zondag 15 februari 2015

Van zaterdag t/m zaterdag

Vandaag, zaterdag, gaan Wim en ik op de snoek. Wim heeft zijn grafiet FP 10 grams 250 cm lange spinhengel bij zich. Ik heb, naast dezelfde hengel als Wim, mijn grafiet FP 5 grams 200 cm lange spinhengel bij me. Ik begin met mijn 10 grams grafiet van 250 cm.
Het is in eerste instantie bewolkt, maar het klaart later op. Er staat een oosten windje en het is een graad of 7.

We hebben het voornemen diverse stekken af te gaan en beginnen met dropshotten op een stek die vorig najaar succes op leverde. Na een uurtje tevergeefs werpen verkassen we naar een andere dropshot-stek, maar ook hier geeft de vis niet thuis.

Dan verkassen we nogmaals en veranderen van techniek: Wim gaat met een streamer vissen en ik schakel over op mijn 5 grammer en neem als molen de Alcedo Micron en als kunstaas een klein spinnertje.

Na en kwartiertje gooien met mijn spinnertje krijg ik een aanslag en sla aan: snoek! Een felle snoek gaat een paar keer goed door de slip en doet de FP 5 grammer goed doorbuigen. Wim en ik schatten de dikke snoek in het water groter in dan hij in werkelijkheid is: na meten blijkt hij 62 cm te zijn en het is duidelijk een vrouwtjessnoek. Na wat foto's gaat de snoek retour.













We vissen het slootje verder af, maar krijgen geen stootje meer. We besluiten de vierde en laatste stek te proberen.
Na een minuut of tien op de nieuwe stek maak ik een verre worp en als ik het spinnertje een meter of 5 heb binnen gedraaid voel ik een aanslag en sla aan: de vis hangt en aan het kop schudden merk ik dat het snoek moet zijn. Ook deze snoek geeft aardig strijd, hoewel hij kleiner is dan mijn eerste. Na onthaken en wat foto's gaat hij retour.

Fairplay 5 grams grafiet en Alcedo Micron.


Snoek gaat weer terug in zijn element.






Wim krijgt tot 4 keer toe een aanslag op zijn streamer, maar de vis blijft niet hangen. Mogelijk pakt de snoek alleen de haakloze staart van de streamer. Wim probeert nog een zinkende plug, maar hij blijft visloos. Omstreeks 5 uur gaan we naar huis.

zondag 1 februari 2015

Marcel en streetFLYfishing

Wim en ik zijn zaterdag 31 januari achter de snoek aan geweest met plug en streamer. Op één volger na geen enkel teken van leven gezien. Het was koud en nat.

Marcel heeft eind van de zaterdagmiddag met de vlieghengel aan streetfishing gedaan en niet zonder succes, getuige de paar foto's die hij me mailde:

Mooie blankvoorn aan de nimf.




Marcel vist met een FP vlieghengel aftma 2, dus zulke voorns zullen wel de nodige sport geven.
Marcels commentaar:

"Nog wat gevangen? Ik wel, dit zijn verschillende 25+ers en ik had er meer! Dikke pret op de #2"


Mogelijk zoekt de vis de wat warmere omgeving midden in de stad op.

Jan

donderdag 8 januari 2015

Onderwater camera

Ik trof op Youtube een filmpje aan over de Waterwolf onderwatercamera. Zie deze video hoe hij er uitziet: Waterwolf onderwatercamera.

Hieronder een drietal filmpjes gemaakt met zo'n onderwatercamera. Leerzaam om te zien hoe snoek en karper het (kunst)aas benaderen.

Onderwaterbeelden 1

Onderwaterbeelden 2

Onderwaterbeelden 3

Jan

zondag 21 december 2014

40+ baars voor Marcel

¨Nog wezen vissen Jan?
Kijk eens wat er vanmiddag uit de gracht kwam dikke 40+er…er werd ook goed snoek gevangen met dood aas o.a 95cm zag ik effe snel.


40+ baars van Marcel
40 + baars van Marcel


Wij vissen met nimfen en erg veel baars als bijvangst, de snoeken waren zo erg bezig dat het sneeuwde van de schubben onder water voor mijn voeten!

Oja, de vergunning was van de week al binnen zag ik net pas.
Marcel.¨

zondag 14 december 2014

Op de snoek

Vanmiddag, zaterdag 13 december, gaan Wim en ik op de snoek. De verwachting is dat het nagenoeg droog blijft. Om één uur ga ik met de fiets op pad. Onderweg kom ik langs de plek waar straks de Blankenburgtunnel zal worden aangelegd. Er is als protest een volksbos aan gelegd. Zie hier het bord:






Even voor half twee arriveer op de afgesproken eerste stek. Ik zie direct dat door het vele malen de afgelopen dagen het water gelijk koffie is. Ik probeer het toch, maar als Wim vijf minuten later arriveert, verkassen we direct naar stek twee waar het water een stuk helderder is en waar Wim vorige week drie snoeken ving.

Al na enkele worpen pakt een snoek mijn Salmo plugje en na een korte dril kan ik hem landen.










Tot tweemaal toe krijg ik nog een volger: vooral de tweede keer is de snoek van naar schatting 70 cm mijn plug gevolgd tot vlak bij de kant en duidelijk zichtbaar. Hij laat de plug echter onaangeroerd.

Wim blijft vandaag visloos. Dan wordt het steeds donkerder op nadering van een regenbui en weldra gaat het regenen en dat blijft het zeker een uur lang. We zijn al gauw doorweekt en koud. We proberen nog een paar andere plekken op hetzelfde water, maar dat levert verder niks op. We voelen dat het flink gaat afkoelen en omdat we doornat zijn gaan we omstreeks half vijf op huis aan.




woensdag 10 december 2014

Roofblei(tje) voor Marcel

Marcel heeft aan de Fairplay vlieghengel aftma 2 een roofbleitje gevangen in de grachten van Maassluis.

Roofblei aan de FP vlieghengel #2


Dit betekent dat ze zich voortplanten en verspreiden. Dat belooft wat voor de toekomst.

zondag 7 december 2014

Drie snoeken voor Wim

Hallo Jan,

Het was jammer dat je moest werken want gisterenmiddag was het goed visweer (licht bewolkt met zuidwesten wind).
Ik begon om twee uur en viste met de BB4 (Pezon & Michel)  in combinatie met een Savage-Gear 4play herring.
Op de eerste stek leek alles compleet uitgestorven; geen spoor van leven. Na een half uurtje had ik het wel gezien en vertrok ik naar de grote plas. Ook hier leek aanvankelijk geen snoek te bekennen maar na enige tijd vissen  kreeg ik ineens aanslag op aanslag. Ik had in een halfuurtje 5 aanslagen en een aantal volgers. Twee snoeken schoten echter los en ik heb er 3 kunnen landen.  Een snoek van 62 cm en twee van ongeveer 55 cm. Opvallend was dat zowel de volgers als de losgeschoten en gevangen snoeken allemaal relatief kleine snoeken waren. Dat was ook gelijk een probleem omdat een van de 55 cm snoekjes de plug compleet had ingeslikt. Gelukkig konden de twee dreggen (zonder weerhaak) redelijk makkelijk worden verwijderd maar ik vind dit toch altijd wel het nadeel van vissen met pluggen.  Even snel als het feest begon was het ook weer voorbij. Ik heb nog een uur gevist maar kreeg geen enkele aanslag meer. Om half vijf werd het donker en behoorlijk koud en hield ik het voor gezien.





Snoek van 62 cm.








Met vriendelijke groet,

Wim