vrijdag 27 april 2012

Marcel op de forel in het Oostvoornsemeer

Marcel is op de forellentoer. En dan niet in een kunstmatig forellenputje waarbij je de gevangen forellen de schedel in moet slaan, nee hij is bezig met het echte werk op het Oostvoornsemeer waar je de forel moet terugzetten. Hieronder zijn relaas.


Hoi Jan,

Vanmorgen om 5 uur opgestaan en uit het raam kijkend..mmm nee het waait teveel. Om 6  uur nog eens gekeken en de gok genomen, op naar het Oost Voornse Meer!
Daar even na 7'en aangekomen een strak blauwe lucht met waarachtig voor daar niet eens zoveel wind. Er stonden 3 andere vliegvissers, waarvan de derde een eind verder.



Omdat mijn werpkunsten uit de jaren '70 stammen, besloot ik maar nóg verder dan de derde man te gaan klungelen en dat bleek ook als ik al ruim een uur stond te werpen zonder aanbeten met springende forellen om mij heen, een nadere blik op mijn leader toonde helemaal geen vlieg! Die moet er na een paar worpen af gevallen zijn, knopen is ook een vak blijkt wel. Al kwamen die al genoeg in mijn leader door mijn gestuntel...snel weer een zwarte 'bibio achtige' vlieg eraan, wat vet erop en werpen maar, nu zou ik het toch moeten zien als die 'weg' is... Het wemelde intussen van de zwarte vliegen in het water, dus dat ging goed. Al snel volgde een heftige aanbeet aan de oppervlakte, ik hef mijn hengel omhoog en trek tegelijk aan de lijn, hangen!
Gek genoeg neemt hij geen run en moet ik al binnen strippend de vis drillen, dat ben ik niet gewend en strak houden is een must daar ik zonder weerhaak vis.
Maar goed, even later is de buit binnen, een mooie regenboog van circa 45cm, naar de mening van een dorpsgenoot, een vis van vorig jaar uitgezet.
Die dorpsgenoot was in een kayak ondertussen erbij gekomen en gaf gelijk wat tips over reanimeren e.d  daar ik hem vertelde dat dit mijn eerste vis was, niet gek zei hij.
Hij vertelde ook penningmeester en werp instructeur te zijn van  een vliegvisclub uit Vlaardingen, misschien toch maar eens daar gaan kijken op een maandag avond...




Ondertussen had ik het stervens koud gekregen van dat eerste nutteloze uur in het water staan, de man in de kayak raadde mij aan om even de oever op te zoeken en in het vervolg toch maar een jas aan te doen.....tja het zonnetje scheen wel, maar dat water.....



Na een half uurtje bijkomen en eten op de kant tussen de natuur en wel erg veel zwarte vliegen inmiddels, besluit ik weer het water in te gaan en bij de 'kayak man' te kijken die inmiddels ook een regenboog had, de 'derde man' die iets terug stond had ondertussen wel 20 beekforelletjes op een nimf, maar daar kwamen we niet voor natuurlijk (-;



Toch besloot ik maar al vissend naar de auto terug te gaan om een jas aan te doen, een paar meter verder zag ik een grotere regenboog vlak langs mij zwemmen en plaatste mijn vlieg iets ervoor, hij aarzelde geen seconde en draaide er gelijk naar toe en hangen, ditmaal ging die er wel vandoor en kon ik hem mooi op de reel drillen.
Met even later een mooie regenboog van circa 60cm in het wat te kleine netje bleek achteraf, voordeel is wel met die weerhaakloze haken, dat ze in het net al los zijn of gaan.
Dus toch maar even een foto gemaakt, ze moeten het thuis immers ook geloven he.



Dus maar weer verder vissend naar de auto toe,  da's nog een heel eind met mijn rustige slakkegangetje om geen vis te verstoren en ondertussen genietend van de mooie natuur in dit machtige aquarium en BAM, weer een aanbeet, dat ging snel en met grote sprongen makend leek het meer op vliegeren, zo kreeg ik er lastig controle over, maar het was duidelijk een Saibling, met die witte vinnen, van een cm of 60 die wel erg druk was, dus helaas na een paar minuten schoot hij eraf #@#$@#$!
Weer verder struinend naar de wagen kwam ik bij steeds meer vissers die ook bijna allemaal met kromme hengels stonden, de vis was los!
Na een paar worpen tegen het dammetje, waar het lekker diep is, kreeg ik weer een aanbeet, nou dat heb ik geweten!
De duidelijk grotere vis schepte zichtbaar mijn 'bibio' van het oppervlak en nam gelijk een run naar rechts, hup de lijn strak en op de reel verder.......maar toen nam die een wel heel erge run, ik zag ineens allemaal rare kleuren door mijn hengel ogen vliegen en voor ik het wist was de vis een meter of 50 verder richting andere vissers, ik probeerde hem nog af te remmen maar er was geen houden aan. Ik gebaarde de andere vissers op te passen, hij kan immers er zomaar omheen zwemmen. De enorme regenboog was inmiddels al richting de 80m gezwommen toen hij even inhield, ik snel draaien en .....@!@#@^$@$ weer los, verdorie dit was echt een toppertje! En ik had even ervoor al heel serieuze grote zien zwemmen die ruim over de 70cm heen gingen, bah hier baalde ik wel van al kan mijn dag natuurlijk niet meer stuk.








Bij de auto aangekomen stonden er nog meer vissers klaar, ze hadden mekaar duidelijk gebeld dat het 'feest' was en dat zeiden ze ook.
Nog even nababbelend met een lotgenoot die ook zijn kind op tijd moest ophalen, kreeg ik nog wat vliegen van hem, wat een toffe lui daar allemaal, het bleek de 'derde man' te zijn die inmiddels de tel kwijt was met zijn nimf vissend.
Al met al een topdag en geen tijd gehad om een jas aan te doen moest ik snel naar huis.
Nu maar snel weer een gaatje vinden, de bibio's zijn immers maar een weekje 'los' en in het weekend is het geen doen daar, surfers, duikers en veeels teveel vissers achter de dammetjes.

Groetjes van Marcel

enne..dit zouden we eigenlijk samen moeten doen, dit is zo machtig mooi vissen en tevens zijn dan die achterlijke runs te filmen, ik heb mijn handen vol eraan dus foto's en filmen gaat moeilijk.

zondag 15 april 2012

Zaterdag 14 april 2012: op de brasem

Vandaag gaan mijn zwager en ik op de brasem: hij met een FP swingtiphengel light en ik met de FP brasem cobold van 315 cm. Ik gebruik 12/00 maxima op een mitchell 310x gold.
Omstreeks twee uur 's middags arriveren we bij de Boonervliet in Maassluis. In het gedeelte waar we gaan vissen trekken in het voorjaar altijd de brasems samen. Ook karper zit er dan genoeg.

Het weer is zoals het al dagenlang is in april: koud en nu ook nog met een noordelijke wind. Het maakt het vissen er niet prettiger op. Bovendien is het niet warm genoeg geweest om de brasems massaal te laten samenstromen op onze stek.
We leggen een eenvoudig voertje van gekocht lokvoer vermengd met brood. We vissen met brood.

Al gauw blijkt dat het geen superdag zal worden. We krijgen slechts sporadisch beet wanneer we tussen de gele plomp velden vissen.



Mijn zwager vangt een paar aardige brasems waarvan deze de grootste is:


Ik zelf vang een paar kleinere brasems en ook een paar blankvoorns en een ruisvoorn:





Zoals gezegd houdt het allemaal niet over en omstreeks half zes stoppen we. Waarschijnlijk is het water nog te koud en moeten we wachten op een paar warme dagen.


zondag 1 april 2012

Zondag 1 april 2012

Ik was eigenlijk niet van plan om te gaan vissen, want het zou koud zijn zondag en ook nog met kans op regen. Wanneer ik zondagmorgen wakker word dan schijnt zowaar de zon en lijkt het best aardig weer. Ik besluit het toch weer een paar uur op de karper te proberen. Snel mijn FP brasemhengel gepakt en een blikje mais en een zak met voer dat ik van Marcel heb gehad.

De stek bij het Lyceum is maar 5 minuten fietsen voor mij, maar het voelt toch wel koud aan. Ik ga op dezelfde plek vissen waar ik vorige week een karper van 50 cm ving. Ik strooi eerst wat voer op mijn stek en tuig dan mijn hengel op. Ik gebruik weer mais die ik met een soort hair aan mijn haak bevestig.
Al snel zit er beweging in mijn dobber ten teken dat er vis zit, maar de beten zetten niet door. Na ongeveer een uur gaat mijn dobber schuin weg en ik verwacht een karper. Helaas het blijkt een brasem te zijn. Ik besluit meteen maar te verkassen, want deze brasem heeft natuurlijk alle mogelijk aanwezige karpers verjaagd.
Op de nieuwe stek voer ik weer, maar ook hier is geen karper te bespeuren. Er komt nog een jongetje van een jaar of vijf bij me kijken. Hij is met zijn vader verderop aan het vissen, maar hij vindt het bij mij blijkbaar interessanter dan bij zijn vader, want hij komt iedere keer weer terug bij mij kijken.
Intussen krijg ik het steeds kouder en besluit omstreeks kwart voor een te stoppen. Toch was het wel weer leuk om weer eens naar een dobbertje te kijken, dat is toch wel een heel andere visserij dan met kunstaas.

woensdag 28 maart 2012

Hengel en trekkracht van de lijn

Ik lees regelmatig dat mensen een vislijn gebruiken met een veel te hoge trekkracht in verhouding tot de hengel die ze gebruiken.
Jan Schreiner had eens een aardige test beschreven hoe je kon laten zien dat we eigenlijk met veel te zware lijnen  vissen. Neem een pakje margarine van 250 gram, knoop dat aan de lijn van  je hengel  en probeer het van de grond te lichten. Jan Schreiner had deze test beschreven in een van zijn vele boeken.
Ik heb de test ook even gedaan met een Fairplay 5 grams grafiet en een Fairplay 10 grams grafiet.

Fairplay 5 grams grafiet en pakje croma van 250 gram.
Ik heb een FP 5 grams grafiet opgetuigd met een Shimano symetre met daarop maxima chameleon van 14/00. De trekkracht van deze lijn is 1,2 kg(1200 gram). Ik bind het uiteinde van de lijn vast aan een elastiekje dat ik om het 250 grams pakje margarine heb gedaan en probeer met de FP 5 grammer het pakje margarine op te lichten van de grond. Ik buig de 5 grammer in een bocht zoals ik hem nog nooit op een vis heb getrokken, maar het lukt niet het pakje margarine van 250 gram van de grond te lichten.  Met de lijn die ik gebruik met een trekkracht van 1200 gram kan ik bijna 5 pakjes margarine tillen.
Pakje Croma van 250 gram

Fairplay 5 grams grafiet en 1 pakje croma van 250 gram



Fairplay 10 grams grafiet en twee pakjes croma van 250 gram
Ik heb vervolgens een FP 10 grams grafiet opgetuigd met dezelfde Shimano symetre als hier boven met daarop maxima chameleon van 14/00 en trekkracht 1,2 kg. Aan de lijn bind ik nu twee pakjes margarine van ieder 250 gram. Totaal heb ik nu dus een gewicht van 500 gram. Ik probeer de twee pakjes margarine met de 10 grammer op te lichten, maar ook al buig ik de 10 grammer tot barstens toe, ik krijg de twee pakjes margarine totaal niet van de grond.

Twee pakjes croma met totaal gewicht 500 gram

Fairplay10 grammer met totaal 500 gram margarine


Op de 10 grammer gebruik ik 17/00 maxima met trekkracht van 2 kg(2.000 gram). Met die lijn zou ik dus 8 pakjes margarine kunnen tillen(8 X 250 gram= 2.000 gram), terwijl ik met de hengel bij lange na niet 500 gram kracht kan zetten. In onze beleving zetten wij enorm veel kracht op de vis, maar dat is een vertekend beeld, omdat wij aan de verkeerde kant van de hengel staan en de hefboomwerking van de hengel ons het idee geeft dat we enorm veel kracht zetten.

Natuurlijk verlies je wat kracht met de knoop aan het kunstaas en de wrijving in de ogen, maar er blijft nog genoeg kracht over bij de lijnen die ik gebruik.

Ik lees dat sommige vissers 15/00 nanofil met een trekkracht van 7,6 kg(7.600 gram) gebruiken op een 10 grams hengel. Met die 15/00 nanofil lijn kan je ruim 30 pakjes margarine optillen( 7.600/250=30,4), terwijl je met die hengel niet eens twee pakjes margarine kan tillen. De term overkill is hier een understatement.
Ik raad u aan deze test met de pakjes margarine ook eens uit te voeren en wellicht snapt u dan ook dat u wellicht met een (veel) te zware lijn vist.

zondag 25 maart 2012

Zondag 25 maart 2012

Vandaag besluit ik voor het eerst dit jaar op de karper te gaan, de snoeken laat ik verder met rust. Wanneer ik om ongeveer half tien 's morgens op pad ga met de fiets is het zwaar bewolkt en gewoon koud: ik schat ongeveer 6 graden, terwijl het de zaterdag ervoor bijna 18 graden werd. Dit is typisch voor de lente: de ene dag bijna 20 graden met de zon, de volgende dag bewolkt en amper 8 graden. De wind is noordoost van richting.

Ik vis met de Fairplay brasemhengel van 370 cm met een ABU eon 3601 reel gevuld met 17/00 maxima Chameleon( 2 kg trekkracht). Als aas gebruik ik gezoete mais uit blik. Mijn stek is een stadswater in Vlaardingen waar ik al eerder in het voorjaar met succes viste. In het voorjaar is het er gelukkig nog niet zo druk, 's zomers moet je er niet gaan vissen voor je rust.
Ik voer eerst wat mais en tuig dan mijn hengel op en ga vissen. Al vrij snel krijg ik beet, maar deze zetten niet door. Na een half uur krijg ik een wegloper en sla aan: een brasem van naar schatting 45 cm.

Omstreeks half elf komt Marcel ook even kijken. Hij vist zelf niet, maar heeft wel lokvoer bij zich. Omstreeks elf uur verkas ik naar voor het lyceum. Marcel voert ook met zijn meegenomen lokvoer. Het mag echter niet baten: het enige leven dat er is komt van vechtende meerkoeten en futen. Marcel vertrekt omstreeks twaalf uur en ik blijf nog een uurtje en vis nog een paar andere plekjes af een paar meter verderop. Dat levert ook niks op en als laatste bevis ik weer de plek waar Marcel zijn lokvoer heeft gegooid. Dit was de stek.

Een paar minuten nadat ik heb ingeworpen gaat de dobber schuin weg en sla ik aan: karper. De FP brasemhengel gaat goed rond en de karper trekt een paar keer lijn van de reel. Na een paar minuten kan ik hem scheppen. Het is een vrijwel schubloze spiegelkarpertje van ongeveer 50 cm.

Karper van ongeveer 50 cm

Nog een foto van de stek:

Stek bij het Lyceum

Na dit ene kapertje stop ik en fiets naar huis onder een inmiddels goed doorgekomen maart zonnetje. Het weer in maart blijft maar goed dit jaar en maart zal wel in de top tien van warmste maartmaanden terechtkomen. Zeven weken geleden werd er nog over de elfstedentocht gesproken......



zondag 11 maart 2012

Zondag 11 maart 2012

Vandaag hebben mijn zwager, Marcel en ik afgesproken op de bekende stek. Mijn zwager en ik gaan het eens proberen op de brasem omdat we opgetogen zijn over de brasem van 68 cm die Marcel vorige week ving op zijn rapier. Ook de regelmatig gehaakte zeelten doen vermoeden dat er genoeg witvis op de stek aanwezig is.
Mijn zwager gebruikt een Fairplay vlokhengel en ik de Fairplay brasemhengel cobold van 315 cm voor 12/00 nylon. Ik gebruik mais, mijn zwager gewoon brood. Marcel vist met zijn lievelingshengel de Fairplay rapier 2 grams.
Het weer is prachtig: zonnig, noordwesten windje en een graad of 10.

Wanneer wij arriveren is Marcel al bezig en heeft al twee aanslagen gehad op zijn rapier. Wij tuigen op en leggen een eenvoudig voertje van brood. Mijn zwager haakt na lange tijd een flinke kroeskarper die jammer genoeg na een keer mis scheppen los schiet. Hier een stuk van de dril: kroeskarperdril

Ik heb wel geteld eenmaal beet gehad. Verder is het niks met de witvis. Mogelijk is het water toch nog te koud.

Er valt overigens genoeg te genieten: we zien drie buizerds vliegen en in het riet horen we een winterkoninkje, het wordt duidelijk lente!

Marcel doet het beter: hij vangt een snoekje van rond 50 cm. Hier de dril snoek 50 cm op rapier.
Marcel mist ook nog een paar aanslagen. Hij is opnieuw de winnaar vandaag met zijn snoek.

Marcels favoriete kunstaasje is de Izumi:


Omstreeks half twee haken we af.

donderdag 1 maart 2012

Donderdag 1 maart 2012: reuze brasem voor Marcel

Van Marcel ontving ik onderstaand visverslag via e-mail.


Hoi Jan,

Ik was al in 3 dagen klaar met de klus, dus vandaag een klapnet besteld, morgen halen.
Tussendoor even wezen vissen, het was windstil en zag in de slootjes veel golven door het water, dus of ze wilden bijten.....

Ik heb welgeteld wel 5 aanbeten gehad en allemaal gemist! Ik was steeds afgeleid door de natuur om mij heen, eerst kwam er een mooie jachthond langs, hap mis.
Toen wilde ik controleren of mijn tang wel in mijn jas zat, ik voelen...moest ik slaan zonder anti-retour. Toen kwam die rare grote bruine vogel weer over, is groter dan een buizerd, maar een kop van een roerdomp, heel raar en weer mis, alsof ze meekeken onder water. Dat bleek wel, want er kwam er ook 1 onder de kant mee zwemmen en ik trok mijn aas er net zomaar uit in plaats van even te laten zwemmen heen en weer, maar hij had mij al gezien.

Eindelijk een ruk en gillende slip, is dit dan een BigMamma?

Ik had geen meetlint bij mij, dus een rietstengel afgeknipt en naderhand in de werkplaats opgemeten, 68cm!!! Wat voor reuzen zitten daar nog meer?


Brasem van 68 cm gevangen door Marcel



Nameten van rietstengel

Overigens zat die mooi in de rugvin, dus weinig schade gelukkig.
Ik had nog even van aas gewisseld naar streamer met lood(huppel)hagel, 2eworp weer een aanbeet, het leek wel of ze vandaag op hun hoede waren.

Nou, ik lees wel of je nog eens tijd hebt, ben benieuwd of we ze met 2 aassoorten wel kunnen verleiden tegelijkertijd, mij hebben ze vandaag goed beet genomen in plaats van andersom.

Groeten van Marcel.