maandag 24 september 2012

Marcel in Slovenië. Deel II



Marcel viert zijn vakantie in Slovenië en dan moet er natuurlijk ook gevist worden. Vrijdag 21 september had hij zijn eerste ervaringen ge-mailed, nu zijn tweede relaas.

Op mijn vraag of hij nog gevist had de laatste dagen antwoordde Marcel:

"Hoi Jan, ja net weer een stuk of 30 waaronder kleine vlagzalm, regenboog, beekforel en forel met rare vlekken.
Ben net terug in het donker, werd gek van de insecten en vleermuizen en ook doorweekt vandaag, wat een regen.
Vele ijsvogels en waterspreeuwen met witte borst, geweldig.
Eergister in een ander gedeelte gevist en wat nimfen getest, de grijze konijnenbont bleek het effectiefst.
Maar ik kwam toen op die stek waar ik eerder een meisje een grote forel zag vangen en netjes terugzette, nu waren er Slovenen die alles in een zak gooiden, mijn dag was bedorven en ik droop af...

Maar ik ga inpakken en wil om 04.00uur gaan rijden.
Zal wat foto's mailen, maar een echt verslag bak ik thuis wel in elkaar.
Echt prachtig hier!

Marcel

Tot gauw die 10cm snoekjes mis ik wel!"

Marcel e-mailde nog wat foto's van gevangen vissen en van de schitterende omgeving.



Vlekforel?



Vlagzalm


Beekforel
Intredende schemer



Vlagzalm


























Marcel het lijken beelden van een andere wereld, een soort paradijs.

Voor wie meer informatie wil over vliegvissen in Slovenië, kijk hier: vliegvissen in Slovenië





















zondag 23 september 2012

Zondag 23 september weer op snoek

Vandaag zou het tegen de avond gaan regenen. Wim en ik gaan daarom vol goede moed om twee uur spinnen met Rapier en 5 grammer. Er staat een straffe oostenwind en het voelt koud aan. Het is zwaar bewolkt. Geen uitgesproken snoek weer dus.

We vangen allebei een paar baarzen en ik vang een nieuw record snoek: nog nooit heb ik zo'n klein snoekje gevangen:

Mini snoekje


Zal omstreeks de tien centimeter zijn geweest, schat ik.

Wim mist eerst een aanslag, maar vangt later toch een snoek van 62 cm:


Snoek van 62 cm gevangen aan de Rapier

Later haak ik nog een snoek van een kleine 60 cm die vlak bij de kant los schiet.

Omstreeks half vier begint het ineens flink te regenen en omdat we met de fiets zijn stoppen we met vissen en gaan gauw naar huis.




Nieuwe stekken voor de snoek

Zaterdag 22 september 2012.

Vandaag gaan Wim en ik op zoek naar nieuwe stekken voor de snoek. Het is lichtbewolkt, een graad of 16 met een matige noord- tot noordwestenwind: geen ideaal snoekweer dus. Na een kwartier fietsen bereiken we de nieuwe stek. Het water blijkt kraakhelder te zijn en er staat nogal wat begroeiing. We beginnen omstreeks kwart over twee.

Wim vist met zijn 2 grams FP rapier grafiet en ik met mijn 5 grams FP grafiet spinhengel. Beiden gebruiken we kleine spinnertjes.
We vissen lange stukken af, maar alleen een paar baarsjes tonen belangstelling. Wim vangt een paar wat grotere baarzen. Na uren vissen weet Wim de enige snoek van de dag te vangen. Hij blijkt 64 cm te zijn. Hij werd gevangen in een met een groen kroostapijt bedekt slootje.

Snoek van 64 cm.









We vissen nog een half uurtje door, maar vangen verder niks meer.









vrijdag 21 september 2012

Marcel in Slovenië

Marcel is al een week met zijn gezin in Slovenië. Uiteraard is Marcel niet vergeten zijn vliegvisspullen mee te nemen. Hij had beloofd foto's en films van eventuele vangsten te zullen e-mailen en hij heeft woord gehouden. Het gebied waar hij zit staat bekend om zijn vele soorten forellen en vlagzalm.

Waar ligt Slovenië? Hier een plattegrondje:



Soca rivier in Slovenië:

Soca rivier in Slovenië



Allereerst een paar foto's van de schitterende omgeving daar:

Sava in  Slovenië

Hele rivier helemaal voor je zelf

Ook in Slovenië wordt de vis teruggezet:

Catch & release in  Slovenië


Marcel e-mailde nog op mijn vraag of hij al wat gevangen had:

"Ja Jan, ik had de eerste dag er een stuk of 15, 2e dag 3stuks en de rest siteseeing, morgen weer verder vissen.
Vandaag de Soca afgereden, prachtige blauwe rivier met zelfs waterslangen erin gezien, dat is iets voor volgend jaar, je komt tijd tekort hier!!!

Ik zal even wat foto's van de Soca sturen, vissen doe ik nog in de Sava Bohinjca.

Marcel"

Marcel fotografeerde nog een amerikaan met een regenboogforel:

Amerikaan met regenboogforel

Marcel stuurde nog een filmpje waar hij forellen voerde: Forellen voeren


Marcel is ook nog op de Soca geweest, hier wat sfeerbeelden:


Marcel e-mailde nog:

"Hoi Jan, vandaag nog even op de Sava Bohinjka geweest, dagvergunning was €59,- en het was het waard hoor.
Mijn 1e vis vandaag was gelijk een mooie vlagzalm, geen dikke ovm afmetingen, maar in het stromende water geeft elke vis hier veel sport.
Totaal had ik er vandaag ruim 20stuks, meeste waren regenboogjes en alleen kon ik onmogelijk alles filmen en fotograferen, maar ik stuur je zo wel wat impressies ervan...morgen weer een dag maar dan verderop, daar zag ik een vrouwtje een mooie forel vangen gisteren en daar is het €40,- p/dag.
Groeten uit Slovenië van Marcel."

Een schitterende vlagzalm van Marcel:


Vlagzalm van Marcel

Vlagzalm met Orvis reel


Terugzetten van de vlagzalm


Hier een stuk van de vlagzalm dril: Vlagzalm dril

Hier wordt de vlagzalm teruggezet: Terugzetten vlagzalm

Ook een regenboog werd door Marcel gevangen:


Regenboogforelletje

Een stukje van de dril van de regenboog forel: dril regenboogforel


Marcel stuurde nog twee foto's van de vergunningen die je moet kopen:







To be continued......


zaterdag 15 september 2012

Ultralicht spinnen met z'n drieën.

Vandaag, zaterdag 15 september 2012, gaan Marcel, mijn zwager Wim en ik ultralicht op de snoek. Marcel en Wim hebben allebei een twee grams FP rapier grafiet en ik vis met de vijf grams FP spinhengel.

Om ongeveer twee uur starten we. Marcel blijft maar tot ongeveer vier uur omdat hij komende nacht met vakantie gaat. We vissen eerst op onze vertrouwde stek in de Zuidbuurt. Het water blijkt erg troebel en het water is moeilijk bereikbaar omdat het hoge riet nog niet is gemaaid. De wind is westelijk en matig en het is licht bewolkt bij een graad of 18.

Na ongeveer anderhalf uur vergeefs werpen zonder stootje oppert Marcel om het in een smal slootje langs de Zuidbuurt te proberen. Marcel heeft daar eerder deze week aardig wat aanslagen gehad.

Het water in het smalle slootje is wel helder, maar het eerste stuk is sterk begroeid en het is zoeken naar een stukje open water om je spinner in te gooien. We vangen alle drie een paar baarsjes.
Ik besluit het smalle slootje een stuk af te lopen op zoek naar schoon water en zo waar vind ik dat een kilometer of zo verderop: hier is het kroost verwijderd. Al gauw haak ik een paar baarsjes en vervolgens een snoek van ongeveer 60 cm met een grote wond op zijn rug. Omdat hij zo gewond is zet ik hem snel zonder te meten terug. Geen idee waar die wond vandaan kwam. Dit was hem:

Snoek van ongeveer 60 cm nog in het water


Snoek van 60 cm: let op de grote wond op zijn rug


Even later maak ik een lange worp ongeveer parallel aan de de sloot. Wanneer ik de spinner een paar meter heb in gedraaid krijg ik een keiharde aanslag: een snoek heeft de spinner van opzij aangevallen. Ik sla aan en het is een felle snoek die verschillende keren door de slip gaat. Uiteindelijk kan ik hem landen en hij blijkt 67 cm te meten. Dit was hem:

Snoek van 67 cm aan de grafiet FP 5 grams spinhengel

Even later komt Wim ook bij mij kijken en Marcel is inmiddels naar huis. Ik vang nog een derde snoek en dat was zeer waarschijnlijk dezelfde snoek als de eerste snoek met die grote wond op zijn rug: wanneer ik hem bij de kant heb en die wond op zijn rug zie ben ik zo verbouwereerd dat ik vergeet hem snel te scheppen en de snoek schudt zich los. Dezelfde snoek binnen een half uur tijd, hoe is het mogelijk.

Wim vangt ook een snoek op zijn rapier en die buigt mooi rond:

Wim met een snoek op zijn FP rapier.


Wim met een snoek op zijn FP rapier.





Ik heb er ook nog een filmpje van gemaakt van de dril: Snoek op de rapier


We kunnen de snoek niet meten, want de snoek springt zelf uit het net en glijdt zo het water in en blijkt het spinnertje in het net achter gelaten te hebben.

Ik vang later nog een mini snoekje van ongeveer 30 cm, waar ik geen foto van heb.

Omstreeks kwart voor zes besluiten we te stoppen.

Marcel e-mailt me nog een paar foto's van een snoek van 102 cm die hij deze zomer gevangen heeft. Dit zijn ze:



Marcel met een snoek van 102 cm.


Marcel met een snoek van 102 cm.