vrijdag 10 april 2020

Freino Pexor en Corona

Vorig jaar heb ik op Marktplaats een Freino Pexor molen gekocht. Dat is een soort kruising tussen een molen en een reel. Je kunt er niet mee werpen, maar het grote voordeel is dat de slip net zo werkt als bij een reel en dat betekent dat die slip beter is dan bij een werpmolen.
Ik heb € 50 betaald voor de Freino Pexor. Zo ziet ie er uit:

Freino Pexor van Pezon & Michel


Freino Pexor van Pezon & Michel

De slip was eerst nog niet optimaal, maar na vervanging van de aanwezige slipschijf door Carbontex schijven werkt de slip zonder enige hapering.

Op Goede Vrijdag, 10 april, ga ik gewapend met de 370 cm lange Cobold FP brasemhengel en de Freino Pexor en een blikje mais op de kaper. Het is prachtig weer: zonnig, oostenwindje en een graad of 20. Ik begin omstreeks half elf in de morgen.

Onderweg naar mijn stek kom ik gelukkig niet veel mensen tegen: het is Corona tijd dus we moeten minimaal anderhalve meter afstand houden en met teveel mensen op straat lukt dat moeilijker.



Na een minuut of twintig fietsen kom ik op mijn stek:




Die afvoerbuis lijkt me een aantrekkelijke stek. Ik voer eerst wat maiskorrels en tuig dan mijn FP brasem cobold 370 cm hengel op met mijn Freino Pexor. Ik gebruik 4 maiskorrels die ik met een hair aan de haak bevestig. Ik werp in en de dobber staat een halve meter van de opening van de buis. Daar is het omstreeks 90 cm diep.

Al na een kwartier krijg ik beet: de dobber schokt wat en gaat vervolgens onder. Ik sla aan en het is karper! De karper schiet naar de overkant, mijn brasemhengel in een flinke bocht trekkend. Dan buigt ie links af en stoomt door en plotseling is ie los........ Teleurgesteld spoel ik de lijn binnen en tegen mijn verwachting in blijkt de haak er nog gewoon aan te zitten. Ik vermoed dat ik niet hard genoeg geslagen heb met mijn soepele brasem hengel.

Snel doe ik weer vier maiskorrels op de hair en gooi weer in. Een uur lang gebeurt er verder niks en ik besluit een honderdtal meters verderop te gaan zitten. Ik maak twee voerstekjes met maiskorrels en bevis die om de beurt. Na ongeveer tien minuten zie ik vlak voor me aan de kant een karper ravotten. Ik leg mijn dobber er vlak bij: die ligt nu wel plat maar dat moet maar even zo. Al vrij snel zie ik beweging aan mijn dobber en vrij snel daarna gaat ie schuin weg. Ik sla aan en het is weer een karper.
Ik had de slip van de Freino Pexor wat zwaarder gezet en de karper trekt daarom de hengel in een diepe bocht. Het is geen grote karper en hij maakt geen grote runs, maar hij blijft zich toch hardnekkig verzetten. Met zo'n lange hengel van 370 cm is het landen altijd lastig: iemand biedt aan om me te helpen maar dat sla ik af mede door de Corona toestanden.
Uiteindelijk lukt het me de karper in het net te delegeren. Dit was hem:




Ik schat hem op een centimeter of 55, mijn eerste karper van het seizoen. De haak zit voorin de bek en laat zich makkelijk verwijderen. Ik zet hem voorzichtig terug.

Ik vis nog een half uur verder maar vang verder niks.





Omstreeks kwart voor twee stop ik en fiets in het mooie weer naar huis.

Geen opmerkingen: