zondag 26 april 2020

Op de karper met mais


Zaterdag 25 april zijn Wim en ik gaan vissen op de karper. Wim had een aantal ruisvoorns maar ik had helemaal niks. Op de terugweg reden we langs een sloot waar duidelijk vis aanwezig was: stofwolken onder water en kolken duidden op brasem of karper.

De volgende dag, zondag, ga ik het alleen proberen in de sloot waar we gisteren de aanwezigheid van vis zagen. Ik gebruik mijn oude, groene Winston special light van 330 cm die ik in 1977 bij Jan Schreiner heb gekocht. Met deze inmiddels 43 jaar oude hengel heb ik honderden karpers gevangen. Ik gebruik de Freino Pexor en vis met mais. Ik arriveer even na vijf uur in de middag op de stek. Ook vandaag zie ik de aanwezigheid van vis door onderwater stofwolken en kolken. Of het karper of brasem is weet ik niet.

Op mijn eerste stek voer ik een klein beetje mais en tuig dan mijn hengel op. Ik gooi vlak voor de onderwaterbuis in: het is daar ongeveer 70 cm diep.








Al gauw begint de dobber langzaam naar rechts te bewegen en gaat dan langzaam, maar gestaag onder. Ik sla aan en het is een karper! Hij neemt een heel lange run van bijna 40 meter. Ik zet de slip van de Freino wat zwaarder en de karper stopt gelukkig, maar buigt nu linksaf een zijsloot in. Gauw loop ik met de hengel de weg op en ik kan de karper terughalen. Ik kan hem dicht naar de kant terughalen, maar hij geeft zich niet zo snel over.
Uiteindelijk kan ik hem in het net dirigeren. Ik heb geen meetlint bij me maar ik schat hem een kleine 60 cm. Na onthaken zet ik hem voorzichtig terug.




Door het tumult op mijn stek verwacht ik dat er voorlopig geen karper meer zit en ik probeer een bruggetje een 30 tal meter verderop.





Ook hier voer ik met mais. Ik vis tussen het vuil, maar een half uur lang krijg ik geen stootje. Dan probeer ik de andere kant van hetzelfde bruggetje. Na nog geen vijf minuten zie ik mijn dobber langzaam naar rechts bewegen en uiteindelijk onder gaan. Ik sla aan het is weer een karper. Ondanks dat ik de slip zwaarder had gezet neemt ook deze karper een lange run: zeker 40 meter ver. Ik druk met mijn wijsvinger op de Freino spoel en dan stopt de karper. Dan echter komt de karper naar me toe zwemmen. Ik spoel snel lijn op en pak het net: ik wil voorkomen dat de karper het bruggetje waar ik op sta onderdoor gaat. Ik doe het net in het water, maar de karper zwemt er gewoon langs de brug onderdoor. Er blijken planten onder de brug te zitten en op een gegeven moment zit ik vast: ik verwacht lijnbreuk, maar ik kan toch de karper loskrijgen en onder de brug vandaan halen. Echter gaat de karper weer richting de brug en ondanks dat ik de hengel tot barstens toe in een bocht trek gaat de karper er weer onder en komt weer vast te zitten. Het lukt andermaal de karper onder de brug vandaan te trekken, maar nog vijf keer lukt het hem om onder de brug te komen en even zoveel keren lukt het me om met een tot het uiterste gebogen hengel de karper weer onder de brug uit te trekken. Dan kan ik hem uiteindelijk scheppen. Het is een zware schubkarper die wel richting de 70 cm gaat.








Na onthaken zet ik hem of beter haar terug. 

Ik vis nog een uurtje op de stek waar ik de eerste karper ving, maar ik vang slechts een brasem die wel boven de 50 cm is.

Ik geniet nog even van het lekkere weer en pak dan in en ga huiswaarts.

Geen opmerkingen: