zondag 14 september 2014

Getuige van vangst karpergigant en wat andere zaken

Vandaag, zondag 14 september, gaan Marcel en ik samen met de vliegenhengel op pad. We hadden gisteren in een plas veel voorns waargenomen en wilden die met licht materiaal bevissen. Marcel gebruikt een FP aftma 2 vliegenhengel en ik een aftma 3 FP, beiden van grafiet.

Omstreeks half twee beginnen we en we zien gigantische scholen voorns die iedere keer door baarzen en snoeken worden belaagd: dat geeft iedere keer weer een grote klap in het water. Marcel sprak een paar kunstaasvissers en die hadden hier bij een eerdere sessie snoeken van 112 cm en 106 cm gevangen. De ene kunstaasvisser had vandaag een baars in de 40 cm gevangen. Een stek voor kunstaas om te onthouden dus.

De vangst met de vliegenhengel valt tegen: zowel Marcel als ik vangen wat kleine baarzen en kleine ruisvoorns. Beiden vangen we een enkele grotere ruisvoorn. Na ongeveer twee uur willen we verkassen.

We maken eerst nog een praatje met een karpervisser die sinds afgelopen nacht aan het karpervissen is. Hij was de zaterdagavond ervoor naar zijn favoriete voetbalclub uit Rotterdam(de naam is me even ontschoten) geweest en het verlies van 1-2 tegen Willem II maakte hem er niet vrolijker op.
Plotseling ging de electronische beetverklikker af en ik zag de top van zijn rechterhengel naar rechts buigen. De karpervisser pakt snel de hengel en slaat aan en de karper hangt. Ik maak een paar foto's van de dril:





Daar komt de karper.






Bijna 17 KG! Dus bijna 34 pond.


In groen het aantal kilo's. De linker schaal zijn engelse ponden.







Na weging en de foto's gaat de vis retour. Ik informeer nog of deze vangst het verlies van zijn club uit 010 goedmaakt, maar dat is niet zo.

Een paar bijzondere vangsten.

De afgelopen weken zijn Wim, Marcel en ik nog een aantal keren wezen vliegvissen. Tijdens één van die sessies ving ik een flink gehavende ruisvoorn:





Wat deze verwondingen veroorzaakt heeft weet ik niet, maar ik vermoed dat hij in een gemaal is terechtgekomen. De vis verzette zich net zo sterk als een gezonde vis en na terugzetten schoot de vis weg.

Nieuwe Waterweg belevenissen.

Tijdens één van onze Nieuwe Waterweg sessies haakte ik met een plugje een vis die er als een speer vandoor ging. Ik vermoedde een roofblei.
Nadat de vis na veel moeite uitgedrild was bleek het een vals gehaakte brasem te zijn. Wat zijn die vals gehaakte vissen toch sterk.




Antclimax: geen roofblei maar een brasem.





Voor de tweede keer een vals gehaakte brasem op de spinner:









Wim wist nog een paar mooie windes te vangen, ditmaal op de broodvlok:
















maandag 30 juni 2014

Diverse visdagen in juni

Sinds het vorige bericht zijn Wim en ik nog diverse keren wezen vissen. Eén keer zijn we samen in de Nieuwe Waterweg geweest echter de vis gaf niet thuis.

Daarnaast zijn we een paar keer met de ultralichte spinhengel op pad geweest op onze vertrouwde snoekstekken. Dat leverde een aantal baarzen en baarsjes op.












Geen wonder dat de baars in het engels redfin heet.



Zaterdag 28 juni 2014
Zaterdagmiddag ga ik alleen op pad met de ultralichte spinhengel. Ik vang een aantal baarzen en baarsjes, maar na een paar uur gooien en een paar keer verkassen ga ik naar de Nieuwe Waterweg.

Ik had op weg naar mijn eerste stek al gezien dat er een grote windmolen was verrezen langs de Nieuwe Waterweg. Ik was benieuwd waar deze precies zou staan. Aangekomen bij de oever van de Nieuwe Waterweg blijken er twee windmolens te staan: één is al compleet met wieken, bij de ander staat alleen de paal er. Het zijn wel gigantische dingen als je ze zo van dichtbij zie. Er werd ondanks dat het zaterdag was nog volop aan gewerkt. Ik heb nog een paar foto's gemaakt van de windmolens en een filmpje:



Windmolens aan de Nwe Waterweg.








Hier kruipt een man uit een luik bovenop. Dit geeft de verhouding goed weer.




Filmpjes van de windmolens: windmolen 1 en windmolen 2


Ik kom uiteraard om te vissen en ik maak een paar worpen met mijn Fairplay 5 grammer grafiet met kleine spinner in de stroming. Na tientallen malen tevergeefs gegooid te hebben krijg ik ineens een beuk op de spinner. Ik sla aan en de vis hangt en maakt een lange run: de hengel staat hoepel rond en vele meters worden van de molen getrokken. Dan vertraagt de vis even om vervolgens nog harder weg te zwemmen. Dan stopt de vis en ik wil lijn terugwinnen, maar dan ineens is de vis los........ sh*t! Als ik inhaal zit er een lange sliert kroos aan mijn spinnertje. Hij is dus gewoon los geschoten. Wat dit voor vis geweest is zal altijd een raadsel blijven: roofblei misschien of een vals gehaakte harder of wellicht een zeebaars? Ik gooi nog talloze keren, maar vang verder niks.


Zondag 29 juni 2014
Nadat ik zaterdagnacht gedroomd heb van roofbleien van boven de meter ga ik het zondagmiddag weer proberen in de Nieuwe Waterweg. Ditmaal neem ik mijn Fairplay 15 grammer met een klein plugje.

Roofbrasem
Na een paar worpen voel ik een aanslag en sla aan. De vis hangt en geholpen door de stroming gaat de vis een paar keer door de slip. Ik verwacht een winde maar het blijkt een forse brasem te zijn die het plugje in zijn bek heeft. Een beetje vieze brasem. Dit was hem:

Brasem op een plugje.



Ik heb geen meetlint bij me, maar hij is zeker boven de 50 cm.

Even later vang ik nog een brasem die vals gehaakt in de rug blijkt zijn.

Ik ga met de fiets verderop langs de Waterweg kijken, maar daar vind ik ook geen goede visstek.

Wanneer ik terugkeer bij mijn eerste stek zit daar Marcel van der Ham te vissen met de matchhengel op harder en windes. Marcel houdt zelf ook een blog bij: blog Marcel van der Ham. Hij vangt een stuk of 7 windes, waaronder een paar grote exemplaren. Ik ga bij hem kijken en hij blijkt met van die elastiekjes te vissen om het brood vast aan de haak te maken. Dat werkt volgens hem erg goed en ga ik ook eens proberen. Zo werkt dat ongeveer:






Ik trof nog een informatief filmpje aan op youtube over de aanleg van een warmtetransportleiding onder de Nwe Waterweg door: warmwater transportbuis onder de Nwe Waterweg

Bijschrift bij het filmpje:
Korte film over de horizontaal gestuurde boring (HDD - Horizontal Directional Drilling) tussen Vlaardingen en Botlek voor de aanleg van Eneco's nieuwe warmte transportnet Leiding over Noord. 

Meer informatie over het project:
http://www.leidingovernoord.nl
http://www.facebook.com/LeidingOverNoord
http://twitter.com/leidingnoord