maandag 22 september 2014

Gekkenhuis op de stek

Het is een paar weken bal geweest op onze stek: tien duizenden voorntjes en voorns waren samengeschoold en dat trok weer baarzen en snoeken aan. Marcel en John maakten sessies mee van tientallen voorns op de vlieg. Marcel wist ook nog met een streamertje een paar fraaie baarzen te verschalken. Een paar voorbeelden:





Wim wist tijdens een andere sessie een snoek te verschalken op de FP tien grams grafiet:








Snoek van omstreeks 60 cm.


Afgelopen weekeinde zijn Wim en ik weer op dezelfde plas gaan vissen. Ondanks de sterke wind en duidelijke afkoeling wisten we een paar snoeken te verschalken:




Deze snoek zwom zich vast in het riet en hoewel we hem konden aanraken schoot de twister los en was de snoek vrij.


Later was het weer raak voor Wim. Deze maal kwam de snoek wel even op het droge en hij bleek 73 cm te zijn:














Ik zelf wist nog een snoek van omstreeks 60 cm te haken aan een salmo plugje op een FP 10 grams grafiet 250 cm. Toen ik het snoekje wilde pakken schoot de plug los.











donderdag 18 september 2014

Marcel met de streamer.

Hoi Jan,

Vanmorgen tussen twee klussen door even met de aftma 4 staan vissen onder de brug en het was weer feest, ditmaal met een OVM streamer puur voor de baars.
Marcel stond er ook met zijn match hengel en was baarsjes aan het tikken met wormen, maar zoals hij zelf zei, ving ik er veel meer, elke 'worp' was raak, worp in de zin van onder de hengel laten huppelen. Ik gebruikte een lusknoopje op 14/00 tippet dus dat beweegt wel.
Diverse grote baarzen gehaakt en sommige moesten langs de kant onthaakt worden zo zwaar of lieten zelf al los gelukkig door de weerhaakloze streamer, maar deze bleef hangen……


Ik vroeg Marcel om een meetlint en deze kwam uit op 42cm!!! vette bak dus en er zaten er meer die ik zag zwemmen.
John kwam ik ook nog tegen, die heeft het inmiddels ook ontdekt, maar de ochtend is booming qua scores ter info.
Er kwam ook weer die jongen met die shad plugjes en wierp even onder de brug, boem gelijk snoek hangen.
Marcel was ook al bijna een baarsje kwijt aan zijn worm, een snoek, ruime 80'er, wilde hem afpakken.
Kortom weer een vruchtbaar dagje zo, vele tientallen mooie maat baarzen en dat ziet er goed uit voor de komende maanden met die meter snoeken daar.









zondag 14 september 2014

Getuige van vangst karpergigant en wat andere zaken

Vandaag, zondag 14 september, gaan Marcel en ik samen met de vliegenhengel op pad. We hadden gisteren in een plas veel voorns waargenomen en wilden die met licht materiaal bevissen. Marcel gebruikt een FP aftma 2 vliegenhengel en ik een aftma 3 FP, beiden van grafiet.

Omstreeks half twee beginnen we en we zien gigantische scholen voorns die iedere keer door baarzen en snoeken worden belaagd: dat geeft iedere keer weer een grote klap in het water. Marcel sprak een paar kunstaasvissers en die hadden hier bij een eerdere sessie snoeken van 112 cm en 106 cm gevangen. De ene kunstaasvisser had vandaag een baars in de 40 cm gevangen. Een stek voor kunstaas om te onthouden dus.

De vangst met de vliegenhengel valt tegen: zowel Marcel als ik vangen wat kleine baarzen en kleine ruisvoorns. Beiden vangen we een enkele grotere ruisvoorn. Na ongeveer twee uur willen we verkassen.

We maken eerst nog een praatje met een karpervisser die sinds afgelopen nacht aan het karpervissen is. Hij was de zaterdagavond ervoor naar zijn favoriete voetbalclub uit Rotterdam(de naam is me even ontschoten) geweest en het verlies van 1-2 tegen Willem II maakte hem er niet vrolijker op.
Plotseling ging de electronische beetverklikker af en ik zag de top van zijn rechterhengel naar rechts buigen. De karpervisser pakt snel de hengel en slaat aan en de karper hangt. Ik maak een paar foto's van de dril:





Daar komt de karper.






Bijna 17 KG! Dus bijna 34 pond.


In groen het aantal kilo's. De linker schaal zijn engelse ponden.







Na weging en de foto's gaat de vis retour. Ik informeer nog of deze vangst het verlies van zijn club uit 010 goedmaakt, maar dat is niet zo.

Een paar bijzondere vangsten.

De afgelopen weken zijn Wim, Marcel en ik nog een aantal keren wezen vliegvissen. Tijdens één van die sessies ving ik een flink gehavende ruisvoorn:





Wat deze verwondingen veroorzaakt heeft weet ik niet, maar ik vermoed dat hij in een gemaal is terechtgekomen. De vis verzette zich net zo sterk als een gezonde vis en na terugzetten schoot de vis weg.

Nieuwe Waterweg belevenissen.

Tijdens één van onze Nieuwe Waterweg sessies haakte ik met een plugje een vis die er als een speer vandoor ging. Ik vermoedde een roofblei.
Nadat de vis na veel moeite uitgedrild was bleek het een vals gehaakte brasem te zijn. Wat zijn die vals gehaakte vissen toch sterk.




Antclimax: geen roofblei maar een brasem.





Voor de tweede keer een vals gehaakte brasem op de spinner:









Wim wist nog een paar mooie windes te vangen, ditmaal op de broodvlok: