zondag 4 december 2016

Diverse vangsten de laatste maanden

Brasem van 66 cm gevangen door Wim aan de spinhengel.
Brasem 66 cm gevangen door Wim

Snoek gevangen door Wim aan de Pezon et Michel.








Hallo Jan,

Ik ben verleden week maandag en afgelopen zaterdag nog even wezen vissen op onze brasemstek. Het was allemaal wat moeizaam (veel wind!) en de vangsten waren matig. Ik geef het koude voorjaar de schuld! In beide gevallen alleen wat brasems en ruisvoorns en geen windes of kroeskarper/giebels. De grootste brasems waren 56 en 54 cm. Ik had nog wel twee mooie ruisvoorns van 35 cm en 33 cm. Zulke ruisvoorns moet je eigenlijk vangen op een #2 vliegenhengel en niet op een brasem hengel.

M.v.g.

Wim


Ruisvoorn 35 cm.

Ruisvoorn 33 cm.





Brasem 56 cm.







Een paar snoekvangsten. Met opgeknapte, gele FairPlay plughengel en oranje tweedelige Rappala plug.














Wim in gevecht met een snoek van 75 cm.






Hij is eindelijk binnen.


Even poseren voor de camera.


De snoek gaat weer retour.





Dan ben ik weer aan de beurt met een nieuw record snoekbaars aan de spinner!


Hoe krijgt zo'n visje de haak in z'n bek!



Nog een snoek van Wim van negentig centimeter aan de Fairplay Grafiet vijfgrammer(17 september 2016).



Negentig centimeter.



Andermaal een snoek voor Wim:











Wederom een snoekje voor Wim:













Een tachtiger en een zeventiger aan de Izumi en Fairplay plughengel 24 gram.









80 cm op de Izumi.







70 cm eveneens op de Izumi.



Wim met een snoek die aan één kant blind lijkt te zijn:






Blind?








zondag 24 juli 2016

Op pad met de Rapier

Rapier 2 grarmmer met Pelican 50




Baarsje op de Rapier


Passie bloem

Voorbereidingen voor de Blankenburgtunnel






dinsdag 12 juli 2016

Twee oude Fairplay hengels: Extreme make over.


Twee oude Fairplay hengels.
Op de site hengelspullen.nl trof ik een advertentie uit België aan waarin twee Fairplay hengels te koop werden aangeboden(zie onder). De advertentie bleek al sinds 20 november 2014 online te staan, al meer dan anderhalf jaar dus.
De hengels waren rond de 40 jaar oud. De prijs was € 100 voor beide hengels samen. Ik stuurde de verkoper een e-mail om meer duidelijkheid te krijgen wat voor type hengels het waren. Volgens de verkoper waren het een spin- en plughengel die door zijn vader zijn gebruikt.

Het was van te voren duidelijk dat de hengels een flinke opknapbeurt nodig hadden. Van de bruine hengel was een oog kapot en van beide hengels was de lak beschadigd. Ik besloot de hengels toch te kopen en voor € 107 inclusief verzendkosten werden de hengels een week later bij mij thuis bezorgd.

Van de bruine hengel was het eerste oog van het top deel kapot en de lak van vooral de gele hengel was in slechte staat(zie de foto's). Ik kon met mijn nagel de lak er zo afkrabben.
Volgens de advertentie waren de hengels 265 cm en 240 cm, maar bij nameting bleek dat de gele hengel 295 cm was en de bruine 265 cm. De gele is waarschijnlijk een plughengel zoals die ook in het Jaarboek voor de sportvisser staat vermeld. De bruine lijkt het meeste op een snoekbaarshengel.




Advertentie op Hengelspullen.nl uit België 





Kapot oog bij de bruine hengel.

Slechte staat van de lak van de gele plughengel.

Bus van de gele plughengel blijkt helemaal geoxideerd te zijn.

De opknapbeurt van de twee FairPlay hengels.
Voor het kapotte oog van de bruine hengel had ik nog een vrijwel identiek exemplaar liggen dus dat was zo gefixed.
De oude laklagen heb ik met een Stanley mesje verwijderd: het mesje haaks op de blank dan maar krabben. Dat ging allemaal vrij vlot. 
In eerste instantie wilde ik de wikkelingen laten zitten en alleen de oude lak van de wikkelingen verwijderen, maar dat bleek niet te lukken: de wikkeldraden bleken erg pluizig te zijn en sommige wikkelingen lieten los.
Dat betekende dat alle ogen opnieuw gewikkeld diende te worden. Dat deed ik door eerst aan één kant van een oog de oude wikkelingen op het voetje weg te snijden en dan deze direct opnieuw te wikkelen en vervolgens de andere kant van het oog. Zo bleven de ogen netjes op de oorspronkelijke plaats zitten.

Het eindresultaat.

Alle lak van de hengels gekrabd en alle wikkelingen vervangen en de hengels een aantal keren gelakt.





Nieuw oog op de bruine hengel.

















maandag 13 april 2015

Op de brasem

Vandaag, zondag 12 april, gaan Wim en ik op de brasem. We vissen op onze bekende brasemstek. Het is droog en zonnig met wel een vrij krachtige zuidwestenwind die best hinderlijk is.
De stek is nog niet in lentesfeer: we ontwaren slechts een paar leliebladen die nog niet eens het wateroppervlak bereiken.
We beginnen omstreeks 1 uur en Wim vist met brood en ik vis met mais. Al gauw krijg ik beet en ik vang de eerste brasem die ook de laatste van mij zal blijken te zijn. De brasem is naar schatting ergens tussen de 45 cm en 50 cm.

Wim vangt vervolgens zijn eerste brasem en die blijkt 54 cm te zijn. De eerste foto's van de dril zijn mislukt, maar ik heb nog wel een paar foto's:




Brasem van 54 cm.





Het houdt allemaal niet over, maar Wim weet nog een drietal brasems te verschalken, dit was er een van:













zondag 5 april 2015

Paasweekeinde 2015

Het roofvisseizoen zit er op. We mogen tot eind mei alleen met de gewone hengel vissen. Op Goede Vrijdag zijn Wim en ik op de brasem gaan vissen. We gaan vissen in een water waar vorig jaar volgens betrouwbare bron een brasem van 77 cm(zegge zevenenzeventig centimeter) is gevangen. Wim vist met brood en ik met mais. We vangen zelfs geen voorn laat staan een brasem van 70+ cm. Het is waarschijnlijk nog te koud. We proberen nog een paar andere stekken, maar dat levert ook niks op.

1e paasdag 2015: weinig wind met zon.




Eerste paasdag gaan we voor het eerst dit jaar met de vlieghengel op pad. Wim gebruikt zijn Flextec aftma 3 hengel van 3 meter. Ik gebruik voor het eerst mijn onlangs gekochte Orvis ultrafine aftma 2 hengel van 7,9 feet. Ik gebruik mijn Battenkill reeltje met daarop een aftma 2 lijn die ik bij Amfishingtackle heb gekocht.

Orvis aftma #2

Orvis Battenkill.



We beginnen in een ondiep slootje, ook wel de Pietsloot genaamd. Ondanks dat het zonnetje lekker doorkomt geeft de voorn hier niet thuis. We zoeken een andere stek en ik kom bij een ondiep prutslootje terecht waar ik nog nooit gevist heb. Ik laat mijn nimf gewoon zonder te werpen voor me in het water zakken en sleep de nimf langzaam vooruit. Dan zie ik de verklikker worden onder getrokken en ik sla aan: een aardige ruisvoorn is mijn deel. Dit is de eerste vis die ik met mijn Orvis #2 vang. De niet zo kleine nimf heeft de ruisvoorn geslikt en ik moet een stokje gebruiken om hem te onthaken.

1e vis gevangen met de Orvis aftma #2


Even later vang ik hier nog een kleinere voorn en deze heeft de nimf nog dieper geslikt. Met de nodige moeite kan ik de weerhaakloze haak eruit halen.
We verkassen nog een keer en op deze stek weet Wim een voorn te vangen voor een uitlaatpijp.

Hierna verkassen we voor de laatste keer, maar deze laatste stek levert niks op.
Het was geen geweldige vangstdag, maar het lekkere weer vergoede veel.

Jan