donderdag 9 mei 2013

Met de Fairplay brasemhengel op jacht

Vandaag gaan Wim en ik met de Fairplay brasemhengel vissen op een plek waarvan we weten dat er in het voorjaar massa's brasems, windes en voorns samentrekken. Het is half bewolkt met een matige westenwind. Het is een graad of 14.

Onderweg naar de stek kom ik langs een paar mooie paarden:



Wanneer we op de stek arriveren zien we grote kolken langs de kant ten teken dat de brasems aan het paaien zijn.

Zoals gezegd vissen we beiden met de Fairplay Brasemhengel cobold en ik gebruik een 12/00 maxima lijn op een kleine Mitchell molen. We vissen met brood en voeren met een mengsel van brood en havermout.

Wim krijgt al snel beet en weet een winde van 50 cm te vangen. Dit was hem.


Winde in close up

Zelf vang ik een aantal blank- en ruisvoorns. Hieronder een kleine ruisvoorn:


Dan krijgt Wim weer beet en hij haakt een brasem van 50 cm die onder de paaipukkels zit:





Dan haakt Wim een brasem die later 51 cm blijkt te zijn:







Dan gooi ik in en meteen gaat mijn dobber onder en ik sla aan. Ik verwacht een winde, maar het blijkt een grote brasem te zijn die zowaar door de slip gaat en even de lelies dreigt in te zwemmen. Ik kan dat gelukkig voorkomen en uiteindelijk kan ik hem scheppen. Hij blijkt 56 cm te zijn:

Brasem van 56 cm.
Brasem 56 cm.

Even later vang ik nog een brasem van 50 cm onder de paaipukkels. Zulke brasems voelen lekker ruw aan en hebben weinig slijm. Dat zou altijd zo moeten zijn.....


Paaipukkels.....

Dan haakt Wim nog een Winde van 51 cm:










Even later haakt Wim nog een brasem van 45 cm:








Ik vang nog een redelijke grote ruisvoorn:



In totaal heeft Wim twee windes, een stuk of zeven brasems en een aantal ruisvoorns en blankvoorns.

Ik heb een stuk of vijf brasems en daarnaast een aantal blankvoorns en ruisvoorns.

Tegen zes uur houden we het voor gezien:













zaterdag 4 mei 2013

Marcel in Slovenië

Marcel is sinds maandag in Slovenië. Hij stuurde alvast onderstaand relaas:


Hoi Jan,
Ik zie dat ik op de iMac ook eindelijk weer internet heb, had wel signaal maar niks kwam binnen.
De Wi-Fi loopt hier via de buren onderaan de berg via antennes pfff lekker traag.

Morgen gaan we uit dit huis en naar de Soca in Tolmin omgeving, die jongen uit NL komt dan ook gidsen al staat de Soca erg hoog en troebel vanwege late/lange winter. Gelukkig is alles dicht bij elkaar dus ben zo weer terug.
Van 2 Belgen hoorde ik net dat er nog ruim 2 meter sneeuw in de passen hier ligt!

Het vissen is erg moeilijk hier, duidelijk geen Sava met zijn uitzettertjes.
De teller staat nu op 8 of zo, dat waren vorig jaar er wel 100! Wél zijn ze hier groter en pak ik ze op de streamers.

Vandaag was mijn beste dag, ik had er 4 grr, 2 kleintjes vanmorgen en net 2 50 plussers in een diepe put, de 2e had blijkbaar de leader door zijn kieuwen gehad, die redde het niet helaas, baal er goed van.
Ik heb erg veel foto's van de vangsten en filmpjes, maar via dropbox kan ik geen mappen sharen, ook foto's van slangen, gekke salamanders zwart/geel en bizarre grote kikkers die 's avonds over de weg kruipen, de volgende dag is er geen asfalt maar vlees!



















Maar goed…het is hier prachtig, het weer is erg warm, had laatst tegen de 30C! Maar het water en de natuur blijft nog achter, dus weinig hatches van vliegen, we zijn dus te vroeg helaas.
Als het 'kan' wil ik het in augustus over doen, maar ja…crisis he…

Marcel.


maandag 15 april 2013

Marcel op het Oostvoornsemeer

Van Marcel ontving ik onderstaande foto's en verslag:





Hoi Jan,
vandaag maar weer eens naar het Oostvoornse meer getogen ondanks de regen in de morgen.
Gelukkig klaarde het tegen 12'ven op en ging ik het water in op zoek naar visjes, ik kwam net iemand tegen die zei dat het feest was met zogenaamde 'stokjes'.
Ik had net mijn hengel opgetuigd om te streameren, dus weer omswitchen…..

Eenmaal een stuk achter in de binnenbak aangekomen zag ik inderdaad diverse vissen zwemmen! Sommige stonden ze ook te vangen, dus dat was een goed teken….
Al snel zag ik ze vlak langs mij zwemmen en begon ik ze aan te werpen in de richting waar die heen zwom en ja hoor, met een sneltrein vaart vloog mijn verklikker en lijn weg en stond ik met een kromme hengel, nou ja krom, het is Sage dus tipflex helaas.
Zo…dat is nummer 1, een mooie dame van rond de 60cm in ditmaal een groter net haha.
Toen ze was teruggezet moest ik haar even reanimeren, want ze stortte zo naar de bodem, dus oppakken bij de staart en even heen en weer duwen voor wat zuurstof, toen kon ze haar pad weer vervolgen pfffff.











Het was inmiddels lekker weer geworden zoals je ziet en steeds meer vissers schoven aan, we stonden op een gegeven moment wel met z'n tienen!




Ondertussen had ik alweer 2 vissen gehaakt en helaas beide gelost, ze waren ook iets kleiner gelukkig, maar ik ben overal blij mee op dat taaie water.
Maar vandaag aasden ze als gekken, overal flinke kolken om ons heen!
Toen zwom er ineens weer zo'n flinke jongen langs mij, ik probeerde hem aan te werpen, maar hij keek er niet naar….maar terwijl hij niet keek kwam er van de andere kant weer een dikke dame aan die waarschijnlijk vanuit nijd mijn 'stokje' overnam! Hoppa hangen, wat een runs nam deze zeg!


Kortom weer een mooie van rond de 60cm die ook eens lekker dik was, het was weer een geslaagde dag.
Nu maar snel een berg stokjes binden, want daar moet ik er meer van hebben, gelukkig stelt dat helemaal niets voor.
De foto's stellen niet zoveel voor helaas wat betreft de actie, een oude man van 72 heeft dat voor mij gedaan, die maakt nog steeds vistrips naar Rusland en dat op zijn leeftijd!
Hij kwam uit Noord Holland en zit op de camping van Rockanje, kwam hem al vaker tegen vorig jaar, leuk oud worden zo, hij ving ook nog een beste overigens.







Groetjes Marcel.

Update: filmpje hoe je een stokje bindt: filmpje hoe een stokje te binden


zondag 14 april 2013

Vliegvissen, zondag 14 april 2013

Gisteren, zaterdag, berichtte Marcel dat hij goed gevangen had met de vliegenhengel midden in de stad. Hij e-mailde nog dat hij het zondagmorgen ook zou proberen. Ik neem me voor ook te gaan, maar als ik om een uur of acht wakker wordt dan regent het behoorlijk......... Dat wordt niks 's-morgens.

Wanneer het 's-middags dan toch droog wordt en opklaart ga ik alsnog vliegvissen. Na een half uurtje fietsen in heerlijk weer arriveer ik op de plek waar Marcel al verschillende keren succesvol is geweest. Er is alleen een witvisser met een vaste hengel aanwezig verder niemand. Ik probeer het een half uurtje met een roze nimph, maar ik krijg geen stootje. Ik probeer het nog een paar honderd meter verderop, maar daar is het ook niks.

Ik besluit maar terug richting huis te fietsen en onderweg een stek te zoeken. Ik besluit het te proberen in een doodlopend stuk met de wind op het kantje: daar warmt het water sneller op. Dit was de stek:



Al vrij snel lijkt de nimph vast te lopen, maar als ik toch maar sla blijkt het toch een vis te zijn. Ik vermoed eerst dat het een brasem is, maar de vis blijft onzichtbaar en hardnekkig de Fairplay Aftma 3 in een bocht houden, ongewoon voor een brasem. Dan plotseling schiet de vis los, de nimph zit er nog aan.

Na weer een paar worpen haak ik een brasem, maar als ik hem wil pakken nadat hij uitgedrild is breekt de lijn: weg vis. Had ik nou maar mijn schepnet gebruikt.

Nieuwe nimph er aan gezet en weer verder vissen levert weer een "vastloper" op en ik sla automatisch. Het is weer een vis die flinke strijd geeft. In het water zie ik al dat het geen brasem is, het lijkt wel een kroeskarper. Na een paar minuten kan ik hem scheppen: het is een giebel!



In close up.



Ik viste met deze nimph(waar de punt later van af brak):




Deze reel gebruikte ik onder de FP aftma 3 grafiet.

Ik vis nog even snel een paar andere stekken af, maar dat levert niks meer op en ik fiets, veel te warm gekleed, naar huis onder een lekker zonnetje: de eerste warme dag van 2013(hoger dan 20C) is een feit.





zaterdag 13 april 2013

There is no fishing like fly fishing

De laatste weken ben ik nog een enkele keer wezen spinnen en vliegvissen, maar de vangsten waren, mede door het koude weer, bedroevend. Vandaag nog op de brasem geweest met de Fairplay brasemhengel met Wim, maar ook dat leverde niks op.

Marcel is de laatste weken flink bezig met vliegvissen. Hieronder zijn korte verhaal over het vliegvissen in een stadsgracht.


"Hoi Jan, het was weer gezellig daar met de vissers, als je wat wilt vangen met de vlieg moet je daar zijn.
Hier wat foto's, zomaar een paar visjes hoor, ik had er tientallen en de buurman paar mooie 30'ers!
Ik gebruikte kleine nimfen #14 goudkop 2.8 en chartreuse staartje met pauwenfibers als body, maar ze vreten alles hoor.






Ik had winde's, bliek, brasem, blankvoorn en ruisvoorns, erg leuk was het."













Groeten Marcel