dinsdag 25 maart 2014

Met de Aftma 3 vliegenhengel

Vanmiddag heb ik vrij en ga ik vissen met de Flextec 10 feet aftma 3 vliegenhengel. Het is, na een koude nacht, mooi weer met een oosten windje. Het is een graad of 10.

Wanneer ik met de fiets langs de Vuilbak in Maassluis rij, zie ik een koikarper zwemmen. Ik maak gauw even een foto:

Uitgezette koikarper.


Ik begin op de stek van vorige week.


Ik vang drie ruisvoorns op deze stek, waaronder één aardig aan de maat.

Ik probeer het vervolgens in de Vuilbak en zie dat er al brasems zich aan het verzamelen zijn om hun jaarlijkse bruiloft te vieren.

Onder een bruggetje zie ik verschillende brasems happend aan de oppervlakte. Ik probeer met de nimf er een te vangen en na drie vals gehaakte brasems weet ik er een te landen:


Dan zie ik dat John de hovenier aan het vliegvissen is op mijn eerste stek. John is een fanatiek vliegvisser en hij vist met een Aftma 2(!) hengel van A&M Fishingtackle. Dat is een mooi buigend hengeltje van 8,6 FT(260 cm). De aftma 2 vliegenlijn lijkt wel zo dun als vliegertouw. Ik mag ook een paar keer werpen en dat gaat verrassend makkelijk. Voor rustige omstandigheden is dit de ideale hengel die ook met een kleine vis sport geeft. De hengel kost maar € 85 en de lijn ongeveer € 14.
John vangt twee ruisvoorns waaronder één hele mooie. 

Wanneer het vijf uur is stop ik en John gaat nog een andere stek proberen.



11 opmerkingen:

marcel neerhout zei

Mooie brasem en een gezellige dag dus, leuk Jan!
Ik ken meer jongens met dat A&M stokje, fijn hengeltje.
Je moet eens met mijn fairplay #2 werpen, wordt je gek!….van ellende haha.

Marcel

Jan zei

Heb jij nog gevist van de week?
De brasems beginnen zich te verzamelen in de Vuilbak. Die zijn straks met de vlieg te vangen.

Jan

marcel neerhout zei

Nee geen tijd gehad, zit op een grote klus en morgen met Daan een waadpak zoeken voor het OVM. Die brasems zijn leuk op licht materiaal.
Marcel

Anoniem zei

Je moet eens met mijn fairplay #2 werpen, wordt je gek!….van ellende haha.

??????

Jan zei

"Je moet eens met mijn fairplay #2 werpen, wordt je gek!….van ellende haha."

Wat bedoel je, gaat dat zo rot dat werpen?
Je moet niet bij windkracht 7 er mee gaan vissen snap ik.

Jan

marcel neerhout zei

Dat werpt zoooo ontzettend traag, hele omschakeling, maar eenmaal een vis eraan heb je een hoepel!
Neem hem wel mee bij weinig wind, vis er altijd mee in dat slootje en vele doubletjes eraan is lol.

Henk zei

Ik heb met de FP #2 in Frankrijk gevist op kopvoorn in de Tarn. Topsport met vissen van 40 cm..:)

Het is geen snelle hengel maar ik ken wel FP's die veel langzamer zijn.

Er is trouwens een nieuwe FP #2. Is wat sneller dan het oude model, een geweldige hengel maar staat nog niet in de prijslijst.

Groeten,
Henk Moelker
http://de-schreineriaan.clubs.nl/

marcel neerhout zei

Ik ben ook heel blij met de FP#2 hoor Henk, begrijp me niet verkeerd al kwam dat misschien zo over, ik had er vorige zomer een kroeskarper mee, was ook heel spannend.
Kopvoorns ving ik in een meer in Slovenië, hele scholen doken op je stukje brood, hup blob ertussen en een grote dook erop, gelijk de rest verdwenen, helaas was dat op de #6.

marcel neerhout zei

Jan, ik had er vanmiddag nog een kleine 10stuks, ze zaten voornamelijk wat verderop bij dat riet iets ervoor en wel zo erg dat ze mijn verklikker steeds aanvielen! De juiste nimf niet kunnen vinden, maar het barste van de voorns, misschien droog??
In het begin waren de snoeken volgas weer bezig aan het jagen. Oja, vandaag met de FP#2 geweest, was moeilijk de vis op de kant krijgen met de hengel, die buigt wel erg dan.

Misschien morgen even langs OVM...

marcel neerhout zei

OVM was geslaagd, jullie nog gevist vandaag?
Ik kwam Roy nog tegen, maatje van AD(hd)…..die zegt ook al 'nu is alles weer FP'…istie gek? Haha die heeft CJW en ving ook zijn forelletjes, best goed zelfs.

Jan zei

Wim en ik zijn nog wezen vliegvissen vanmiddag. Flink aantal kleine ruisvoorns. Ook nog op de stek in de Boonervliet geweest, maar was niks met de vlieg.
Ik had nog een vals gehaakte brasem in de Vuilbak.

Jan