zaterdag 11 mei 2013

Weer op de brasem

Vandaag gaan Wim en ik er opnieuw op uit met de Fairplay Brasemhengel Cobold. We gaan op dezelfde plek waar we afgelopen donderdag veel succes hadden.

Wanneer we omstreeks half twee 's middags richting de stek fietsen merken we al dat de wind aanzienlijk sterker is dan afgelopen donderdag. Ook is het wat frisser en heeft het in de ochtend geregend. Voor vanmiddag geeft het KNMI een enkele bui op.

We vissen weer met brood en maken een voertje van brood met havermoutvlokken.
De wind blijkt best wel hinderlijk en tot overmaat van ramp krijgen we een paar flinke buien op ons dak. Wim heeft een regenpak bij zich, ik niet......

Wim haakt als eerste een brasem die 51 cm blijkt te zijn. Met veel moeite wordt de brasem uit de plompebladen gehouden.




Zo buigt een Fairplay brasemhengel....


Brasem 51 cm.

Close up van de brasem.


Even later haakt Wim een winde van 52 cm.:




Vervolgens haakt Wim een flinke brasem van 50 cm.:




Dan vang ik een kroeskarper van 39 cm. die Wim hier voor mij vasthoudt:




Niet veel later vangt Wim een brasem van 53 cm. Bepaald geen schoonheid. Zal wel door het paaien komen.





Wim bezig met de dril van een van zijn brasems.

Dan vang ik ook eindelijk een vis van betekenis. Ik zie mijn pennetje mooi schuin de diepte in verdwijnen en sla aan. Na een korte dril blijkt het een brasem van 56 cm te zijn die onder de paaipukkels zit.

Brasem 56 cm.

Close up brasem 56 cm.

Wat later weet ik weer een brasem te vangen van 50 cm:

Brasem 50 cm.


In totaal had Wim een stuk of zeven brasems, twee windes(één nog verspeeld) en een paar mooie ruisvoorns. Wim verspeelde nog een mooie kroeskarper vlak voor het scheppen en waarschijnlijk ook een karper die losschoot.

Ik had een stuk of vijf brasems en een kroeskarper en wat kleinere blankvoorns en ruisvoorns.

Het was lastiger vissen met de harde wind en de regen, maar de vangsten waren toch goed.

Omstreeks kwart voor zes stoppen we ermee.


donderdag 9 mei 2013

Met de Fairplay brasemhengel op jacht

Vandaag gaan Wim en ik met de Fairplay brasemhengel vissen op een plek waarvan we weten dat er in het voorjaar massa's brasems, windes en voorns samentrekken. Het is half bewolkt met een matige westenwind. Het is een graad of 14.

Onderweg naar de stek kom ik langs een paar mooie paarden:



Wanneer we op de stek arriveren zien we grote kolken langs de kant ten teken dat de brasems aan het paaien zijn.

Zoals gezegd vissen we beiden met de Fairplay Brasemhengel cobold en ik gebruik een 12/00 maxima lijn op een kleine Mitchell molen. We vissen met brood en voeren met een mengsel van brood en havermout.

Wim krijgt al snel beet en weet een winde van 50 cm te vangen. Dit was hem.


Winde in close up

Zelf vang ik een aantal blank- en ruisvoorns. Hieronder een kleine ruisvoorn:


Dan krijgt Wim weer beet en hij haakt een brasem van 50 cm die onder de paaipukkels zit:





Dan haakt Wim een brasem die later 51 cm blijkt te zijn:







Dan gooi ik in en meteen gaat mijn dobber onder en ik sla aan. Ik verwacht een winde, maar het blijkt een grote brasem te zijn die zowaar door de slip gaat en even de lelies dreigt in te zwemmen. Ik kan dat gelukkig voorkomen en uiteindelijk kan ik hem scheppen. Hij blijkt 56 cm te zijn:

Brasem van 56 cm.
Brasem 56 cm.

Even later vang ik nog een brasem van 50 cm onder de paaipukkels. Zulke brasems voelen lekker ruw aan en hebben weinig slijm. Dat zou altijd zo moeten zijn.....


Paaipukkels.....

Dan haakt Wim nog een Winde van 51 cm:










Even later haakt Wim nog een brasem van 45 cm:








Ik vang nog een redelijke grote ruisvoorn:



In totaal heeft Wim twee windes, een stuk of zeven brasems en een aantal ruisvoorns en blankvoorns.

Ik heb een stuk of vijf brasems en daarnaast een aantal blankvoorns en ruisvoorns.

Tegen zes uur houden we het voor gezien:













zaterdag 4 mei 2013

Marcel in Slovenië

Marcel is sinds maandag in Slovenië. Hij stuurde alvast onderstaand relaas:


Hoi Jan,
Ik zie dat ik op de iMac ook eindelijk weer internet heb, had wel signaal maar niks kwam binnen.
De Wi-Fi loopt hier via de buren onderaan de berg via antennes pfff lekker traag.

Morgen gaan we uit dit huis en naar de Soca in Tolmin omgeving, die jongen uit NL komt dan ook gidsen al staat de Soca erg hoog en troebel vanwege late/lange winter. Gelukkig is alles dicht bij elkaar dus ben zo weer terug.
Van 2 Belgen hoorde ik net dat er nog ruim 2 meter sneeuw in de passen hier ligt!

Het vissen is erg moeilijk hier, duidelijk geen Sava met zijn uitzettertjes.
De teller staat nu op 8 of zo, dat waren vorig jaar er wel 100! Wél zijn ze hier groter en pak ik ze op de streamers.

Vandaag was mijn beste dag, ik had er 4 grr, 2 kleintjes vanmorgen en net 2 50 plussers in een diepe put, de 2e had blijkbaar de leader door zijn kieuwen gehad, die redde het niet helaas, baal er goed van.
Ik heb erg veel foto's van de vangsten en filmpjes, maar via dropbox kan ik geen mappen sharen, ook foto's van slangen, gekke salamanders zwart/geel en bizarre grote kikkers die 's avonds over de weg kruipen, de volgende dag is er geen asfalt maar vlees!



















Maar goed…het is hier prachtig, het weer is erg warm, had laatst tegen de 30C! Maar het water en de natuur blijft nog achter, dus weinig hatches van vliegen, we zijn dus te vroeg helaas.
Als het 'kan' wil ik het in augustus over doen, maar ja…crisis he…

Marcel.