Marcel schreef:
"Hoi Jan,
Zoals ik al zei even eruit met de storm is altijd leuk, vooral met de vliegenhengel lekker worstelen.
Ik had weinig tijd, dus snel de 'hotspots' afgevist.
Op de 1e plek bij het bruggetje de bekende volger, zou die op Twitter zitten? Misschien toch maar eens de GoPro op een telescoop stok monteren, je kan erop wachten of hij/zij volgt steeds.
Toen de andere plekken lekker achter de bomen werpen, maar geen stootje.
Terug bij de 1e plek was de volger verdwenen, maar nu een kleintje die wél wilde happen naar de baas! Zie het filmpje hoe frustrerend het afloopt….Marcel en Ad Swierhaak"
dinsdag 24 december 2013
maandag 23 december 2013
Snoeken met streamer en plug
Gisteren, zaterdag, viel de visdag in het water, maar vandaag zijn de verwachtingen beter: in de morgen droog met een (stevige) zuidwesten wind bij een graad of 8. We gaan in de grote plas en Marcel gaat met zijn Orvis vlieghengel met een streamer vissen. Wim vist met zijn Pezon & Michel spinhengel met spinner en later een plug en ik met mijn FP 12 grammer met Izumi 4 play plug. We beginnen omstreeks 10 uur.
Al na drie worpen weet Marcel een snoek te haken: de streamer met Ad Swier haak(weerhaakloos) zit netjes voor in de bek. Dit was hem:
Ik heb ook de dril voor een deel gefilmd: Marcel met snoek op streamer
Na deze vroege vangst blijft het lang stil: Marcel krijgt nog een paar volgers. Van een van die volgers ben ik getuige: de snoek zwemt helemaal tot bij de kant achter de streamer aan en komt tot aan het oppervlakte maar haakt op het laatste moment af. Frustrerend, maar wel spannend om te zien.
Ik krijg een enkele tik en ook nog een volger die met een grote kolk zijn aanwezigheid verraad vlak achter mijn plug. Hij grijpt echter niet toe, ook niet na de talloze keren dat ik dezelfde plek bestook met mijn plug.
Omstreeks een uur haak ik af, terwijl Wim en Marcel nog door gaan.
Update: Wim heeft omstreeks 15:15 uur een snoek van 95 cm gevangen! Er is geen foto want de camera van Wim gaf een card error.....
Marcel heeft met zijn GoPro 3 ook nog opnamen gemaakt: Marcel GoPro opnamen
Al na drie worpen weet Marcel een snoek te haken: de streamer met Ad Swier haak(weerhaakloos) zit netjes voor in de bek. Dit was hem:
Ik heb ook de dril voor een deel gefilmd: Marcel met snoek op streamer
Na deze vroege vangst blijft het lang stil: Marcel krijgt nog een paar volgers. Van een van die volgers ben ik getuige: de snoek zwemt helemaal tot bij de kant achter de streamer aan en komt tot aan het oppervlakte maar haakt op het laatste moment af. Frustrerend, maar wel spannend om te zien.
Ik krijg een enkele tik en ook nog een volger die met een grote kolk zijn aanwezigheid verraad vlak achter mijn plug. Hij grijpt echter niet toe, ook niet na de talloze keren dat ik dezelfde plek bestook met mijn plug.
Omstreeks een uur haak ik af, terwijl Wim en Marcel nog door gaan.
Update: Wim heeft omstreeks 15:15 uur een snoek van 95 cm gevangen! Er is geen foto want de camera van Wim gaf een card error.....
Marcel heeft met zijn GoPro 3 ook nog opnamen gemaakt: Marcel GoPro opnamen
vrijdag 20 december 2013
Snoeken vanuit de tuin.
"Hoi Jan,
Vanmiddag even vanuit de tuin staan werpen met nu de Orvis #8 10ft. en een EP-streamer met Ad Swier haak.
Marcel v/d Ham zat er ook te pennen op karper en pakte even later verderop een snoek op de broodvlok! Zijn 2e al vandaag zei die haha.
Maar goed, snoek zag ik flink jagen, maar ik kan door de struiken om mij heen alleen recht vooruit werpen, dat werd dus afwachten mét resultaat!
Mooie snoek rond de 70cm weer die de streamer vol had gepakt, ik voelde een half uur ervoor al een tik een eind uit de kant, maar nu was die mee gezwommen denk ik. Vangst van de tuinsnoek
Blijkbaar had de haak een bloedvat geraakt simpel onderin de bek, vreemd, maar hij/zij zwom weer vrolijk weg gelukkig.
Groetjes Marcel"
Vanmiddag even vanuit de tuin staan werpen met nu de Orvis #8 10ft. en een EP-streamer met Ad Swier haak.
Marcel v/d Ham zat er ook te pennen op karper en pakte even later verderop een snoek op de broodvlok! Zijn 2e al vandaag zei die haha.
Maar goed, snoek zag ik flink jagen, maar ik kan door de struiken om mij heen alleen recht vooruit werpen, dat werd dus afwachten mét resultaat!
Mooie snoek rond de 70cm weer die de streamer vol had gepakt, ik voelde een half uur ervoor al een tik een eind uit de kant, maar nu was die mee gezwommen denk ik. Vangst van de tuinsnoek
Blijkbaar had de haak een bloedvat geraakt simpel onderin de bek, vreemd, maar hij/zij zwom weer vrolijk weg gelukkig.
Groetjes Marcel"
zondag 15 december 2013
OVM: het mag weer
Voor het Oostvoornse meer geldt een gesloten tijd van 15 oktober 2013 tot en met 14 december 2013. Vandaag, zondag 15 december 2013, mag er dus weer gevist worden. Marcel is op deze openingsdag van de partij.
Marcel: "Ik ben net terug vanaf 8 uur daar, verschrikkelijk taai, ik had een kleintje op een zwarte booby met oranje staart en witte tieten".
Marcel heeft de vangst gefilmd met zijn GoPro: OVM 15 december 2013
Marcel: "Ik ben net terug vanaf 8 uur daar, verschrikkelijk taai, ik had een kleintje op een zwarte booby met oranje staart en witte tieten".
Marcel heeft de vangst gefilmd met zijn GoPro: OVM 15 december 2013
zaterdag 14 december 2013
Op de snoek met streamer en plug.
Vandaag gaan Marcel, Wim en ik weer op de snoek op de grote plas. Marcel en Wim gaan met de vlieghengel met streamer en ik met de plug. Ik heb deze week een FP 12 grams spinhengel op MP gekocht met een lengte van bijna 250 cm. Het is een hengel die al op een kleine snoek flink doorbuigt. Ik denk dat de hengel minstens 40 jaar oud is. Ik gebruik deze FP 12 grammer vandaag voor het eerst i.c.m. mijn Luxor spinmolen met 17/00 Maxima en ik gebruik eerst een Salmo plug en later een Izumi 4 play plug.
Het is half bewolkt bij een graad of 8. De zuidwestenwind is in het begin zwak, maar neemt in de loop van de middag toe. Omstreeks een uur beginnen we.
We vissen hele stukken af maar de snoek geeft niet thuis: Wim verspeelt een kleine snoek en Marcel ziet alleen een paar volgers achter zijn streamer.
Op de plek waar ik in november 2012 een snoek van 90+ cm ving, maak ik een verre worp met de FP 12 grammer met Izumi plug. Ver uit de kant voel ik een aanslag en ik sla aan: snoek! De snoek trekt de 12 grammer in een mooie bocht en de slip van de Luxor voorkomt dat de lijn breekt. De snoek maakt een paar korte runs voordat ik hem naar de kant kan dirigeren. Ik schat de snoek in het water op rond 65 cm. Marcel filmt de dril met zijn GoPro en Wim maakt een paar foto's. Hier de link naar het filmpje: snoek op FP 12 grammer.
Wim heeft nog wat foto's genomen van de snoek die 70 cm blijkt te meten.
Het is half bewolkt bij een graad of 8. De zuidwestenwind is in het begin zwak, maar neemt in de loop van de middag toe. Omstreeks een uur beginnen we.
We vissen hele stukken af maar de snoek geeft niet thuis: Wim verspeelt een kleine snoek en Marcel ziet alleen een paar volgers achter zijn streamer.
Op de plek waar ik in november 2012 een snoek van 90+ cm ving, maak ik een verre worp met de FP 12 grammer met Izumi plug. Ver uit de kant voel ik een aanslag en ik sla aan: snoek! De snoek trekt de 12 grammer in een mooie bocht en de slip van de Luxor voorkomt dat de lijn breekt. De snoek maakt een paar korte runs voordat ik hem naar de kant kan dirigeren. Ik schat de snoek in het water op rond 65 cm. Marcel filmt de dril met zijn GoPro en Wim maakt een paar foto's. Hier de link naar het filmpje: snoek op FP 12 grammer.
Wim heeft nog wat foto's genomen van de snoek die 70 cm blijkt te meten.
| Snoek 70 cm aan FP 12 grammer. |
Na het terugzetten vissen we nog door. Wim, die zijn vlieghengel heeft verruilt voor zijn FP 8 grammer Cobolt met plugje, krijgt nog een volger van zeker 80 cm vlak bij de kant, maar helaas grijpt de snoek niet toe.
Dit was het laatste teken van leven en omstreeks 5 uur stoppen we.
donderdag 12 december 2013
Marcel en Go Pro
Marcel heeft een Go Pro action camera gekocht.
Hij heeft hem gebruikt tijdens het vliegvissen. Hier de link:
Go Pro test Marcel
Update 13 december. Tweede filmpje van Marcel: Go pro test 2 Marcel
Jan
Hij heeft hem gebruikt tijdens het vliegvissen. Hier de link:
Go Pro test Marcel
Update 13 december. Tweede filmpje van Marcel: Go pro test 2 Marcel
Jan
zaterdag 7 december 2013
Sage vs Fairplay 2 - 0
Vandaag gaan Marcel, Wim en ik weer op de snoek op dezelfde stek als waar we vorige week ook visten. Marcel wist toen 2 snoeken van 70 cm te vangen met zijn Sage vliegenhengel met streamer.
Vandaag gaat Marcel weer met zijn Sage vliegenhengel met streamer en Wim gaat met de FP 10 grammer met streamer en ik met de FP baitcaster light en ultralight met plug.
De wind is westelijk en matig en het is een graad of 7 bij een zwaarbewolkte hemel, eigenlijk wel goede omstandigheden voor de snoek.
We gaan ieder op verschillende gedeeltes van de stek vissen en later hoor ik dat Marcel een snoek aan de streamer heeft gevangen van naar schatting 50 cm. Dit was hem:
Wim en ik gooien vruchteloos, krijgen zelfs geen enkele aanbeet.
Niet veel later is het weer Marcel die een snoek vangt op de vliegenhengel. Hij haakt hem bij een waterafvoer. Ditmaal ben ik getuige en kan ik wat foto's maken:
Vandaag gaat Marcel weer met zijn Sage vliegenhengel met streamer en Wim gaat met de FP 10 grammer met streamer en ik met de FP baitcaster light en ultralight met plug.
De wind is westelijk en matig en het is een graad of 7 bij een zwaarbewolkte hemel, eigenlijk wel goede omstandigheden voor de snoek.
We gaan ieder op verschillende gedeeltes van de stek vissen en later hoor ik dat Marcel een snoek aan de streamer heeft gevangen van naar schatting 50 cm. Dit was hem:
| Snoek van Marcel gevangen aan de Sage vliegenhengel met streamer. |
Wim en ik gooien vruchteloos, krijgen zelfs geen enkele aanbeet.
Niet veel later is het weer Marcel die een snoek vangt op de vliegenhengel. Hij haakt hem bij een waterafvoer. Ditmaal ben ik getuige en kan ik wat foto's maken:
| Bucktail streamer. |
| Sage + Bucktailstreamer = snoek. |
We gaan tenslotte terug naar de plek waar Marcel zijn eerste snoek ving en daar verspeelt Marcel nog een snoek van naar schatting 70 cm: hij blijft een paar tellen hangen en schiet dan los.
Wim en ik blijven visloos, terwijl Wim toch net als Marcel met een streamer vist.
Fairplay moet het afleggen tegen Sage net als vorige week.
Door de snel invallende duisternis stoppen we omstreeks 5 uur.

