maandag 21 oktober 2013

Uit de oude doos III: zeeforellen Nwe Waterweg jaren 80.


Er zijn serieuze plannen van het Wereld Natuur Fonds(WNF) om langs de Nieuwe Waterweg ter hoogte van Rozenburg duurzame oevers aan te leggen. Zo hoopt het WNF de riviermonding te verbeteren voor trekvis zoals zeeforel en zalm. Bron het AD

Zo moet het er ongeveer uit komen te zien:






Halverwege de jaren 80 werden in Denemarken als proef zeeforellen uitgezet. Deze forellen bleven niet bij Denemarken steken, maar zwierven uit naar o.a. de Nieuwe Waterweg. Wij beleefden toen een periode dat je regelmatig zeeforel kon vangen in de Waterweg. Ik viste toen met mijn gele FP 10 grammer met een twister, Wim met een spinhengel van Pezon & Michel. Vaak leverde de eerste paar worpen meteen een zeeforel op, daarna bleef het vaak lange tijd stil totdat er weer een zeeforel op de twister dook. Hieronder een paar foto's van door ons gevangen zeeforellen. Alle zeeforellen zijn door ons direct weer teruggezet, soms tot verbijstering van andere vissers die ze allemaal meenamen. Omdat het oude, gescande foto's zijn lijkt het alsof er aan sommige zeeforellen bloedvlekken zitten, maar dat is beslist niet waar.

We vingen de zeeforellen o.a. in de koude februari maand van 1985, toen Evert van Benthem de Elfstedentocht won. De ijsschotsen lagen toen langs de oevers van de Nieuwe Waterweg.






Mogelijk keren deze zeeforellen terug als de aanpassingen aan de oevers van de Waterweg zijn doorgevoerd en kunnen we weer gericht vissen op deze mooie sportvis.

zondag 20 oktober 2013

Jan Schreiner

De Fairplay hengels waarmee wij vissen zijn ontworpen en gemaakt door Jan Schreiner, later opgevolgd door zijn zoon John Schreiner. De hengelsportzaak Fairplay Hengels bevindt zich in Amsterdam aan de Roelof Hartstraat 32. Dit is een link naar de website: Fairplayhengels

Jan Schreiner heeft in zijn leven 52 boeken geschreven over de vissport en kan met recht de nestor van de nederlandse hengelsport genoemd worden. Ik heb daar al eerder iets over geschreven: Jan Schreiner

Op Youtube trof ik een filmpje aan met een interview met Jan Schreiner uit 1995. Dit filmpje is geplaatst door Henk Moelker, de oprichter van de Schreineriaan.
Voor iedereen die Jan Schreiner nog eens in bewegende beelden wil zien een aanrader:



 Hier de link naar Youtube: Jan Schreiner op Youtube

Zaterdag 19 oktober 2013: il pleut.

Zaterdag 19 oktober gaan Wim en ik op zoek naar nieuwe stekken rondom Schiedam. Onze oude stekken zijn recent geschoond van waterplanten en daardoor erg troebel. Niet echt bevorderlijk voor het vissen op snoek.

We gaan omstreeks één uur met de fiets op pad en nemen de weersverwachting(in de middag enkele buitjes) niet al te serieus. Al gauw vinden we een paar poldersloten in de buurt van de Schie. Hoewel de sloten erg ondiep zijn, is het water wel helder. Al gauw begint het zachtjes te regenen.

We vissen diverse sloten af: Wim met zijn FP 5 grams grafiet spinhengel met spinner en ik met de FP 10 grams grafiet van 250 cm met een terrible spinner. Wim weet uiteindelijk een snoekje te vangen, naast een kleine baars. Ik verspeel een snoekje en weet een kleine baars te vangen.



Gemaal vlak bij de Schie






Snoekje gevangen door Wim


De regen wordt steeds intenser en wanneer we omstreeks half zes huiswaarts fietsen, regent het pijpenstelen. Met geen droge draad meer aan mijn lijf arriveer ik omstreeks kwart over 6 thuis. Mijn vissersjas is vandaag, zondag, nog steeds niet droog.

zondag 6 oktober 2013

Zaterdag 5 oktober 2013

Vandaag, zaterdag 5 oktober, gaan Marcel, Wim en ik met de spinhengel op de snoek en baars. We beginnen omstreeks een uur. Marcel vist met de FP Rapier, Wim met de FP 10 grammer 220 cm en ik heb de FP 5 grammer en de FP 10 grammer 250 cm bij me.

Op de eerste stek werpen we een paar uur vruchteloos met plug en streamer. Waarschijnlijk is het troebele water hier debet aan. Wanneer we naar de smallere slootjes verkassen zien we wat meer leven. We vangen wat kleine baarsjes.
Dan haakt Marcel een snoekje op de spinner, die eerst vier keer misgrijpt:







Later kan Wim op de valreep nog een snoek haken die ook al een meerdere pogingen moet doen voordat ie de streamer definitief pakt:





Ik blijf snoekloos en omstreeks kwart voor zes stoppen we.

vrijdag 4 oktober 2013

Marcel op de Fly meeting in Zoetermeer op 22 september

Marcel schreef:


"Ik was vandaag naar die fly meeting geweest met Daniël in Zoetermeer, dat was heel leuk!
Ze hadden een gedeelte van de Noord Aa afgezet met netten onder bruggen en daarin 500 forellen uitgezet, voor €5,- mocht je 1,5uur vissen….hehe.
Daan met zijn vliegvisvest aan een kaartje gekocht en die kreeg extra tijd! Ik had maar 1 hengel dus betaalde niets meer om samen even een lijntje te strekken.
Na 14 uur werd het vrij vissen.
Na diverse vliegen geprobeerd te hebben zagen we bij de 'buren' dat oranje het moest doen, nou die had ik nog wel, lekker zware nymphen voor in de havens.
En toen begon het feest ook bij ons….we hebben er samen 15 gevangen en dat was heel wat meer dan menig andere visser daar haha.
Daan is verkocht, da's nu wel duidelijk, wat een kracht hebben die beestjes vergeleken bij de voorns zei hij.
Het werpen gaat ook steeds beter en het strekken, hij kijkt netjes mee naar achteren.
Hier wat actie foto's……
























Daan was verder erg onder de indruk van sommige vissers die de forellen de hersens insloegen om vervolgens in de rookton te laten verdwijnen.
Toen ze de netten aan het eind van de dag verwijderden, zaten de mazen vol met jonge snoekbaars! Allemaal dood ))-;
Oja als hengel gebruikten we de Hardy Zenith Cintrix #4 9ft. en de reel was de Danielsson F3W2six met 15/00 tippet FC, mooie naam Danielsson.

Groetjes Marcel."


Marcel met de vlieghengel


Marcel schreef:

"Hoi Jan,
Afgelopen zondag veel wind met 2 vliegmaten, overal gelopen, niets…..
Totdat we al opgeruimd waren en stonden na te kletsen, zag ik wat jagen bij het boertje, maar ja….geen hengel.
Behalve Perry dan, die kwam met zijn scootertje helemaal uit Den Haag, die wierp de streamer 3x en kaboem hangen…










Een erg taaie dag dus, verder zit ik met Daan hier in het dorp in de grachten af en toe wat te nymphen of met de torrenmepper naast de steigers, ook daar weet die leuke vissen eruit te trekken,
grote brasems en enorme ruisvoorns, ik kan niet wachten totdat het winter is hier in de grachten, die lopen dan vol met vis!









Groeten Marcel."

woensdag 2 oktober 2013

Uit de oude doos II.

In de jaren tachtig visten Wim en ik veel op karper in een bepaalde vliet. Tijdens het karpervissen zagen we regelmatig grote kolken van grote, jagende snoek.
We zijn er toen regelmatig gaan vissen met Fairplay plughengels met als kunstaas ABU Hi-Lo pluggen. Het resultaat was een aantal flinke snoeken.

Begin jaren 80 ving ,een nog jonge, Wim zijn grootste snoek tot nu toe, 115 cm:


Snoek van 115 cm.



Zelf heb ik er een snoek gevangen van 105 cm, waar ik helaas geen foto heb.

Helaas zijn de mooie rietkragen die langs de kanten stonden en waarachter je zo mooi kon karperen verdwenen. Het riet is weg en er voor in de plaats zijn stenen gestort ter versteviging van de kanten. Het water is nu vrijwel altijd erg troebel en we vangen er zelden nog snoek, die dan ook nog hooguit 70 cm zijn.