zaterdag 4 september 2010

Zaterdag 4 september 2010: harder gevangen van 50 cm

Vandaag voor het eerst na de vakantie weer gevist op harder. Om ongeveer kwart voor één 's-middags arriveer ik bij mijn stek aan de Nieuwe Waterweg bij Vlaardingen. De wind is oost en matig en het is half bewolkt bij een graad of 19. Als ik begin is het net hoog water geweest. Ik voer wat geweekt wit brood en vis met een broodvlok. Het brood wordt direct aangevallen door jonge visjes, waarschijnlijk kleine windes. Er gaat anderhalf uur voorbij zonder dat er iets noemenswaardigs gebeurt. Dan zie ik een paar flinke kolken rond mij voerstek, maar in eerste instantie krijg ik nog geen beet. Na een minuut of tien gaat de dobber schuin weg en sla ik aan: de vis komt in eerste instantie direct naar de oppervlakte en ik zie meteen dat het een harder is. Zoals gebruikelijk wordt de harder na eerst rustig te zijn geweest steeds wilder en hij maakt een paar flinke runs. Ik zet de slip van mijn reel iets zwaarder en na een minuut of 2 a 3 kan ik de harder in het schepnet leiden. Na meting blijkt ie 50 cm te zijn. Na een paar foto’s genomen te hebben zet ik de harder weer terug. Dit was hem:

harder_50cm_nwe_waterweg_4_sept_2010.jpg

In close up:

harder_50cm_nwe_waterweg_4_sept_2010_close_up.jpg

Meestal zijn door de dril eventuele andere harders van de stek verjaagd en ik loop de waterkant even langs om te zien of er verderop misschien harders zitten. Dat blijkt niet het geval te zijn en ik blijf daarom maar op mijn oude stek zitten. Ik vang nog een winde, maar harders zijn er niet meer.Om ongeveer half vier stop ik en pak mijn hengelspullen in. Ik ben toch tevreden met mijn ene harder.

Geen opmerkingen: