maandag 30 juni 2014

Diverse visdagen in juni

Sinds het vorige bericht zijn Wim en ik nog diverse keren wezen vissen. Eén keer zijn we samen in de Nieuwe Waterweg geweest echter de vis gaf niet thuis.

Daarnaast zijn we een paar keer met de ultralichte spinhengel op pad geweest op onze vertrouwde snoekstekken. Dat leverde een aantal baarzen en baarsjes op.












Geen wonder dat de baars in het engels redfin heet.



Zaterdag 28 juni 2014
Zaterdagmiddag ga ik alleen op pad met de ultralichte spinhengel. Ik vang een aantal baarzen en baarsjes, maar na een paar uur gooien en een paar keer verkassen ga ik naar de Nieuwe Waterweg.

Ik had op weg naar mijn eerste stek al gezien dat er een grote windmolen was verrezen langs de Nieuwe Waterweg. Ik was benieuwd waar deze precies zou staan. Aangekomen bij de oever van de Nieuwe Waterweg blijken er twee windmolens te staan: één is al compleet met wieken, bij de ander staat alleen de paal er. Het zijn wel gigantische dingen als je ze zo van dichtbij zie. Er werd ondanks dat het zaterdag was nog volop aan gewerkt. Ik heb nog een paar foto's gemaakt van de windmolens en een filmpje:



Windmolens aan de Nwe Waterweg.








Hier kruipt een man uit een luik bovenop. Dit geeft de verhouding goed weer.




Filmpjes van de windmolens: windmolen 1 en windmolen 2


Ik kom uiteraard om te vissen en ik maak een paar worpen met mijn Fairplay 5 grammer grafiet met kleine spinner in de stroming. Na tientallen malen tevergeefs gegooid te hebben krijg ik ineens een beuk op de spinner. Ik sla aan en de vis hangt en maakt een lange run: de hengel staat hoepel rond en vele meters worden van de molen getrokken. Dan vertraagt de vis even om vervolgens nog harder weg te zwemmen. Dan stopt de vis en ik wil lijn terugwinnen, maar dan ineens is de vis los........ sh*t! Als ik inhaal zit er een lange sliert kroos aan mijn spinnertje. Hij is dus gewoon los geschoten. Wat dit voor vis geweest is zal altijd een raadsel blijven: roofblei misschien of een vals gehaakte harder of wellicht een zeebaars? Ik gooi nog talloze keren, maar vang verder niks.


Zondag 29 juni 2014
Nadat ik zaterdagnacht gedroomd heb van roofbleien van boven de meter ga ik het zondagmiddag weer proberen in de Nieuwe Waterweg. Ditmaal neem ik mijn Fairplay 15 grammer met een klein plugje.

Roofbrasem
Na een paar worpen voel ik een aanslag en sla aan. De vis hangt en geholpen door de stroming gaat de vis een paar keer door de slip. Ik verwacht een winde maar het blijkt een forse brasem te zijn die het plugje in zijn bek heeft. Een beetje vieze brasem. Dit was hem:

Brasem op een plugje.



Ik heb geen meetlint bij me, maar hij is zeker boven de 50 cm.

Even later vang ik nog een brasem die vals gehaakt in de rug blijkt zijn.

Ik ga met de fiets verderop langs de Waterweg kijken, maar daar vind ik ook geen goede visstek.

Wanneer ik terugkeer bij mijn eerste stek zit daar Marcel van der Ham te vissen met de matchhengel op harder en windes. Marcel houdt zelf ook een blog bij: blog Marcel van der Ham. Hij vangt een stuk of 7 windes, waaronder een paar grote exemplaren. Ik ga bij hem kijken en hij blijkt met van die elastiekjes te vissen om het brood vast aan de haak te maken. Dat werkt volgens hem erg goed en ga ik ook eens proberen. Zo werkt dat ongeveer:






Ik trof nog een informatief filmpje aan op youtube over de aanleg van een warmtetransportleiding onder de Nwe Waterweg door: warmwater transportbuis onder de Nwe Waterweg

Bijschrift bij het filmpje:
Korte film over de horizontaal gestuurde boring (HDD - Horizontal Directional Drilling) tussen Vlaardingen en Botlek voor de aanleg van Eneco's nieuwe warmte transportnet Leiding over Noord. 

Meer informatie over het project:
http://www.leidingovernoord.nl
http://www.facebook.com/LeidingOverNoord
http://twitter.com/leidingnoord


donderdag 29 mei 2014

Vissen in de Nieuwe Waterweg

Vanmiddag gaan Wim en ik in de Nieuwe Waterweg vissen op winde en harder. Wim gebruikt een FP medium swingtiphengel, ik gebruik een FP brasemhengel cobold van 3,70 meter.

Het is bewolkt en koud, ik heb spijt dat ik mijn winterjas niet bij me heb. Het is niet warmer dan 12 graden vandaag. In januari was het warmer.

Omstreeks één uur beginnen we en we voeren en vissen met wit brood. Ik vang al gauw een winde van 55 cm:





Winde van 55 cm.


Wim haakt een harder die uiteindelijk 54 cm blijkt te meten. Ik heb de dril gefilmd: Dril harder

 Hieronder de foto's van de dril en de harder zelf.











Diklip harder van 54 cm van Wim.


Wim weet ook nog een 50+ winde te vangen:








Er komt nog een ons bekend zeilschip langs varen: de Oosterschelde:



zondag 27 april 2014

Wuivende brasemstaart

Al eerder hadden Wim en ik vermoedelijk een brasemstaart boven water zien wuiven. Dit ging gepaard met grote kolken. We konden aan de staart niet de grootte van de brasem afleiden.
Vanmiddag heb ik de staart van grote afstand gefilmd: Wuivende brasemstaart

zaterdag 26 april 2014

Koningsdag 2014: op de brasem

Vandaag gaan Wim en ik op de brasem. Dat betekent na lange tijd weer eens met een dobber vissen i.p.v. spinner, plug of vlieg. We vissen beiden met een Fairplay brasemhengel Cobold van 315 cm. We vissen met brood.

Wanneer we omstreeks één uur arriveren op de stek, zien we geen brasems maar wel volop windes paaien. We leggen een voertje van brood met havermout en vissen met brood. Wim vangt een winde van 48 cm en nog een kleinere. Ik vang een winde van 54 cm, het lijkt wel een schubkarper. Wim vangt ook nog een aardige ruisvoorn. Het is echter niet wild, de goede tijd moet nog komen denken we.



Winde van 48 cm van Wim


Winde van Wim








Winde van 54 cm.


Ruisvoorn van Wim.



Omstreeks half vijf stoppen we.