.

Net als ik besluit in te pakken, gaat mijn dobber schuin weg en ik sla aan: harder! Bij het aanslaan vluchten meteen nog een aantal harders weg zie ik, het was dus een schooltje.

Na een dril van iets meer dan 3 minuten land ik een harder van 48 cm. Dit was hem:

harder_48_cm_nwe_waterweg

maandag 19 juli 2010

Opnieuw harder gevangen

Zaterdagmiddag gevist op harder, maar geen harder gevangen alleen een paar windes. Zondagmiddag opnieuw gevist op harder in de Nieuwe Waterweg. Om ongeveer kwart voor twee in de middag arriveer ik langs de Nieuwe Waterweg op mijn fiets. Snel wat korsten brood in het water geworpen en daarna snel de FP brasemhengel van 370 cm opgetuigd.
Het is een stuk rustiger met de wind dan gisteren: windkracht 3 uit het zuid- zuidwesten. Na ongeveer een kwartier krijg ik beet en sla aan: harder! Zoals gewoonlijk reageert de harder eerst rustig, maar na verloop van tijd wordt hij steeds wilder en na een dril van ongeveer 4 minuten kan ik hem landen. Zoals Jan Schreiner wel eens zei: niemand weet hoeveel uren de minuten duren wanneer men met een vis bezig is. Ik kan me daar helemaal in vinden. Na meten blijkt hij 54 cm te zijn. Dit was hem:


Na onthaken en een paar foto's nemen zet ik hem weer terug. Harders slikken nooit de haak is mijn ervaring, dat in tegenstelling tot een winde, waarbij het slikken van de haak eerder regel dan uitzondering is.

zondag 9 mei 2010

Harders gevangen

Vrijdag 4 juni een harder gevangen van 59 cm in de Nieuwe Waterweg met de FP brasemhengel van 3 meter 70 en ABU EON reel 3601 met 17/00 mm Maxima Chameleon nylon. Hij blijkt wat beschadigd te zijn bij zijn staart, maar blijkbaar heeft ie daar weinig last van, want hij verweert zich goed.

 

 harder_59_cm_4_juni_2010

 

Vrijdag 16 juli weer op harder gevist, wederom in de Nieuwe Waterweg en ook weer met de FP brasem hengel van 370 cm. Er staat een krachtige, zuidwesten wind en op het open water lijkt dat altijd dubbel zo erg. Doordat ik onderaan de schuine kant zit, is het toch wel te doen, de wind waait naar mij toe. Na ongeveer een half uur vissen vang ik een harder van 50 cm.



Close up van de diklipharder:



Verder nog een paar windes gevangen en wel vier krabben die ook mijn broodvlok wilden oppeuzelen.

zondag 22 november 2009

Snoek gevangen

Zaterdagmiddag op snoek gaan vissen met de FP 5 grams grafiet. Dit maal gebruik ik mijn Mitchell 310 gold omdat mijn Pelican 50 niet meer goed functioneert.
De Mitchell heeft een zeer fijn afstelbare slip heb ik gemerkt. Om ongeveer 13:00 uur arriveer ik op de fiets bij mijn stek.





Na ongeveer 20 minuten krijg ik een aanslag op mijn spinnertje en sla aan: snoek! De snoek maakt geen snelle runs, maar gaat toch regelmatig door de slip. Hij blijft lange tijd diep in het water zodat ik hem pas op het laatste moment zie. De dril duurt een minuut of 3 waarbij de FP 5 grammer als een hoepel gebogen staat. De slip van het Mitchell molentje werkt uitstekend, dus dat is een goede vervanging van mijn Pelican 50. De snoek blijkt 73 cm te zijn.





Na ongeveer een half uur krijg ik weer een aanslag, maar na een 5 tal seconden schiet de snoek los. De volgende 2 uur gooi ik tevergeefs: geen enkele snoek of baars meldt zich.

Toch geniet ik van het bijna lenteachtige weer: het is een graad of 17 en de zon schijnt bij een zwakke tot matige zuiden tot zuidoosten wind.

zaterdag 14 november 2009

Superzaterdag met Fairplay 5 grams spinhengel: 5 snoeken in een middag.

’s-Morgens regent het maar volgens het KNMI zou het na een paar uur droog zijn en die verwachting komt uit. Als ik ’s-middags op de fiets stap met mijn hengel is het zowaar zonnig met wel een krachtige zuiden wind. Ik weet dat ik op mijn stek redelijk beschut ben voor die zuidenwind, dus dat zit wel goed.

Om ongeveer 1 uur ’s-middags tuig ik mijn 5 grams grafiet Fairplay hengel op: ik gebruik een Pelican 50 met 14/00 Maxima nylon met trekkracht van 1,2 kg. Een klein spinnertje maakt het geheel compleet.

Hoewel het water er veelbelovend bij ligt, vang ik het eerste uur niets: ik krijg zelfs geen stootje. Dan krijg ik een aanslag en ik sla aan. Het blijkt een snoekje van ongeveer 50 cm die nog redelijk wat strijd geeft.



Na een aantal worpen krijg ik weer een aanslag. Nadat ik aansla spuit de snoek er vandoor en trekt meters nylon door de slip. Ik heb totaal geen vat op de snoek en ik vermoed een grote snoek. Even later springt de snoek in zijn volle lengte het water uit en blijkt kleiner dan ik dacht. Als ik hem bij de kant heb blijkt de enkele haak van het spinnertje iets achter de kop bovenop de rug van de snoek vast te zitten. Vals gehaakt dus en daarom leek die zo sterk. Hij blijkt 80 cm te zijn.



Even later opnieuw een aanslag en dit blijkt een snoek van 63 cm te zijn.



Na een half uur weer een aanslag: ook deze snoek vecht redelijk hard. Hij blijkt 70 cm te meten en is duidelijk een vrouwtjes snoek.


Na ongeveer een minuut of twintig vang ik nog een snoekje van ongeveer 50 cm waar ik geen foto van heb.

In totaal heb ik 5 aanslagen gehad op het spinnertje en alle vijf heb ik verzilverd. Een score van 100% en dat komt niet vaak voor!