zaterdag 20 oktober 2012

Zaterdag 20 oktober: weer op de snoek

Vandaag gaan Marcel, Wim en ik weer op de snoek. Marcel heeft zijn FP rapier en FP 10 grams cobold bij zich, Wim zijn FP rapier en ik mijn FP 5 grams grafiet spinhengel. Marcel en ik beginnen omstreeks een uur, Wim komt een half uurtje later.

Was het afgelopen zondag koud en regenachtig, nu is het gewoon zacht met een graad of 18. Wel is het meest zwaar bewolkt en regent het af en toe. Er staat weinig wind. Voor het volgende weekeinde(zaterdag 27/zondag 28 oktober) wordt aanzienlijk kouder weer verwacht: de middagtemperatuur zal niet meer boven de 10 graden komen.
We zien nog een Lepelaar staan in het weiland, een opvallende witte vogel die je steeds vaker ziet.

Er zijn altijd enkele dagen per seizoen waarbij je niks fout kan doen. Op deze dag is dat zo voor de baars: bij iedere worp met de spinner bonkt er een of meer keer een baars op de spinner en Wim, Marcel en ik vangen in een uurtje tijd gezamenlijk wel meer dan dertig baarzen. Het formaat is echter klein. Hier onder een van de nog wat grotere exemplaren:


Baars gevangen met de FP 5 grammer.


Na deze baarzen orgie gaan we op een groter plasje op de snoek. Ik heb geluk want al snel beukt er een snoek op mijn spinnertje en de snoek maakt een paar aardige runs en doet de FP 5 grams grafiet diep door buigen en de slip van mijn Symetre 750 moet tussen beiden komen om mijn 15/00 Maximanylon voor breuk te behoeden. Toch duurt de dril hooguit 3 minuten en dat voor een snoek van 70 cm op een 1,4 kilo lijntje. Dit was hem:

Snoek van 70 cm op de 5 grams FP grafiet.

Wim en Marcel vangen nog ieder een snoek van omstreeks 50 cm op de streamer en ik vang nog een minisnoekje waarvan de foto te onscherp is om hier af te beelden.

De snoek van Wim heeft Marcel gefotografeerd:


Snoek van Wim



Snoek van ongeveer 50 cm van Wim





We besluiten het op een grotere plas vlak in de buurt te proberen.


Nieuwe stek in de buurt.

De eerste worp die Wim maakt met de streamer levert een aanbeet op, maar de snoek schiet los. De tweede worp pakt de snoek de haak met veren andermaal en ditmaal hangt ie:


Wim met een snoek op de streamer.



De snoek van Wim meet 60 cm.

De stek ziet er veelbelovend uit.


Marcel en Wim op een steiger.

We vissen nog een half uurtje door, maar vangen verder niets meer. Omstreeks kwart voor zes stoppen we.

zondag 14 oktober 2012

Op de snoek

Vandaag, zondag 14 oktober 2012, gaan Marcel, Wim en ik op de snoek op onze bekende stek. Gisteren, zaterdag, was vissen niet mogelijk door de regen.
Vandaag regent het ook, maar als we omstreeks 9 uur buienradar bekijken dan lijkt het omstreeks 10 uur droog te worden. Helaas blijkt in de praktijk dat we vanaf 10 uur de ene bui na de andere krijgen. Het is er bovendien nog eens berekoud bij, het lijkt wel januari. Op buienradar van 10:35 uur zijn de buien te zien die wij kregen. Wij visten ongeveer in het gele vierkantje.



Buienradar zondag 14 oktober 2012 om 10:35 uur. Volop buien.

Marcel krijgt als eerste een aanslag op zijn Izumi 4 play plug, maar mist die. Even later krijgt hij weer een aanslag en dit keer is het raak. De FP 10 grams cobold wordt door de snoek flink krom getrokken. Hier een  filmpje van het laatste deel van de dril: Dril snoek van 70 cm


De snoek blijkt 70 cm te zijn, best groot voor ons water.


Opmeten van de snoek



Hij blijkt 70 cm te meten.



Even nog een close up van de snoek.


De snoek krijgt zijn vrijheid terug.



Even later vangt Wim nog een snoekje van ongeveer 50 cm.



Snoek van ongeveer 50 cm van Wim


De buien in combinatie met de zon leveren nog een mooi plaatje op:


Regenboog.


Marcel vangt nog een snoek van omstreeks 60 cm die hij in het water onthaakt.


Snoek 60 cm





Onthaken in het water.


De snoek is onthaakt en zwemt weg.


Ik zelf vang helemaal niks. Ik viste met de FP 10 grams grafiet in combinatie met een groene Luxor werpmolen.

Groene Luxor molen onder FP 10 grams grafiet.


Omstreeks half twee gaan we, koud tot op het bot, huiswaarts. Lekker naar de warme kachel.

Update: Marcel is later op de dag nog teruggeweest en heeft nog een snoekje van 50 cm gevangen. Dit was hem:


Op de valreep gevangen door Marcel: snoekje van ongeveer 50 cm.










donderdag 11 oktober 2012

Marcel had een paar uurtjes tijd voor de snoek

Marcel had vandaag, donderdag 11 oktober 2012, tijd om te vissen en wist in een half uur tijd 3 snoeken te verschalken. Een van 60 cm, 64 cm en een van rond de 50 cm.







Het goede nieuws is ook dat het riet is gemaaid zodat we makkelijker bij het water kunnen komen.

11 oktober 2012: eindelijk het riet gemaaid.










zondag 7 oktober 2012

Met z'n tweeën op de snoek

Vandaag gaan Marcel en ik het samen weer proberen op de snoek en baars. Het blijkt een stugge dag want alleen Marcel vangt een klein snoekje. Ik vang een enkel baarsje en Marcel vangt ook nog een paar baarsjes.

Het mooie weer vergoedt veel: uit de wind in de zon is het gewoon warm.

Snoekje gevangen door Marcel


Close up van het snoekje


We hadden een flink aantal toeschouwers


Omstreeks 5 uur houden we het voor gezien.


zaterdag 6 oktober 2012

Met z'n drieën op de snoek

Zaterdag 6 oktober 2012

Vandaag gaan Marcel, Wim en ik samen op de snoek en baars. 's Morgens regent het stevig, maar het KNMI verwacht dat het in de loop van de dag droger wordt en 's middags zou het zelfs opklaren, bij een matige westenwind. Deze verwachting blijkt uit te komen en omstreeks twee uur 's-middags beginnen Wim en ik. Marcel blijkt er al een paar uur op te hebben zitten en heeft al een snoek en drie baarsjes gevangen.

Snoekje gevangen door Marcel aan de rapier


Snoekje gevangen door Marcel aan de rapier



Marcel vangt als eerste van ons drieën een snoek met een fourplay plug. Het is een snoek van in de 50 cm schatten we. Hier het laatste stukje van de dril. Marcel laat de snoek even kalmeren want hij sprong nogal in het water: laatste stukje snoekdril (Het is in HD dus kies de hoogste resolutie bij het radartje onderaan het filmpje in Youtube)

Even onthaken


Even laten zien in totaal


Close up van de snoek


Even later krijg ik een aanslag op mijn 45 mm terrible spinner die ik gebruik met mijn FP 10 grams grafiet van 250 cm. Deze hengel is een stuk zwaarder dan de 5 grams FP grafiet die ik doorgaans gebruik. De snoek van 60 cm laat deze hengel dan ook niet zo ver buigen als de 5 grammer. Marcel filmt nog een stukje van de dril met zijn Iphone: snoekdril 60 cm
Dit was hem:

Snoek 60 cm aan de FP 10 grams grafiet 250 cm

Marcel zet de snoek terug:

Marcel zet de 60-er terug.


Niet lang daarna sla ik weer een vis aan, maar de vis doet eerst heel weinig. Ik vermoed eerst dat ik een zeelt of brasem heb gehaakt, maar even later blijkt het toch een snoek te zijn die echter wel vals gehaakt is in zijn voorste, linker borstvin. Na meting blijkt hij 69 cm te zijn. Het onthaken gaat wel makkelijk en na een foto zet Marcel hem terug. Dit was hem:


Snoek 69 cm aan de FP 10 grams grafiet 250 cm


Kort na deze vangst proberen we het in de smalle, ondiepe slootjes die in verbinding staan met de plas waar we eerst visten.
Dit water zal straks worden doorkruist door de Blankenburgtunnel.
Einde van het visplezier.



Marcel vangt daar nog twee snoekjes. Een van deze snoekjes vangt hij pas nadat hij drie keer eerder los schiet of mis pakt. Ook vangt Marcel nog een aantal baarzen en  baarsjes.

Na driemaal missen raak!

Na driemaal missen raak!




Zelf vang ik ook nog twee snoekjes, waarvan een echt klein. Ook vang ik nog een paar baarzen, waarvan dit er een was:





Wim vangt een enkel klein baarsje en weet pas aan het einde van de sessie een snoekje van ongeveer 45 cm te vangen.

Met z'n drieën hebben we toch 9 snoeken en snoekjes en een aantal baarzen weten te verleiden. We hebben slechtere dagen gehad!

Omstreeks 6 uur 's avonds stoppen we.


maandag 1 oktober 2012

Marcel vangt een flinke snoek

Maandag 1 oktober 2012.

Marcel heeft vandaag nog gevist op snoek en e-mailde zijn relaas en een filmpje en foto's.

Marcel schreef:


"Hoi Jan, vanmiddag even eruit getrokken, ook deze kwam in volle lengte boven het water, horizontaal dat wel. Ook deze spinner terrible was helemaal in 3 hoeken gebogen, was met de 10gram cobolt.
Ik ving hem in een vijver langs de A13, daar had ik er vorig jaar ook al 2 en vis daar wel eens met dat maatje waarvan ik die Penn molen heb gekregen, daar en in de sloten van Delfgauw.
Mooi water met goed snoek bestand!

Groeten Marcel"

Filmpje van de dril: snoekdril

Dit was de snoek:

Snoek 84 cm gevangen door Marcel

Nog een paar foto's van de stek:

Stek langs de rijksweg

Stel langs de rijksweg


Marcel, het is jammer dat het zo dicht langs de rijksweg ligt met al dat drukke verkeer. Wel een mooie snoek en een aardig stuk water. Loopt die sloot nog verder door?